اجرای طرح «دارویار» و اصلاح سیاست‌های ارزی دارو

تهران - ایرنا - اصلاح سیاست‌های ارزی دارو به عنوان مهمترین موضوعی است که این روزها در کشور مطرح است که در قالب آن طرح مهم دارویار از سوی دولت و وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شده است تا مردم با اطمینان خاطر داروهای خود را بدون هیچ تغییری در پرداخت دریافت کنند.

گروه جامعه ایرنا - موضوع تخصیص ارز ترجیحی به دارو از سال ۱۳۹۷ به مرحله اجرا درآمد که به واسطه این موضوع، مشکلات فراوانی در زنجیره تولید و توزیع دارو در صنعت داروسازی کشور ایجاد شد و به همین منظور در دولت سیزدهم تلاش برای اصلاح یارانه دارو و در واقع سیاست‌های ارزی دارو انجام شده است.

دولت سیزدهم با همراهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه‌ها، طرح «دارویار» را به اجرا گذاشته است تا ضمن جلوگیری از قاچاق معکوس دارو، مانع آسیب به حوزه صنعت داروسازی شود و چرخه تامین و توزیع دارو نیز روند مطلوب‌تری داشته باشد.

اصلاح سیاست‌های ارزی به منظور جلوگیری از آسیب به حوزه صنعت، قطع منافع سوءاستفاده‌کنندگان ارز ترجیحی، از بین بردن آثار وابستگی به زمان و نوع ارز ترجیحی اختصاصی به حوزه دارو و آسیب ناشی از ایجاد کمبودهای دارویی، مدیریت بیشتر منابع، منطقی کردن مصرف دارو و از همه مهمتر جلوگیری از افزایش پرداختی از جیب بیمار در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در این میان سازمان غذا و دارو وظیفه برنامه‌ریزی، طراحی و تنظیم سازوکار این برنامه را به عهده داشته و سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها به عنوان دو بازوی عملیاتی و بسیار مهم، برای تامین منابع مالی و پوشش داروها ایفای نقش خواهند کرد.

همچنین مردم باید بدانند که با اجرای این طرح پرداخت از جیب آنها نسبت به قبل از اجرای طرح افزایش نخواهد یافت زیرا نقش بیمه‌ها در پوشش قیمت‌ها به خوبی تاثیرگذار خواهد بود تا مردم متحمل هزینه‌های اضافی در پرداخت دارو نشوند البته در این زمینه هم مردم باید این مسایل را مورد توجه داشته باشند که از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند، حتما برای تهیه دارو با نسخه پزشک اقدام کنند زیرا مسیر تهیه دارو باید از نسخه نویسی الکترونیک طی شود.

 همه داروهای تولید داخل یعنی یک هزار و ۶۰۰ قلم کد ژنریک دارو مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی قرار خواهند گرفت که افزایش قیمت یک هزار و ۴۰۰ کد ژنریک توسط بیمه ها پوشش داده می شود و ۲۰۰ قلم دیگر هیچ تغییری در نرخ نخواهند داشت

اجرای طرح «دارویار» و اصلاح سیاست‌های ارزی دارو

همچنین در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، افزایش قیمت ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف بیماران که تاکنون تحت پوشش بیمه نبوده‌اند نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر، اجرای اصلاح یارانه دارو باعث شده است که ۴۲ ملکول داروی otc«داروهای بدون نسخه»  شامل ۱۱۹ قلم دارو، که تاکنون تحت پوشش بیمه نبوده نیز در قالب این طرح با نسخه پزشک تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و داروهای خارجی بدون افزایش قیمت طبق روال گذشته عرضه می‌شوند.

با توجه به اینکه در راستای اجرای سیاست‌های ارزی دارو پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند در این راستا بر لزوم مراجعه افراد فاقد بیمه به دفاتر پیشخوان دولت برای بهره‌مندی از این بیمه تاکید می‌شود.

در راستای اجرای این طرح، اتباع قانونی توسط بیمه سلامت بیمه می‌شوند و اتباع غیرقانونی در صورت ثبت اطلاعات هویتی و شناسایی از طرف وزارت کشور در صورت نیاز به خدمات دارویی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

طرح دارو یار چیست؟
در طرح «دارویار»، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف کننده نهایی تخصیص خواهد یافت، این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای است.

مزایای طرح دارویار 
توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزایای اجرای طرح دارویار است.

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است، سه دهک اول جامعه «حدود ۶ میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند. 

اجرای طرح «دارویار» و اصلاح سیاست‌های ارزی دارو

افراد سایر دهک ها می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند، بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی برای افراد فاقد بیمه و مجهول‌الهویه برقرار است.

راههای بهره‌مندی از یارانه دارو
با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموما به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند. البته باید گفت که خریدهای آزاد در داروخانه برای بیماران مزمن مشمول دریافت یارانه خواهد شد.

همچنین برای پایش طرح اقدامات جدی صورت می‌گیرد که استقرار تیم بازرسی ویژه در وزارت بهداشت جهت تصمین بهره‌مندی مردم از خدمات طرح، اعلام عمومی قیمت دارو در برنامه کاربردی تیتک و سایت رسمی سازمان غذا و دارو، امکان گزارش موارد تخلف از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا برنامه کاربردی تیتک از جمله این موارد است.

طرح دارویار با هدف ثابت ماندن پرداختی مردم
همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز طرح «دارویار» با هدف افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه و کاهش هزینه‌های بیماران از روز پنجشنبه ۲۳ تیر ماه خبر داد و اعلام کرد پس از موفقیتی که در اجرای طرح کنترل بیماری کرونا توسط دولت مردمی اتفاق افتاد یکی از طرح‌های در دست اجرای ما ارتقای سطح بیمه‌ها است.

این طرح ارتقای بیمه از بیمه همگانی شروع شد و در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت و بیش از ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. از طرف دیگر پنج هزار میلیارد تومان برای تأمین بیماران خاص در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

در طرح «دارویار» تعداد داروهای تحت پوشش افزایش یافته است و ۱۰۰ قلم از داروهای پرمصرف مثل داروهای سرماخوردگی و همچنین تعداد ۳۶۶ قلم داروهای ضروری پر مصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی و دارای فشار خون تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

اجرای طرح «دارویار» و اصلاح سیاست‌های ارزی دارو

هدف از این طرح افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه است و باید هزینه‌های مربوط به بیماران (به نوعی پرداخت از جیب مردم) کاهش یابد و این طرح که از بامداد ۲۳ تیر ماه آغاز شد، طرحی جامع و ادامه دار است و با نام طرح «دارویار» نامگذاری شده است.

هدف اصلی این است که پوشش بیمه‌ای داروها بیشتر شود و براساس دستور رئیس جمهور مقرر شد طرح در کل کشور اجرا شده و هدف کاهش هزینه‌های بیماران است و در ادامه این طرح تلاش می‌شود پوشش بیمه‌ای اکثر داروها را ایجاد کرده و مردم تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی نداشته باشند.

ثابت ماندن پرداختی از جیب بیماران هدف اصلی طرح دارویار است و در حوزه دارو به طور یقین تلاش خواهد شد مخارج مربوط به داروی بیماران توسط دولت تأمین شود.

در مجموع طرح ساماندهی یارانه ارز دارو هدف مهمی همچون حذف واسطه‌ها را به دنبال دارد و با اجرای این سیاست‌ها یارانه دارو از این پس به طور مستقیم به مردم می رسد تا از قاچاق دارو جلوگیری شود اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که مردم هیچ تغییری در پرداختی خود برای دارو نداشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha