۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۲
کد خبر: 84820375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری دوره شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی دردانشگاه پالرمو ایتالیا

لندن – ایرنا – هفتمین دوره فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی به میزبانی گروه اسلام شناسی دانشکده علوم انسانی، در دانشگاه پالرمو ایتالیا برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این دوره که با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، بر مبنای تفاهم نامه همکاری های آموزشی- پژوهشی دانشگاه پالرمو ایتالیا و جامعه المصطفی برگزار شد مشتمل بر ۶۰ ساعت آموزش شیعه شناسی و زبان فارسی توسط دکتر علی اکبر بدیعی استاد اعزامی از جامعه المصطفی بود و با حضور۱۶  دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، از تاریخ ۱۸ خرداد لغایت ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱  به صورت حضوری ارائه شد.

محتوای آموزش شیعه شناسی در این دوره که تحت عنوان "ویژگی های فکری تشیع" ارایه شد، مشتمل بر عناوین معنای تشیع، تاریخ پیدایش تشیع، منابع فکری تشیع، اصول فکری تشیع، امامت و تفاوت آن با خلافت، جایگاه اهل بیت(ع)، عصمت پیامبر(ص)، عصمت امام(ع)، مهدویت، شیعه و اعتقاد به ظهور، بازگشت امام مهدی(عج) و حضرت مسیح(ع)، شخصیت های برجسته تشیع، کتب اصلی تشیع( نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، رساله حقوق و...)، دعا، و عبادات و مناسک بود، که بخش اخیر مباحث فرعی  نمازهای یومیه، جمعه، عیدین و میت، زکات، خمس و حج را نیز در بر می گرفت.

منابع آموزشی شیعه شناسی در این دوره، کتب "شیعه در اسلام" اثر علامه محمد حسین طباطبایی، "عقاید الامامیه" اثر حضرت آیت الله محمد رضا مظفر، "دکترین تشیع" اثر آیت الله جعفر سبحانی و "تشیع، اعتقادات و اعمال" اثر حجت الاسلام دکتر شمالی بود.

همچنین آموزش زبان فارسی در این دوره، شامل آموزش مهارت های مقدماتی نوشتن، خواندن، مکالمه و شنیداری بود، که با استفاده از کتاب آموزشی " آموزش زبان فارسی" از منشورات موسسه گسترش فرهنگ و اندیشه فارسی ارایه شد و طی دوره، آزمون های متعدد مهارت های روخوانی، مکالمه و دیکته نیز انجام گرفت. به موازات این برنامه آموزشی، جهت آشنایی دانشجویان با فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی، از منابع تصویری و نوشتاری موجود در فضای مجازی هم بهره گرفته شد و با هدف بهره گیری بیشتر از زمان و تسریع در آموزش زبان فارسی، با راه اندازی  یک گروه مجازی در "واتسآپ"، محتوای آموزشی و کمک آموزشی، به همراه تصاویر و کلیپ هایی از مناطق گردشگری و تاریخی ایران و آشنایی با انواع غذاهای ایرانی در این گروه به اشتراک گذاشته شد.

در حاشیه برگزاری این دوره، روز دوشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱، سمینار یک روزه "آشنایی با نهج البلاغه" نیز برای استفاده عموم دانشجویان در محل سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه پالرمو  برگزار شد، و اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در این سمینار، مقالات خود در  خصوص شخصیت امیرالمومنین(ع) و کتاب "نهج البلاغه" را ارایه کردند.

نشست تقدیر از پروفسور "پولیتِری" استاد اسلام شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه پالرمو که در ادوار گذشته، وظیفه هماهنگی برگزاری دوره آموزشی شیعه شناسی در دانشگاه پالرمو را بر عهده داشت، از دیگر برنامه هفتمین دوره فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی در دانشگاه پالرمو بود، که در جریان آن، لوح تقدیر جامعه المصطفی و یک قطعه صنایع دستی نفیس از طرف رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا به مشارالیه اهداء شد.

همچنین، در جریان نشست هم اندیشی که با حضور پروفسور  "فرانچسکا پیاتزا" مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه پالرمو، پروفسور "دانییِله سیکاری" هماهنگ کننده دوره  فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی در این دانشگاه، و مدرس این دوره، دکتر علی اکبر بدیعی استاد اعزامی از جامعه المصطفی برگزار شد، توافق اولیه در خصوص انتشار درس گفتارهای مشارالیه طی این دوره، پس از بازبینی و بازنویسی و افزودن متون تکمیلی، در قالب کتابی مشتمل بر ۱۲ فصل، با موضوع شیعه شناسی، توسط دانشگاه پالرمو حاصل شد.

دانشگاه پالرمو واقع در استان سیسیل که سال ۱۸۰۶ میلادی بنا شد، دارای ۳۰ مدرسه تخصصی و ۱۶ دپارتمان است و در سال تحصیلی ۲۰۲۲ / ۲۰۲۱ پذیرای بالغ بر ۴۳ هزار دانشجو در ۶۶ رشته کارشناسی، ۶۹ رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته، ۹ رشته کارشناسی ارشد پیوسته، ۴۰ دوره تخصصی و ۲۳ رشته دکترا بوده است.

این دانشگاه برمبنای تفاهم نامه ای که با هماهنگی و پیگیری رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا با  جامعه المصطفی به امضاء رسانده، هر ساله یک دوره آموزشی فشرده شیعه شناسی و زبان فارسی را با میزبانی از استاد اعزامی جامعه المصطفی برگزار می کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha