پارلمان مقدونیه شمالی با آغاز مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا موافقت کرد

تهران – ایرنا – پارلمان مقدونیه شمالی روز شنبه به پیشنهاد ارائه شده از سوی فرانسه در مورد مذاکره برای آغاز مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا رای مثبت داده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری دویچه وله، ۶۸ نماینده از ۱۲۰ نماینده پارلمان مقدونیه شمالی، به پیش نویس ارائه شده توسط احزاب حاکم اتحادیه سوسیال دموکرات مقدونیه (SDSM) و اتحادیه دموکراتیک برای ادغام (DUI) به پارلمان، رای مثبت دادند؛ در حالی که نمایندگان مخالف در رای گیری شرکت نکردند.

جلسه پارلمان این کشور اروپای شرقی روز شنبه برای سومین روز متوالی درحالی از سر گرفته شد که طی آن نمایندگان مجلس بحث های داغی را در مورد چارچوب مذاکرات مقدونیه شمالی پیشنهادی فرانسه در ۹ تیر برای حل مناقشه با بلغارستان برگزار کردند.

این مصوبه دستورالعمل‌های روشنی را به دولت ارائه می‌دهد که در طول فرآیند الحاق به اتحادیه اروپا درباره چه چیزی باید مذاکره کند و خواستار احترام بی‌قید و شرط به هویت، زبان، ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی مردم مقدونیه شمالی شده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که روز پنج‌شنبه در پارلمان مقدونیه شمالی سخنرانی می کرد، خبر داد که اگر قانون‌گذاران مقدونیایی پیشنهاد فرانسه را تأیید کنند، اتحادیه اروپا می‌تواند مذاکرات الحاق مقدونیه شمالی را «فورا از هفته آینده» آغاز کند.

بلغارستان تلاش‌های مقدونیه شمالی برای پیوستن به اتحادیه اروپا را مسدود کرده و درخواست ادغام این کشور در اتحادیه اروپا را وتو کرده و خواستار پذیرش زبان مقدونیه شمالی به عنوان شاخه ای از بلغاری است و از این کشور می‌خواهد که اقلیت بلغاری را به رسمیت بشناسد.

با این حال، بلغارستان روز ۳ تیر تصمیم گرفت وتوی دو ساله خود را در مورد درخواست عضویت مقدونیه شمالی در اتحادیه اروپا لغو کند و این امکان را برای این کشور فراهم کرد تا مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را آغاز کند.

تصویب رای گیری در مورد پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون ارائه شد، امکان آغاز مذاکرات الحاق اتحادیه اروپا را نه تنها برای اسکوپیه بلکه برای تیرانا (آلبانی) فراهم می کند.

مقدونیه شمالی و آلبانی، دو کشور همسایه، از فروردین ۱۳۹۹ منتظر برگزاری اولین نشست های بین دولتی خود با اتحادیه اروپا هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha