۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۱:۵۲
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84823441
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای عالی سیاسی یمن هرگونه تبانی و توافق بایدن با عربستان درباره کشورش را محکوم کرد

تهران-ایرنا-شورای عالی سیاسی یمن شنبه شب اعلام کرد که هر گونه خروجی سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه را که حاکمیت، امنیت و ثبات یمن را تحت الشعاع قرار بدهد، محکوم است.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه المسیره یمن، در بیانیه این نهاد سیاسی یمنی آمده است که سخنانی که درخصوص توافق برای تمدید آتش‌بس مطرح می‌شود، محکوم است، چرا که آتش‌بسی که در آن ائتلاف متجاوز به بندهای آن متعهد و پایبند نباشد، یک تجربه ناامید کننده است و نمی‌تواند در آینده،  این تجربه تکرار شود.

این نهاد درعین حال آمادگی همیشگی و کامل خود را برای تلاش مضاعف را که راه و حلی واقعی و عملی را در دو بعد بشردوستانه و اقتصادی در یمن ارائه کند، نشان می‌دهد.

شورای عالی سیاسی یمن به عنوان عالی‌ترین نهاد اجرایی در این کشور اعلام کرد که مداخلات خارجی در امور داخلی یمن بزرگترین مانع در راه صلح در این کشور است.

این نهاد یمنی اعلام کرد که صلح در این کشور مستلزم اراده قوی و جدی و آمادگی عملی از سوی ائتلاف متجاوز و احترام به حاکمیت و استقلال یمن از یکسو و توقف حملات،  لغو محاصره و پایان دادن به هر نوع حضور نظامی در یمن است.
براساس این بیانیه، رفع پیامدهای این جنگ و در مقدمه آن آزادی اسرا، بازسازی یمن و غرامت و جبران خسارت‌های ناشی از جنگ قرار دارد.

این نهاد یمنی اعلام کرد که ابتکارات و امتیازات زیادی را با هدف کاهش درد و رنج ملت یمن و تشویق ائتلاف سعودی برای برقراری صلح ارائه کردیم اما فایده‌ای نداشت و همچنان ائتلاف،  محاصره یمن را رها نمی‌کند و مانع از ورود نفتکش ها به بندر الحدیده می‌شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: درست زمانی که عربستان حریم هوایی خود را به روی دشمن اسرائیلی گشوده است، همچنان اصرار دارد که بدون هیچ دلیل منطقی و به صورت خودسرانه حریم هوایی یمن و فرودگاههای ما را ببندد  که این اقدام بیانگر جنایت جنگی روشنی است که در برابر دیدگان جامعه جهانی رخ می‌دهد، نهادهایی که همدست دشمن هستند و تمام ارزشهای انسانی، قوانین، کنوانسیون‌ها و معاهدات مربوطه را زیرپا گذاشته‌اند.

این شورا خاطرنشان کرد که هیچ یک از این نشانه‌ها در سخنان مقامات آمریکایی و عربستاتی درباره صلح اعتبار ندارد.
به گفته این نهاد ارشد یمنی، آمریکا در صدد تغییر رفتار خود در قبال یمن و کل منطقه نیست، همین امر نیز موجب شده تا مردم یمن و تمام ملل آزادیخواه جهان، سفر بایدن را تقبیح و محکوم کنند.

تبلیغات سنگین برای سفر رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه و برنامه های وی برای کشورهای منطقه و ایجاد ائتلاف میان آن ها چند هفته بر رسانه های منطقه سایه افکنده بود.

نشست بایدن با سران چند کشور عربی در جده عربستان درحالی به پایان رسید که دستاوردی غیر از قرائت متن های خنثی و از پیش نوشته شده نداشت.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha