نخست وزیر عراق: کنفرانس جده هرگز به موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل نخواهد پرداخت

بغداد-ایرنا- نخست وزیر عراق پیش از ترک بغداد به مقصد عربستان تصریح کرد که در کنفرانس جده (با حضور جو بایدن) هرگز به موضوع عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) نخواهد پرداخت و قرار است افق‌های همکاری در عرصه‌های انرژی، توسعه و تغییرات آب و هوایی را مورد بحث قرار دهد.

به گزارش جمعه شب ایرنا، مصطفی الکاظمی این سخنان را پیش از پرواز به مقصد جده عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی پیش از سفر گفت و افزود: این کنفرانس قرار است همچنین جنگ روسیه و اوکراین و انعکاس آن در جهان را مورد بررسی قرار دهد.

الکاظمی تصریح کرد: عراق هرگز در ائتلاف یا پیمان نظامی نبوده و نخواهد بود و مبداء تهدید برای همسایگان خود نخواهد شد و همچنین موضع ثابتی در قبال قضیه فلسطین دارد.

نخست وزیر عراق همچنین از نمازگزاران شرکت کننده در نماز جمعه بغداد (از سوی طرفداران جریان صدر) تشکر کرد و گفت: امیدوارم نیروهای سیاسی از طرح مقتدا صدر استفاده کنند.

پیش تر و در روز پنجشنبه نیز دفتر الکاظمی نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای با تائید حضور وی در نشست عربستان، دیدگاه‌ها و رویکرد دولت نسبت به این اجلاس را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: مصطفی الکاظمی نخست وزیر در اجلاسی به میزبانی پادشاهی عربستان سعودی شرکت خواهد کرد که با حضور سران شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین سران مصر، اردن و ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود.

این بیانیه افزود: در این کنفرانس، موضوعات انرژی، امنیت غذایی و مسائل زیست‌محیطی مورد بحث قرار خواهد گرفت و زمینه همکاری و هماهنگی مشترک درباره  حل مسائل حیاتی و سرنوشت سازی ترسیم خواهد شد که تمامی مردم منطقه از آن رنج می‌برند.

پیش از این گمانه زنی‌های متعددی در میان شخصیت‌ها و جریان‌های عراقی درباره شرکت الکاظمی در اجلاس ریاض با حضور بایدن رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است و یکی از این گمانه‌ها این است که قرار است در این نشست، زمینه‌های عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی فراهم شود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha