برزیل و حرکت مخالف مسیر تحریم‌های غرب علیه روسیه

تهران - ایرنا - همزمان با تداوم جنگ اوکراین و تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه از طریق اعمال تحریم‌ها، برزیل نه تنها تجارت قوی خود با روسیه را حفظ کرده بلکه این بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین، واردات خود از روسیه را افزایش داده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه ال موندو،  بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد برزیل، جریان تجارت دو جانبه دو کشور از زمان حمله نیروهای روسی به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) نه تنها آسیبی متحمل نشده است بلکه با قوت ادامه دارد.

مجموع واردات روسیه از برزیل در یک روند رو به رشد از سال ۲۰۲۱، از ماه مارس تا ژوئن سال جاری میلادی (اسفند ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱) به سه میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار رسید که افزایش بیش از دو برابری (یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار) نسبت به بازه زمانی مشابه نسبت به سال گذشته میلادی را نشان می‌دهد.

صادرات برزیل به روسیه نیز در همین بازه زمانی و در بحبوحه تحریم‌ها علیه مسکو تنها ۱۰ درصد (۵۲۱ در مقابل ۵۷۷ میلیون دلار) کاهش یافت.

دولت «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل که همواره از موضع «بی طرف» در قبال جنگ اوکراین دفاع می‌کند، این هفته اعلام کرد توافق خرید گازوئیل روسیه را نهایی کرده است.  

«کارلوس فرانکا» وزیر امور خارجه برزیل در جریان سخنرانی در مقر سازمان ملل متحد با فاصله گرفتن از آمریکا و اتحادیه اروپا و تحریم‌های تدریجی آن‌ها علیه نفت روسیه گفت: ما به دنبال تامین‌کنندگان ایمن و بسیار مطمئن سوخت دیزل هستیم و روسیه یکی از آن‌ها است.  

کارشناسان تجارت بین‌الملل در تحلیل روابط برزیل و روسیه، اینکه این معامله‌ها یک ژست «حمایت سیاسی» از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه است را رد می‌کنند.

«ویکتور دو پرادو» عضو ارشد «هسته تجارت بین‌الملل و اقتصاد جهانی مرکز روابط بین‌الملل برزیل» (Cebri) معتقد است «برزیل به صورت جدی به دنبال منافع خود است».

«اِدمار المیدا» از موسسه انرژی دانشگاه کاتولیک ریو دوژانیرو نیز در تایید عملکرد دولت برزیل، «تلاش دیپلماتیک» دولت بولسونارو برای «فروش محصولات روسیه به شرکت‌های برزیلی» را تحسین می‌کند.

کودهای روسی، محصول کلیدی برای برزیل

واردات کودهای شیمیایی روسیه را می‌توان برجسته‌ترین محصول صادراتی این کشور دانست که برای صنعت قدرتمند کشاورزی برزیل حیاتی است. ۷۷ درصد مجموع خرید برزیل از روسیه در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، مربوط به کود بود.

روسیه تامین‌کننده اصلی کود برزیل است و یک چهارم کود مصرفی این کشور از روسیه وارد می‌شود.

«رودریگو سزار» استاد دانشکده روابط بین‌الملل «بنیاد گتولیو بارگاس» می‌گوید، کاری که برزیل انجام داده است «پیش‌بینی صادرات با ترس از اینکه روسیه قادر به ادامه عرضه نباشد» است. به گفته سزار، افزایش تقاضا همزمان با مشکلات لجستیکی باعث افزایش سرسام‌آور قیمت شده و بر تراز تجاری تاثیر می‌گذارد.

برزیل در بخش صادرات و در نیمه نخست سال جاری میلادی، به طور عمده سویا و شکر به روسیه فروخته است بدون آنکه جنگ اوکراین روند این فروش را مختل کرده باشد. حفظ جریان تجاری میان دو کشور با وجود جنگ اوکراین از این جهت مهم است که تحریم‌ها، پرداخت‌های بین‌المللی به بانک‌های روسیه را بسیار شوار کرده است با این حال روند تبادل‌های اقتصادی مسکو- برازیلیا همچنان ادامه دارد.  

به گفته «گیلمار منِزِس» مدیر اجرایی اتاق بازرگانی برزیل و روسیه، یکی از راه‌حل‌ها برای پرداخت، اقدام از طریق شرکت‌های تابعه است که «بسیاری از شرکت‌های روسی» در کشورهایی مانند «قزاقستان، ترکیه، چین و هند» دارند.

علاوه بر این، برخلاف قدرت‌های غربی، هیات اجرایی بولسونارو نه تحریم‌هایی را علیه روسیه، شریک خود در گروه اقتصادهای نوظهور بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصویب کرده و نه حتی از آن‌ها حمایت کرده است.

سزار می‌گوید: برزیل سنت اعمال تحریم ندارد و اگر فرصت تجاری وجود داشته باشد، وارد عمل می‌شود.

اکنون، گازوئیل

به گفته بولسونارو، که بر لزوم خرید از کسانی که «ارزان‌تر می‌فروشند»، تاکید کرد «در این جریان دوجانبه، برزیل که یک کرسی موقت در شورای امنیت سازمان ملل را اشغال می‌کند، انتظار دارد که حداکثر تا ۶۰ روز دیگر گازوئیل روسیه را دریافت کند».

این رهبر راست افراطی که در ماه فوریه و در آستانه جنگ اوکراین به دیدار پوتین در مسکو رفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد، اعلام کرد: روسیه به تجارت با کل جهان ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد تحریم‌های اقتصادی کارساز نبوده است.

به نوشته ال موندو، اقدام اخیر بولسونارو و قرارداد واردات گازوئیل به دلیل دشواری زیادی که انتقال آن از روسیه به همراه خواهد داشت، برخی تحلیلگران را شگفت‌زده کرده است.  

برزیل که طور تقریبی، یک سوم گازوئیل مصرفی خود را وارد می‌کند، طبق محاسبه‌های رسمی برای ۵۰ روز ذخیره دارد و با خطر مواجهه با کمبود در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ روبرو است. انتخابات ریاست جمهوری برزیل در اکتبر آینده برگزار خواهد شد و بولسونارو در تلاش است تا حضور خود در سمت ریاست جمهوری برزیل را تمدید کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha