برنامه‌های جوان‌سازی جمعیت در استان اردبیل اجرا می‌شود

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل گفت:در راستای ابلاغ و اجرای قانون صیانت از جمعیت ، برنامه‌های جوان‌سازی جمعیت در این استان اجرا می‌شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا ،فریبا محمدلو در همایش حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خلخال اظهار کرد: برغم گذشت هفت سال از ابلاغ سیاست‌های کلی قانون حمایت و صیانت از جمعیت ، سیر جمعیت ایران همچنان نزولی بوده و ادامه این روند موجب نگرانی مسئولان نظام بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی شده است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که ایران اسلامی در ۳۰ سال آینده جزو چهار کشور پیر جهان خواهد بود و لذا دولت با تصویب قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" که ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکلیف قانونی دارد، قصد دارد ۲۱ مانع پیش روی جوانی جمعیت را بردارد.

برنامه های جوان سازی جمعیت در استان اردبیل اجرا می شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل گفت: در حالی که در گذشته نرخ رشد باروری در ایران ۶.۸۶ بوده و  در سال‌های دهه ۶۰ هر زن ۱۵ تا ۴۹ ساله ۶.۴ فرزند داشت این شاخص در پی  اجرای سیاست های کنترل جمعیت برگرفته از سیاست های غلط سازمان جهانی بهداشت در ایران در سال ۱۳۹۰ به ۱.۶ فرزند رسید.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ادامه روند کاهش نرخ باروری زنان و بی‌علاقگی خانواده‌های جدید موجب خواهد شد که تا شاهد کاهش بیش از پیش جمعیت کشور باشیم.

محمدلو با بیان اینکه ایران سومین کشور سالمند جهان محسوب می‌شود،  اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد جامعه سالمند محسوب می‌شوند اما شیب سالمندی در کشور تندتر می‌شود و این در حالی است که یک جامعه سالمند تبعات مخربی برای کشور در پی دارد.

او افزایش بار تکفل جامعه، افزایش بازنشستگان و کاهش نیروی کار، افزایش مستمری بگیران و کاهش مبالغ دریافتی صندوق‌های بیمه‌ای و نظایر آن بخشی از تبعات جامعه سالمند ذکر کرد.

وی بیان کرد: شاید نداشتن شغل، ازدواج برخی از جوانان را به تاخیر انداخته است و یا اوضاع اقتصادی و معیشتی برخی از خانواده‌ها را مجاب کرده که فرزندی نداشته یا حداکثر یک فرزند داشته باشند لذا تامین مسکن، اشتغال جوانان متاهل و دارای فرزند، ایجاد امنیت اقتصادی و شغلی برای زوجین و فرهنگ سازی فرزندآوری، می‌تواند راهکارهایی برای اجرای قانون موردنظر باشد.

برنامه های جوان سازی جمعیت در استان اردبیل اجرا می شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل گفت: دولت با توجه به حساسیت موضوع با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سعی دارد کم کاری‌های گذشته را جبران کند و برای جوانی جمعیت اقدامات موثرتری انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در همه استان‌های کشور "قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" زیر نظر قرارگاه اصلی و کشوری افتتاح و این قرارگاه‌ها در شهرستان‌های تابعه هم تشکیل می‌شود تا چالش‌ها و موانع پیش رو شناسایی و برای برطرف آنها راهکارهای عملیاتی ارائه دهند.

وی گفت: افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت لازمه ساختن یک ایران قوی و مقتدر در منطقه و در سطح دنیا است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان سال‌هاست برای پیرشدن جمعیت و کاهش فرزندآوری در میان کشورهای مسلمان بویژه ایران اسلامی، برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود: قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف مقابله جدی و هدفمند با تبلیغات مسموم و باورهای غلط پیرامون موضوع فرزندآوری تشکیل شده است.

محمدلو استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مذهبی را برای موفقیت این قرارگاه ضروری دانست و بیان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه تشویق خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر یک ضرورت است و همچنین باید تلاش کنیم اقتصاد خانواده را تقویت کنیم و مشکلات و تنگناهای معیشتی مردم را کاهش دهیم.

وی  از جمله وظایف مهم این قرارگاه را تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری بیشتر و احساس مسئولیت در زمینه تهدیدات پیرشدن جمعیت و به خطر افتادن آینده کشور ذکر کرد.

وی آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را از اهداف قانون حمایت از خانواده عنوان کرد و افزود: در همین راستا آیین‌ تجلیل از خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر در استان اردبیل برگزار می‌شود.

فرماندار خلخال نیز در این همایش با بیان اینکه ۱۶ درصد جمعیت این شهرستان سالمند و سالخورده هستند، گفت: خلخال پیرترین شهر استان اردبیل است.

سیدجواد یحیی‌زاده افزود: ر حالی که میانگین سنی جمعیت سالخورده کشور ۱۰.۵ درصد است، میانگین جمعیت سالخورده خلخال و بر اساس آمار استخراج شده از مرکز ملی آمار ایران ۱۴.۳ درصد و همچنین بر اساس بررسی‌های کارشناسی و محلی صورت گرفته از سوی کارشناسان واحد کنترل جمعیت این دانشکده این میزان ۱۶ درصد از کل جمعیت این شهرستان است.

فرماندار خلخال ادامه داد: بر این اساس از مجموع جمعیت ۸۶ هزار و ۷۳۱ نفر جمعیت این شهرستان هم‌اکنون ۱۲ هزار و ۹۶۱ نفر در سن بالای ۷۵ سال قرار داشته و به عنوان جمعیت سالخورده و سالمند نیازمند خدمات حمایتی، بهداشتی و مراقبتی هستند.

برنامه های جوان سازی جمعیت در استان اردبیل اجرا می شود

وی اظهار کرد: کاهش آمار جمعیت جوان و افزایش نرخ رشد سالخوردگی عواقب سنگینی از جمله کمبود نیروی کار و تولید را در آینده برای این شهرستان بدنبال خواهد داشت.

وی افزود: اجرای طرح زیانبار کنترل جمعیت از ابتدای دهه ۶۰  طرح بسیار مخربی بود که از سوی غرب‌زدگان و تحصیل‌کردگان غربی بر جامعه اسلامی تحمیل شد و نتیجه آن حرکت رو به رشد جمعیت کشور و منطقه به سوی سالمندی و سالخوردگی در سال‌های اخیر است.

فرماندار خلخال بیان کرد: افزایش میانگین سنی جمعیت همراه با کاهش موالید در خلخال موجب حرکت این شهرستان به سمت میانسالی و سالخوردگی و در پی آن کاهش نیروی انسانی جوان و مولد کار و تولید شده است.

وی تحمیل هزینه‌های سنگین نگهداری سالمندان، کاهش آمار جمعیت جوان، مشکل تامین سرباز در نیروهای مسلح و کاهش سطح تولید در کشور را از جمله عواقب اجرای طرح کنترل جمعیت و کاهش آمار جمعیت جوان ذکر کرد.

یحیی‌زاده با اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری بر تاکید بر تلاش مسئولان و مردم برای افزایش جمعیت جوان و مولد کار و تولید در کشور افزود: تاکید چندمین باره رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر این امر مهم بیانگر اهمیت موضوع است.

وی ترویج فرهنگ تک‌فرزندی در این شهرستان را بحرانی بزرگ برای افزایش جمعیت سالمند دانست و گفت: پرهیز زوجین جوان از فرزندآوری و افزایش رغبت خانواده‌ها برای داشتن یک فرزند بدلیل وجود مشکلات اقتصادی در کنار افزایش مهاجرت نیروی جوان و کارآفرین جویای کار از این منطقه به مناطق دیگر کشور به علت فراهم نبودن زمینه کار از جمله عوامل دخیل در افزایش جمعیت سالمند شهری و روستایی می‌باشد.

او گفت: بیشتر جوانان با مشکل بیکاری مواجه هستند و این در حالی است که با وضعیت هرم جمعیتی منطقه آینده خلخال با مشکل کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha