بیانیه مشترک واشنگتن-تل‌آویو درباره برتری نظامی اسرائیل و ادعاهای ضدایرانی همیشگی

نیویورک- ایرنا- جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و یائیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی، بیانیه مشترکی را در خصوص وضعیت "مشارکت راهبردی" امضا کردند که بخشی از آن شامل تعهد رسمی آمریکا و این رژیم درباره ادعای ضد ایرانی همیشگی جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

در این بیانیه مشترک که روز پنجشنبه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است که در راستای روابط امنیتی دیرینه میان آمریکا و اسرائیل و تعهد قاطع واشنگتن به امنیت این رژیم و به ویژه حفظ برتری نظامی آن، واشنگتن بر تعهد ثابت خود به حفظ و تقویت توانایی تل آویو برای بازدارندگی  دشمنانش و  دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید یا ترکیبی از تهدیدات، تاکید می کند.

این بیانیه ضد ایرانی می افزاید: آمریکا تاکید می کند که یکی از اجزای این تعهد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای برای همیشه است و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این امر استفاده کند.

در بخش دیگری از این بیانیه ضد ایرانی همچنین بر تعهد واشنگتن به همکاری با شرکای غیر از رژیم صهیونیستی برای مقابله با اقدامات ادعایی خصمانه و فعالیت‌های ادعایی بی‌ثبات‌کننده ایران، چه مستقیما  و چه از طریق گروه ها و سازمان هایی مانند حزب‌الله، حماس، و جهاد اسلامی فلسطین تاکید می کند.

در ادامه این بیانیه، واشنگتن اعلام کرده است قویا از اجرای بندهای یادداشت تفاهم فعلی به ارزش ۳۸ میلیارد دلاری با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و یادداشت‌های تفاهم بعدی باید تهدیدات جدید را مدنظر داشته باشد.

رژیم صهیونیستی نیز در این بیانیه از حمایت‌های همیشگی آمریکا قدردانی کرده و خواستار گسترش روابط و کمک واشنگتن برای توسعه توافق‌های سازش موسوم به توافق‌های ابراهیم با کشورهای منطقه و مدعی اهمیت بسیار آنها برای آینده منطقه شده است .

رژیم صهیونیستی همچنین با یادآوری نشست صحرای نقب در ۲۸ ماه مارس، آن را رویداد بسیار مهمی با تلاش آمریکا و این رژیم در راستای تغییر چهره منطقه غرب آسیا دانسته است.

 آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنین در این بیانیه تاکید کرده اند که با هرگونه اقدامی در راستای بایکوت و انزوای این رژیم مقابله خواهند کرد.

همچنین در این بیانیه که با عنوان همکاری راهبردی ایالات متحده و اسرائیل منتشر شده، بایدن بدون کوچکترین اشاره ای به دهه ها جنایت رژیم صهیونیستی، دفاع مردم مظلوم فلسطین از خود را "تروریستی" خوانده و با ابراز تاسف و تاکید بر لزوم مقابله با حماس از راهکار دو دولتی در فلسطین اشغالی حمایت کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک، واشنگتن و تل آویو با اعلام حمایت از اوکراین در برابر روسیه، بر ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین تاکید کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) وارد فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو شد.

یک مقام آمریکایی که به نام او اشاره‌ای نشده گفته سفر بایدن به عربستان سعودی برای ایجاد یک ساختار قدرتمند منطقه‌ای و عمق بخشی به روابط اسرائیل با شرکای منطقه‌ای‌اش است.

بایدن در سفر خاورمیانه‌ای خود ضمن ملاقات با رهبران رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی هم سفر می‌کند.

پیش از این، رسانه‌های عبری اعلام کرده بودند که «ماهیت سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، عربستان سعودی و با هدف اعتمادسازی است؛ اما در نهایت، هموار کردن راه برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان صورت می‌گیرد.»

 کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصاً اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سفر خواهد کرد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha