سهمیه بیمه فعالان صنایع دستی کرمان افزایش یابد

کرمان - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: با توجه به بالا رفتن آمار شاغلان حوزه صنایع دستی این استان طی سالهای اخیر، مهمترین دغدغه فعلی هنرمندان این حوزه برخورداری از پوشش بیمه ای است که انتظار می رود، سهمیه بیمه برای هنرمندان صنایع دستی کرمان افزایش یابد.

کاظم حسین زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۲۹۹ رشته و زیررشته صنایع دستی ثبت شده و دارای کد و شناسه در کشور داریم افزود: تعداد ۱۱ هزار و ۱۷۴ نفر تا پایان اردیبهشت امسال در حوزه صنایع دستی کرمان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه دار قرار دارند.

وی تصریح کرد: حدود ۹ هزار نفر از بیمه شدگان صنایع دستی در حوزه قالیبافی شامل گلیم فرش، فرش، بافت قالی و رفوگری فرش فعالیت دارند و بیش از ۲ هزار نفر هم از سایر رشته های صنایع دستی فعال استان کرمان هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: مباحث بیمه ای افراد فعال در حوزه قالی بافی و صنایع دستی از اواخر دهه ۸۰ پیگیری می شود و مهمترین مشکل در راه افزایش تعداد بیمه شدگان این حوزه تامین اعتبار در بودجه سنواتی دولت است.

وی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال پیگیری برای حل مشکل بیمه ای قالیبافان و سایر فعالان رشته های صنایع دستی است تا سهمیه بیمه شدگان در اعتبارات دولتی افزایش پیدا کند.

حسین زاده بیان کرد: شهرستان کرمان با سه هزار و ۴۱۵ نفر و شهرستان سیرجان با ۲ هزار و ۸۲۶ نفر بیشترین آمار افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی را دارا است.

وی افزود: شاغلان حوزه صنایع دستی همچنین می توانند با ارائه درخواست عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر شده و از مزایای این بیمه برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا، استان کرمان با غنای تاریخی و فرهنگی و اقلیم های متفاوت صنایع دستی متعددی دارد که مشهورترین آنها قالی و فرش، گلیم، پته، شال، مصنوعات فلزی و غیره محسوب می شوند که به خارج از استان و کشور صادر می شود.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

در کنار ظرفیت های صنایع دستی در دیار کریمان، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

تعداد ۷۰ هزار هنرمند در حدود ۱۰۰ رشته صنایع دستی به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha