فرهنگ، آداب و رسوم مردم اورامان شایسته معرفی به جهانیان است

کرمانشاه - ایرنا - نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به پیشینه ۴۰ هزار سال سکونت در منطقه اورامانات و وجود آداب و رسوم و همچنین صنایع دستی متنوع در این منطقه، گفت: فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه شایسته معرفی به جهانیان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،« آرش لهونی» روز شنبه در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» که در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، از تمام نخبگان، اساتید، دانشگاهیان و فرهیخگانی که همایش بین المللی " هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» را راه اندازی کردند، قدردانی کرد، و ابراز امیداوری کرد: این چنین رویداد علمی مهمی باعث شناساندن آداب و رسوم، تاریخ و پیشنه مردم اورامانات به مردمان جهان و کشور شود.

وی با اشاره به اصالت فرهنگی، آداب و رسوم منطقه اورامانات در طول تاریخ گفت: مردمان این دیار ۴۰ هزار تاریخ سکونت دارند، تاریخ مکتوب معامله ( سند برای املاک) در هزار و ۵۰۰ سال پیش داشته اند، از قرن ها پیش روستاها توسط شوراها اداره می شد و زنان در مدیریت شوراها مشارکت داشته اند و این نشان دهنده تمدن و مدنیت و فرهنگ بسیار غنی مردمان منطقه اورامانات است.

لهونی در ادامه با اشاره به وجود صنایع دستی متنوع و مختلف در منطقه اورامانات، گفت: باید این صنایع دستی را حفظ کنیم و در این راستا همه دستگاه های اجرایی باید پای کار بیایند و فقط اداره کل وظیفه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی برای استفاده از ظرفیت ثبت جهانی منطقه اورامانات شد و اظهار داشت: در ظرف یکسالی که ثبت جهانی منطقه اورامانات می گذارد هیچ کاری صورت نگرفته است و اگر گردشگران به منطقه می آیند به خاطر  طبیعت آن بوده نه اقدام دستگاه های اجرایی و به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی و اقدام مثبت و موثر از سوی دستگاه های ذی ربط در خصوص ثبت جهانی منطقه اورامانات هستیم.

همایش بین المللی هورامان ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه جهانی از امروز ۲۵ تیرماه به مدت 2 روز در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات /هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، این منطقه به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود و ۷۰۰ روستا نیز در این عرصه قرار دارند.  

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha