۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 84823957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشهد همگام با عید غدیر غرق نور و شادی است

۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 84823957
مشهد همگام با عید غدیر غرق نور و شادی است

مشهد- ایرنا- بارگاه منور رضوی و شهر مشهد در شب عید غدیر غرق جشن و سرور است و این شب فرخنده با حضور پرشور و باشکوه زائران و مجاوران حضرت ثامن الحجج(ع) در حرم مطهر رضوی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشن‌های "دهه ولایت" از دهم ذی الحجه و عید قربان در مشهد آغاز شده و تا عید غدیر ادامه دارد. بدین مناسبت کلانشهر مشهد با آذین‌بندی خیابان ها و معابر و نیز چراغانی مساجد و پرچم های رنگی و نصب پرچمهای بزرگ خود را برای گرامیداشت این دهه و بخصوص عید سعید غدیر آماده کرده است.

گل‌آرایی جایگاه‌های برگزاری مراسم‌های دهه ولایت و امامت در حرم مطهر در صحن‌های پیامبر اعظم(ص)، صحن غدیر، صحن جمهوری، رواق امام خمینی(ره) و رواق حضرت زهرا(س) و گل‌آرایی ویژه قسمت فوقانی سقاخانه صحن انقلاب اسلامی، نقاره‌خانه و پنجره فولادها از دیگر اقدامات این ایام فرخنده است.

همچنین مجموعه گل‌آرایی اطراف المان گنبد خضراء صحن پیامبر اعظم(ص) و مسیرهای تشرف به روضه منوره نیز با توجه به گرمی هوا و حضور گسترده زائران و مجاوران در حرم مطهر در این ایام با گل‌های جدید بازپیرایی شده که با شرایط آب و هوایی سازگار است.

برای گل‌آرایی ویژه حرم مطهر رضوی در دهه ولایت، ۱۳۰ هزار شاخه گل و ۱۰۰ هزار بوته گل که عمده آن نذر حضرت بوده و هزینه آن را ناذران تامین کرده‌اند، تهیه شده است و شهرداری مشهد نیز در این طرح مشارکت داشته تا فضای سبز حرم مطهر رضوی و گوشه و کنار این آستان مقدس با گلهای تازه و رنگارنگ بازپیرایی شود.

                                                                 مشهد همگام با عید غدیر غرق نور و شادی است

محور کانونی جشنهای دهه ولایت حرم مطهر رضوی است، امشب آستان با صفای حرم ثامن الحجج(ع) چراغانی شده و بوی عود، عنبر و گلاب همه صحن ها و رواق های آستان را فراگرفته و هزاران زائر و مجاور در این شب فرخنده از نقاط مختلف کشور خود را به مشهد و حرم رسانده اند. همزمان با شب عید غدیر نقاره های حرم مطهر رضوی نواخته شدند.

به مناسبت عیدالله‌اکبر، در تمام رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی در ساعات متعدد برنامه فرهنگی، جشن و مدیحه‌سرایی، شعرخوانی، اجرای سرود، جنگ شادی کودکان، حلقه معرفت، میز خدمت پاسخگویی، پرسمان دینی، سلسله نشست‌های دین، نشاط، زندگی برگزار می‌شود.

امشب مراسم جشن عید غدیر برای بانوان در رواق دارالحجه و حضرت زهرا(س) همراه با سخنرانی، مدیحه‌سرایی، حلقه معرفت، مسابقه و پاسخگویی به سؤالات و شبهات برگزار می‌شود.

برای زائران غیر ایرانی نیز در صحن غدیر مراسم جشن دیگری دایر است.

                                                              مشهد همگام با عید غدیر غرق نور و شادی است

همچنین در آستانه عید فرخنده غدیر و با مشارکت خیران و خادمان حرم امام رضا(ع)، روزانه سه هزار پرس غذای متبرک در صحن امام حسن مجتبی(ع) جهت پذیرایی از زائران حرم مطهر رضوی در دهه ولایت گسترده‌ شد.

هیاتهای مذهبی و مداحان نیز با حضور در مساجد و حسینیه‌ ها جشن و سرور برپا کرده‌اند و در منقبت امیرالمومنین(ع) مدیحه سرایی می‌کنند. در منزل سادات شهر و برخی از علما نیز به همین مناسبت جشن و سرور برپا است.

نصب ۲۰۰ هزار متر ریسه در مشهد

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد هم گفت: زیباسازی و فضا آرایی ویژه کلانشهر مشهد همزمان با فرا رسیدن ایام پر خیر و برکت دهه ولایت و امامت و عید غدیر از ۱۰ روز قبل آغاز شده است.

علی نجفی افزود: در حوزه فضا آرایی و زیباسازی منظر شهری اقداماتی نظیر نصب ۳۸ المان نوری "یا علی(ع)" در میان ریسه های نوری خیابان های منتهی به حرم رضوی، اکران تبریک دهه ولایت و امامت در ۵۳ المان خورشیدی و ۴۲ چراغ شابلونی گوبو، نصب ۲۰۰ هزار متر طول ریسه الوان، نصب ۲۰ هزار پرچم، نصب سه هزار و 500 آویز ستونی و نصب ۵ المان گل نوشته با گل های شاخه بریده در میادین بیت‌المقدس، بسیج، ملک آباد، شریعتی و بلوار فرودگاه انجام شده است.

                                                             مشهد همگام با عید غدیر غرق نور و شادی است

وی ادامه داد: با توجه به لزوم فضا آرایی و تبلیغات محیطی در این ایام، ۱۳۰ بیلبورد شهری، بیش از ۲۷۰ استرابورد و ۳۵۰ سازه موقت به اکران طرح های مرتبط با ایام دهه ولایت و امامت اختصاص یافته است.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد اظهار داشت: سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری نیز با افزایش ظرفیت همراه است.

برپایی ۶۳۰ ایستگاه صلواتی

رییس شورای هیاتهای مذهبی مشهد نیز گفت: به مناسبت عید غدیر ۶۳۰ ایستگاه صلواتی در میادین و خیابانهای اصلی و حاشیه شهر مشهد برپا شده است. ارائه خدمات اجتماعی و انواع مشاوره و پذیرایی از زائران برخی از اقدامات این ایستگاهها است.

علی قارونی افزود: در آخرین عید غدیر پیش از شیوع کرونا، ۱۷۰ ایستگاه صلواتی در شهر مشهد برپا شده بود و امسال باشکوه تر از همیشه ایستگاهها برپا شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha