دریا نقش مهمی در قصه‌ها و افسانه‌های مردم هرمزگان دارد

بندرعباس- ایرنا- یک نویسنده ادبیات داستانی در استان هرمزگان گفت: دریا نقش مهمی در قصه‌ها و افسانه‌های مردم هرمزگان ایفا نموده و حضور پررنگی در قصه‌های این منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معصومه امیرزاده روز شنبه در کارگاه ادبیات داستانی «داستان‌های پنهان اطراف ما» با تکیه بر سوژه‌های تاریخی و معاصر در زیست بوم فرهنگی اجتماعی هرمزگان که به میزبانی حوزه هنری با برگزار شد، اظهارداشت: به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، مکانِ بیشتر داستان‌های جنوب در کنار دریاست و به طور ویژه، دریا نقش مهمی در قصه‌های مردم هرمزگان دارد و حضور پررنگی در قصه‌های این منطقه دارد.

وی در خصوص عناصر داستان، خلاقیت و تخیل در داستان‌پردازی و توجه به ظرفیت‌ها، ایده‌های بومی منطقه و تبدیل سوژه ها و ایده‌ها به خلق یک اثر فاخر به نکاتی اشاره کرد.

به گفته نویسنده «مثل نهنگ نفس تازه می کنم» افزود: عناصر مختلف ادبیات بومی، مانند واژگان و لهجه، باورها و آیین‌ها بیش‌ترین نمود را در ادبیات داستانی دارند.

امیرزاده ادامه داد: رویدادهای مهمی مانند مبارزه با استعمار پرتغال، سابقه دریانوردی و تجارت مردم هرمزگان، مقاومت در مقابل کشف حجاب و خوانین منطقه، جنگ نفتکش‌ها ، فاجعه پرواز ۶۵۵ که می‌توانند از نگاهی نو سوژه های نابی برای خلق داستان‌های بومی باشند.

وی افزود: آیین‌ها و آداب و رسوم مردم هرمزگان از ناب‌ترین سوژهایی هستند که نویسندگان می‌توانند با نگاه ویژه ای به آنها پرداخته و در آثار خود از آنها استفاده نمایند، زیرا این فرهنگ دیرینه، نشان‌دهنده نوع نگاه انسانها به زندگی اطراف خود و همچنین آداب و رسوم مردم این خطه است.

معصومه امیرزاده نویسندگی را از سال ۸۰ آغاز کرد. کتابهای «مثل نهنگ نفس تازه می کنم»، «یک خلیج تشنگی»، « پس از خورشید»، « من خواب دیده بودم» بخشی از آثار وی در حوزه ادبیات داستانی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha