اقتصاد آمریکا در حال ورود به دوره رکود است

تهران- ایرنا- کارشناس اقتصادی درباره وضعیت اقتصاد آمریکا با تحلیل داده‌های آماری پیش‌بینی کرد که اقتصاد این کشور در حال ورود به دوره رکود است.

به گزارش ایرنا، «محمدطاهر رحیمی» درباره وضعیت اقتصادی آمریکا این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود اینکه آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد، اما تورم برای تولیدکننده به‌عنوان متغیر پیش‌بینی‌کننده‌ تورم مصرف‌کننده کاهش نمی‌یابد؟.

وی در پاسخ به این سوال توضیح داد: آمریکا با شوک هزینه‌ تولید مواجه است که ناشی از فشار روسیه و رشد قیمت کامودیتی‌ها یعنی نفت، گاز، فلزات، محصولات کشاورزی است. 

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با رشد هزینه‌های تولید، تولیدکننده بیش از پیش به "تأمین مالی کوتاه‌مدت" احتیاج دارد.

اقتصاد آمریکا در حال ورود به دوره رکود است

رحیمی ادامه داد: اما رشد نرخ بهره، هزینه این تامین مالی را افزایش می‌دهد و در شرایطی که هزینه‌ تامین مواد اولیه برای تولیدکننده بالاست، سیاست "رشد نرخ بهره" تولید را به سمت رکود سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه دو سناریو پیش روی آمریکاست، بیان کرد: سناریوی نخست این است که یا فشار روسیه تمام می‌شود و در نتیجه قیمت کامودیتی‌ها و فشار هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد. 

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: سناریوی دیگر این است که اقتصاد آمریکا با این افزایش‌های نرخ بهره وارد رکودی جدی خواهد شد که بورس‌های آمریکا فعلاً سناریوی دوم را تایید می‌کند. 

اقتصاد آمریکا در حال ورود به دوره رکود است

رحیمی گفت: یک شاخص بسیار مهم دیگر "کاهش مصرف خانوارها" در آمریکاست که با توجه به اشباع ‌شدن استفاده از کارت‌های اعتباری و در نتیجه کاهش شدید سطح پس‌انداز خانوارها، وقوع رکود را محتمل‌تر نشان می‌دهد. 

وی تاکید کرد: پیش‌بینی‌های یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های مالی آمریکا مورگان استانلی (Morgan Stanley) نیز احتمال رکود در اقتصاد آمریکا را ۵۲ درصد می‌داند. 

اقتصاد آمریکا در حال ورود به دوره رکود است

اقتصاد آمریکا در حال ورود به دوره رکود است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha