۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۴:۳۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84820777
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احتمال اعلام گام‌های سازش عربستان و رژیم صهیونیستی در سفر منطقه‌ای بایدن

نیویورک- ایرنا- یک تارنمای آمریکایی - صهیونیستی اعلام کرد که احتمال می رود گام‌های سازش میان عربستان و رژیم صهیونیستی پس از دیدار بایدن با سران عربستان سعودی در جده اعلام شود.

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از سه مقام صهیونیستی نوشت که  انتظار می‌رود گام‌های عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در آخر هفته پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اعلام شود.

 در این گزارش آمده است: کاخ سفید می‌خواهد در سفر بایدن به منطقه، نقشه راه عادی‌سازی بین کشورها با رژیم صهیونیستی گفتگو کند.

سفر بایدن که روابط دولت او با پادشاهی سعودی را احیا می‌کند، از نظر دیپلماتیک و سیاسی حساس تلقی می‌شود.

بایدن زمانی متعهد شد که عربستان سعودی را در جهان ترد کند و روابط دو کشور بر سر تعدادی از مسائل از جمله قتل جمال خاشقچی، ستون نویس واشنگتن پست تیره شده بود.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده می‌گوید محمد بن‌سلمان  ولیعهد عربستان سعودی مسئول قتل خاشقچی است، ادعایی که عربستان آن را رد می‌کند.

 جامعه اطلاعاتی ایالات متحده می‌گوید بن‌سلمان مسئول قتل خاشقچی است، ادعایی که عربستان سعودی آن را رد می‌کند.

یک مقام ارشد صهیونیستی گفت که تصمیمات نهایی در مورد هرگونه گام عادی‌سازی تنها پس از دیدار بین بایدن و مقامات سعودی از جمله بن‌سلمان اتخاذ خواهد شد و احتمالاً روز شنبه یا از سوی سعودی‌ها ، یا توسط بایدن با اجازه عربستان اعلام خواهد شد.

دیپلمات‌ها و نمایندگان آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و مصر هفته‌ها بر روی طرحی پیچیده از توافق‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و نامه‌هایی کار می‌کنند که اجازه می‌دهد قرارداد انتقال دو جزیره راهبردی دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی امضا شود.

این توافق بر درخواست عربستان سعودی برای خروج نیروهای ناظران چند ملیتی به رهبری ایالات متحده مستقر در جزایر و همچنین درخواست اسرائیل از عربستان سعودی برای حفظ آزادی ناوبری برای کشتی‌های اسرائیلی در منطقه متمرکز است.

مقامات صهیونیستی گفتند که مذاکرات بر سر این توافق در مرحله نهایی است و احتمالا امروز یا فردا به نتیجه خواهد رسید.

همچنین توافق جداگانه‌ای با عربستان سعودی که به خطوط هوایی رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد از حریم هوایی خود برای پروازهای شرق به هند و چین استفاده کنند، نیز بسیار نزدیک است.

این سه مقام گفتند که به احتمال زیاد در سفر بایدن به عربستان سعودی توافق عبور از حریم هوایی این کشور اعلام شود.

 یک مقام صهیونیستی نیز گفت که این رژیم امیدوار است گام‌هایی که عربستان سعودی در روزهای آینده بردارد، آغاز روند عادی‌سازی بین آنها باشد.

وی گفت: ما نمی‌توانیم تصور کنیم که تغییر در منطقه بدون عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی ادامه پیدا کند و ما گامهای تدریجی به سوی این هدف برمی‌داریم.

 این تارنمای آمریکایی نوشت که  سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

به گفته آکسیوس، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن هنوز به درخواست این پایگاه برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha