محمود عباس: با پایان اشغال‌گری صلح برقرار می‌شود

تهران - ایرنا - «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که صلح و امنیت واقعی با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین برقرار می شود.

به گزارش ایرنا از رسانه های منطقه، بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در سرزمین های اشغالی به سر می برد امروز جمعه در سفر به کرانه باختری و بیت لحم مقر تشکیلات خودگردان فلسطین با محمود عباس دیدار و گفت وگو کرد.  

عباس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جو بایدن گفت: ما در مورد راه های تقویت روابط بین خود و بررسی آنچه که ایالات متحده می تواند در احیای روند صلح کمک کند، گفت وگو کردیم.

بایدن نیز در ادامه این نشست تاکید کرد که تعهد من به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، به هدف راه حل دو کشور تغییر نکرده است، راه حل دو کشوری شامل وجود یک کشور مستقل و از لحاظ جغرافیایی به نام فلسطین است.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد که هدف راه حل دو کشور به دلیل محدودیت های اعمال شده بر فلسطینی ها دور از دسترس به نظر می رسد و مردم فلسطین ناراحت هستند و فلسطینی ها حق دارد کشوری مستقل دارای حاکمیت و قابل زندگی داشته باشد و باید دو کشور وجود داشته باشد تا دو ملت بتوانند در کنار یکدیگر در امنیت و صلح زندگی کنند و به حقوق شهروندان یکدیگر احترام بگذارند و با هر شهروندی باید با کرامت برخورد شود که این امری بدیهی و اساسی است.

وی اشاره کرد که ایجاد دو کشور ممکن است دور از دسترس باشد چرا که محدودیت هایی برای تحقق آن و برای فلسطینیان وجود دارد اما امریکا پیش از دستیابی به صلح تسلیم نخواهد شد.

بایدن اظهار کرد که ناامیدی نمی تواند آینده ما را رقم بزند، حتی اگر زمینه برای از سرگیری مذاکرات آماده نباشد.

وی گفت که تلاش می کند برای تقویت مسیر صلح گام‌ های عملی آغاز شود و باید به خشونت پایان دهیم.  

بایدن همچنین درباره قتل «شیرین ابوعاقله» روزنامه نگار توسط نظامیان رژیم صهیونیستی گفت که ابوعاقله شهروند فلسطینی - آمریکایی، در حالی کشته شد که به وظیفه خود در یک رسانه مستقل عمل می کرد و ایالات متحده به سهم خود از تحقیقات مستقل در مورد قتل وی حمایت خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا بیان کرد که ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی اضافی در راستای ادامه ماموریت مهم آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در اختیار این نهاد قرار خواهد گرفت.

منابع رسمی آمریکایی پیشتر اعلام کردند که رویکرد بایدن در باره راه حل دو کشوری شفاف است و هر زمان که فلسطینی ها و اسرائیلی ها آماده مذاکره باشند، برای نزدیک کردن دیدگاه آنها به یکدیگر تلاش خواهد کرد.

این منابع گفتند که در دیدار بایدن و عباس ممکن است دو طرف به موضوع اراضی کلیسای مسیحی در قدس که اسرائیل قصد مصادره آن را داشت، بپردازند.


پیش از این برخی منابع احتمال دادند که مذاکرات دو طرف بدون بررسی و بحث درباره گام های بزرگ دیپلماتیک و اقدام های مهم سیاسی، بر موضوع های اقتصادی و کمک مالی آمریکا متمرکز باشد.

بیت لحم آخرین مقصد رئیس جمهوری آمریکا پس از پایان دیدارهایش با سران رژیم صهیونیستی و پیش از سفر به عربستان بود.  

دیدار بایدن و عباس در چارچوب سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی که از روز چهارشنبه آغاز شده است، پس از دیدارها و گفت و گوها رئیس جمهوری آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری با نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی، بر تداوم حمایت واشنگتن از تل‌آویو، به منظور تضمین برتری نظامی این رژیم در منطقه تاکید کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) وارد فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو شد.

یک مقام آمریکایی که به نام او اشاره‌ای نشده گفته سفر بایدن به عربستان سعودی برای ایجاد یک ساختار قدرتمند منطقه‌ای و عمق بخشی به روابط اسرائیل با شرکای منطقه‌ای‌است.

بایدن در سفر خاورمیانه‌ای خود ضمن ملاقات با رهبران رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی هم سفر می‌کند.

چند روز پیش کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصاً اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سفر خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha