۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 84822616
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبود فلزات عامل تهدیدزا برای برنامه‌های انرژی پاک در اروپا

تهران- ایرنا- برنامه‌های اروپا برای اجتناب از سوخت‌های فسیلی و تمرکز بر روی انرژی پاک در خطر است زیرا یک گزارش جدید از مواجهه جهان با کمبود فلزات کلیدی در آینده خبر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، روزنامه اکسپرس انگلیس در گزارشی نوشت: از آنجاییکه جهان از سوخت‌های فسیلی اجتناب و به سمت نسل انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، کارشناسان پیش بینی کردند که تقاضای مس در سراسر جهان در دهه‌های آتی افزایش خواهد یافت. مس یک رسانای بسیار موثر در جریان الکتریکی به شمار می‌آید که در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق از انرژی‌های خورشیدی، بادی، حرارتی و آبی استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش جدید شرکت مالی «اس‌اندپی گلوبال» تقاضا برای مس تا سال ۲۰۳۵ (۱۴۱۳) دو برابر خواهد شد. این گزارش همچنین می‌افزاید که در بدترین حالت جهان می‌تواند با کمبود شدید ۹.۸ میلیون تن مس در مدت زمان نامبرده مواجه شود.

گردآورندگان این گزارش برآورد کرده اند که حتی با فرض مصرف بالا، تقاضای مس در مدت زمان پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۵ از عرضه نیز پیشی خواهد گرفت. این گزارش همچنین هشدار داده است که به علت تقاضای آینده، کمبود مس می‌تواند به عنوان یک "تهدید بی ثبات کننده برای امنیت بین المللی" ظاهر شود.

به نوشته روزنامه اکسپرس، این مشکل مربوط به مساله جنگ اوکراین است زیرا رهبران اتحادیه اروپا به سرعت به سمت افزایش ظرفیت نسل انرژی تجدید پذیر بمنظور پایان وابستگی به صادرات نفت و گاز روسیه حرکت کرده اند. 

هرچند این مساله نیز اهمیت دارد که روسیه یک تولید کننده بزرگ مس با سهم تولید حدود یک میلیون تن در سال است و تقریبا ۴ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. 

از سوی دیگر گزارش موسسه صنعتی «یورومتا» نشان می‌دهد که اروپا برای به دست آوردن اهدافش در زمینه انرژی پاک تا سال 2050 نیاز به 35 برابر لیتیوم و بین 7 تا 26 برابر میزان فعلی، فلزات نادر را نیاز خواهد داشت. اتحادیه اروپا بر اساس این گزارش همچنین نیازمند 1.5 میلیون تن مس (35 درصدی بیشتر از عرضه حال حاضر) و 400 هزار تن نیکل (100 درصدی بیش از آمار امروز) خواهد بود.
این در حالی است که اتحادیه اروپا که هدف دستیابی به کاهش حداکثری کربن تا سال 2050 را دارد، به دنبال پایان وابستگی به واردات انرژی از روسیه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha