استاندار خراسان‌شمالی: خدمات زیربنایی روستاها باید تقویت شود

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه رویکرد دولت ماندگاری مردم در روستاها است، گفت: خدمات زیربنایی روستاها باید تقویت شود تا مهاجرت معکوس به این مناطق انجام شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز شنبه در جمع بخشداران خراسان شمالی اظهارداشت: اگر مردم روستاها از خدمات حداقلی از جمله بهداشت و امنیت بی بهره باشند، دلخوشی و انگیزه برای ماندن در این مناطق را ندارند و لازمه این ماندگاری فراهم کردن خدمات زیربنایی است.

وی افزود: مشوق هایی برای جلوگیری از خالی شدن روستاها از سکنه باید در نظر گرفته شود و در این‌باره بخشداران نقش اصلی را ایفا می کنند.  

حسین نژاد گفت: خراسان شمالی این آمادگی را دارد تا در صورت توافق وزارتخانه مربوطه بعنوان پایلوت مهاجرت معکوس در این زمینه نقش ایفا کند و بازگشت روستاییان از شهرها به روستاهای این استان را محقق سازد.   

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارکرد روستا تولید و تامین نیازهای شهری است گفت: روستا در گذشته محل و عرضه تولید محسوب می شد و اکنون تبدیل به مصرف کننده شده اند که این رویه تهدیدی برای توسعه این مناطق محسوب می شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تصریح کرد: بیشتر روستاییان نیاز خود به اقلامی همچون لبنیات و مواد پروتینی را از شهرها تهیه می کنند، این در حالی است که روستا مهد تولید این اقلام است و این چالش ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار بخشداران در توسعه روستاها گفت: بخشداران با استفاده از توان مردم و مشارکت اهالی روستاها برای پیشرفت این مناطق برنامه ریزی کنند.   

حسین نژاد در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وظایف و تکالیف بخشداران افزود: تسلط بر قوانین از ابزار مهم بخشداران است و آگاهی به قوانین، راهگشای مشکلات در روستاها است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت توزیع عادلانه امکانات و توازن در توسعه است، تصریح کرد: برخی در فضای مجازی تلاش دارند تا به مردم القا کنند که در جامعه بی عدالتی و تبعیض وجود دارد و بخشداران با معرفی خدمات نظام، امیدواری را در روستاها افزایش دهند.  

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha