۲۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۷
کد خبرنگار: 1245
کد خبر: 84822107
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو پیشین ساف: بایدن هرگز به سود فلسطینی ها تصمیمی اتخاذ نخواهد کرد

تهران - ایرنا - عضو پیشین ساف و از مسئولان فلسطینی تاکید کرد: پاره ای تصمیمات وجود دارد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا می تواند آنها را در قبال فلسطینیان اتخاذ کند، ولی هرگز چنین کاری را انجام نخواهد داد. 

به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دکتر حنان عشراوی در اظهاراتی با اشاره به اینکه بایدن هرگز تصمیمی را به نفع فلسطینیان اتخاذ نخواهد کرد، گفت که رئیس جمهوری آمریکا می خواهد از دیدار امروز جمعه خود با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان یک پوشش استفاده کند. 
این عضو سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) که بیش از یک سال پیش در اعتراض به سیاست های خودکامانه محمود عباس از این سازمان استعفا کرد، یادآور شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در دوران ریاست خود دست به اقداماتی زد و جوبایدن را مقید به آنها کرد؛ به ویژه آن دسته از اقداماتی که به قوانین مربوط به مبارزه با تروریست مربوط می شود، ولی پاره ای مصوبات اجرایی وجود دارد که باید جو بایدن آنها را اتخاذ کند، ولی او به خاطر اینکه اسرائیل را خشمگین نکند، هرگز چنین کاری را انجام نخواهد داد، بنابراین فلسطینیان نباید روی بایدن حساب باز کنند.
عشراوی درباره آنچه که بایدن باید انجام دهد، ولی نمی خواهد آن را انجام دهد، تصریح کرد:« پاره ای مصوبات اجرایی وجود دارد که بایدن باید انجام دهد از جمله بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی است که از سال 1844 یعنی پیش از شکل گیری اسرائیل وجود دارد.
وی اضافه کرد که این تصمیم برای بایدن کار آسانی است، ولی دولت متبوعش اصرار دارد که اجازه آن را از اسرائیل بگیرد.
عضو مستعفی ساف خاطرنشان کرد:«ما از سال 1991 پیام تضمینی از آمریکا علیه الحاق قدس و شهرک سازی داریم، ما با این پیام به عنوان مبنایی برای ورود به مذاکرات مادرید در آن سال موافقت کردیم.»
وی در پاسخ به این سوال که تشکیلات خوگردان فلسطین باید در شرایط کنونی چه کاری انجام دهد، اعلام کرد:« تشکیلات رام الله باید خواسته  های خود را به دولت آمریکا ارائه کند که از جمله این خواسته ها توقف شهرک سازی و متوقف کردن تبعید و اخراج فلسطینیان از خانه و کاشانه خود است.»
عشراوی تاکید کرد:« نباید تشکیلات رام الله پوششی برای سفرمنطقه ای بایدن باشد، نباید این تشکیلات چنین تبلیغ کند که بایدن به اراضی فلسطینی سفر و با مقامات این تشکیلات دیدار کرد.»
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که در سرزمین های اشغالی به سر می برد، ساعتی پیش در سفر به رام الله با «محمود عباس در محل دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با محمود عباس دیدار و گفت‌وگو کرد. 

بایدن و عباس در پایان این دیدار در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کردند و رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که تعهد او به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، به هدف راه حل دو کشور تغییر نکرده است، راه حل دو کشوری شامل وجود یک کشور مستقل و از لحاظ جغرافیایی به نام فلسطین است.
رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد که هدف راه حل دو کشور به دلیل محدودیت های اعمال شده بر فلسطینی ها دور از دسترس به نظر می رسد و مردم فلسطین ناراحت هستند و فلسطینی ها حق دارند کشوری مستقل دارای حاکمیت و قابل زندگی داشته باشند و باید دو کشور وجود داشته باشد تا دو ملت بتوانند در کنار یکدیگر در امنیت و صلح زندگی کنند و به حقوق شهروندان یکدیگر احترام بگذارند. 
وی اشاره کرد که ایجاد دو کشور ممکن است دور از دسترس باشد چرا که محدودیت هایی برای تحقق آن و برای فلسطینیان وجود دارد اما آمریکا پیش از دستیابی به صلح تسلیم نخواهد شد.
محمود عباس نیز در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک گفت که صلح و امنیت واقعی با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین برقرار می شود.
عباس افزود: که با بایدن در مورد راه های تقویت روابط بین خود و بررسی آنچه که ایالات متحده می تواند در احیای روند صلح کمک کند، گفت وگو کردیم.

منابع رسمی آمریکایی اعلام کردند که دیدگاه بایدن در باره راه حل دو کشوری شفاف است و هر زمان که فلسطینی ها و اسرائیلی ها آماده مذاکره باشند، برای نزدیک کردن دیدگاه آنها به یکدیگر تلاش خواهد کرد.
پیش از این برخی منابع احتمال دادند که مذاکرات دو طرف بدون بررسی و بحث درباره گام های بزرگ دیپلماتیک و اقدام های مهم سیاسی، بر موضوع های اقتصادی متمرکز باشد.
رام الله آخرین مقصد رئیس جمهوری آمریکا پس از پایان دیدارهایش با سران رژیم صهیونیستی و پیش از سفر به عربستان بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha