۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 84824662
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قشم در عید غدیر غرق جشن و سرور است

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 84824662
قشم در عید غدیر غرق جشن و سرور است

قشم - ایرنا - جزیره زیبای قشم سرزمین آب و آفتاب که به جایگاه صالحان و مردمان متدین با خصوصیات والا شهرت دارد امروز - دوشنبه بیست و هفتم تیر ۱۴۰۱ - همزمان با عید سعید غدیر خم غرق در جشن و سرور شد و قشموندان روز ولایت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با روز عید سعید غدیرخم، جشن و سرور سراسر جزیره قشم را فرا گرفت و شیفتگان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در نگین خلیج فارس با برپایی مجالس جشن و شادی، پخش شربت و شیرینی به استقبال این عید فرخنده و باشکوه رفتند.

برخی نقاط شهر قشم نیز به مناسبت عید غدیر به همت تشکل های مردمی، هیات های مذهبی، سازمان منطقه آزاد و شهرداری قشم با پارچه های رنگی آذین بندی شده است.

جمع زیادی از قشموندان نیز با درج جملاتی پیرامون عید غدیر خم روی خودروهای خود این‌ مناسبت مذهبی را گرامی داشتند.

همچنین شب گذشته(یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱) در آستانه شب عید سعید جشن ویژه عید غدیر در مسجد علی بن ابیطالب (ع) این شهرستان برگزار شد که در این مراسم در خصوص مقام و منزلت حضرت علی (ع) و واقعه غدیرخم سخنانی ایراد شد.

از صبح امروز - دوشنبه (۲۷ تیر ۱۴۰۱) نقاط مختلف شهر قشم نیز در گرامیداشت عید ولایت زینت یافته و سادات نیز به یمن این روز فرخنده شیرینی و شربت توزیع می کنند.

قشموندان ساکن در این جزیره از چند روز گذشته با آذین بندی و چراغانی خیابان ها، معابر و کوچه ها، بلوارها و سر در منازل و ادارات آماده برپایی این جشن بزرگ شده بودند.

امروز دوشنبه (۲۷ تیر ۱۴۰۱) نیز از ساعت ۱۰ صبح آیین خطبه خوانی غدیر در امام زاده سید مظفر (ع) شهرستان قشم در حال برگزاری است.

قرار است ظهر امروز ۱۵ هزار پرس اطعام علوی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم در میان مستمندان و نیازمندان این شهرستان توزیع شود.

تجمع و حرکت کاروان غدیر به صورت پیاده روی از ساعت ۱۶ از مقابل امام زاده سید مظفر (ع) شهرستان قشم به سمت خیابان اسکله شهید ذاکری مکان استقرار مواکب غدیر نیز از دیگر برنامه های دهه امامت و ولایت این شهرستان در روز عید سعید غدیر خم در سرزمین آب و آفتاب است.

همچنین قرار است ساعت ۲۱ امشب مراسم جشن بزرگ غدیر در مسجد الغدیر روستای حمیری نگین خلیج فارس برگزار شود.

به گزارش ایرنا،  هیجدهم ذی الحجه عید سعید غدیر خم بزرگترین شاهد برگزیده شدن کامل ترین انسان به عنوان جانشین آخرین فرستاده خداوند است، روزی که پیامبر اسلام علی ابن ابی طالب (ع) را برای رهبری حکومت اسلامی برگزید.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص)  از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص)  به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها