توصیه سفیر روسیه به لندن : آتش بیار معرکه نباشید /رفتار واقع بینانه به ماجرای اوکراین

لندن – ایرنا – سفیر روسیه در انگلیس با بیان این که مسکو از دولت جدید در لندن انتظار دارد که در قبال جنگ در اوکراین واقع‌بینانه رفتار کند و با ارسال تسلیحات به کی‌یف آتش درگیری‌ها را شعله‌ور نکند؛ گفت که امکان پیروزی در برابر روسیه امری محال است.

به گزارش ایرنا، اندره کلین در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز انگلیس توضیح داد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس - که واپسین روزهای خود را در قدرت سپری می‌کند - «به دنبال سیاست پیروزی اوکراین و شکست روسیه است اما این یک اشتباه محاسباتی استراتژیک است چون ظرفیت اوکراین بلحاظ اقتصادی و نظامی غیر قابل مقایسه و روسیه بسرعت در حال کسب پیروزی است.»

سفیر روسیه با اشاره به حمایت تسلیحاتی انگلیس از اوکراین تصریح کرد: هرچه لندن بیشتر به این سیاست ادامه دهد جنگ را طولانی‌تر می‌کند و باعث رنج بیشتر اوکراینی‌ها می‌شود.

او سپس به شواهدی اشاره کرد که نشان می‌دهد اوکراین به مدت هشت سال دونباس را بمباران و غیرنظامیان در این منطقه را به قتل رسانده است. کی‌یف به گفته او، همچنان به این عملیات در خارکف و جنوب اوکراین، ادامه می‌دهد.

سفیر روسیه هنگامی که مجری گفت اگر بپذیریم اوکراینی‌ها چنین کاری انجام می‌دهند، روسیه هم اقدام مشابهی را در اوکراین صورت می‌دهد، گفت: لطفا حرف من را قطع نکنید. ما در این باره توافق کردیم و اگر به این کار ادامه دهید من به این مصاحبه ادامه نمی‌دهم.

مجری ضمن پذیرش شرایط سفیر روسیه افزود اما این دادگاه است که باید درباره جنایات جنگی نظر دهد. کلین پاسخ داد؛ ما شواهد بلندی از جنایات اوکراینی‌ها شامل بمباران و قتل غیرنظامیان در این مناطق در اختیار داریم.

وی در پاسخ به این سووال مجری که اگر روسیه دونباس را تصرف کند آیا به این جنگ پایان می‌دهد گفت: اگر بخواهم صریح صحبت کنم، نمی دانم. ما بارها پیشنهاد مذاکرات را مطرح کرده‌ایم و اگر اوکراین درگیری‌ها (در دونباس) را خاتمه دهد، می‌تواند را جنگ پایان دهد

سفیر روسیه همچنین تصریح کرد به رغم اختلاف نظرها میان مسکو و کی‌یف، کرملین برنامه‌ای برای سقوط دولت زلنسکی ندارد.

کلین به سووالات درباره ادعای ممانعت روسیه با خروج غلات از اوکراین هم پاسخ داد و گفت که در این رابطه بشدت مبالغه شده است. اوکراین فقط یک درصد گندم جهان را تولید می‌کند و ما برای صادرات آن مانعی ایجاد نکرده‌ایم. وی در همین پیوند به جلسه اخیر در ترکیه با حضور نمایندگان سازمان ملل اشاره کرد و گفت که روسیه حسن نیت خود را برای کمک به انتقال غلات از اوکراین به منصه ظهور گذاشت

سفیر روسیه در پاسخ به این سووال که اگر کشتی‌های اوکراین بخواهند برای جابه‌جایی گندم توسط ناتو اسکورت شوند آیا روسیه موافقت می‌کند گفت: بعید می‌دانم. ترکیه هم چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.

در ادامه این مصاحبه، مجری شبکه اسکای درباره احتمال قطع گاز روسیه به اروپا پس از تعمیر خط لوله نورد استریم که گاز این کشور را به آلمان منتقل میکند پرسید. کلین گفت: پاسخ به این سووال دشوار است، بازسازی و تعمیر خط لوله در این مقطع از سال یک تحول عادی است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا سال ۲۰۳۰ به مصرف نفت و گاز روسیه پایان دهد و در همین راستا، در حال کاهش واردات از روسیه است افزود:‌ ما خواهان اجرای تعهدمان در قرارداد هستیم و به توزیع انرژی ادامه می‌دهیم اما هنگامی که آن‌ها خرید از ما را کاهش می‌دهند ناگزیر به دنبال بازارهای جدید خواهیم بود.

سفیر روسیه درباره تحولات سیاسی انگلیس، جابه‌جایی قدرت و اینکه مسکو چه انتظاری از دولت جدید در لندن دارد گفت: در وهله اول باید واقع‌بین باشد، چون جنگ همیشه ادامه نخواهد داشت و در یک مقطع به پایان می‌رسد، شاید خیلی زود متوقف شود. وی هشدار داد که انگلیس باید این مساله را درک کند که امکان پیروزی مقابل روسیه نیست در عوض اگر به حمایت تسلیحاتی از اوکراین ادامه دهد جنگ طول خواهد کشید.

وی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای نیز عنوان کرد که بر اساس دکترین دفاعی مسکو، تنها زمانی از این ظرفیت استفاده می‌شود که یا کشور مورد حمله اتمی قرار گیرد یا حملات با تسلیحات متعارف به حدی سنگین است که موجودیت روسیه را به مخاطره بیاندازد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha