جهان همچنان در اضطراب همه‌گیری کرونا

تهران- ایرنا- تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان طی دو هفته گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ مساله‌ای که سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا هشدار دهد که همه‌گیری کرونا فاصله زیادی از مرحله اتمام دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روند افزایش ابتلا به کووید- ۱۹ در جهان ادامه دارد و شمار مبتلایان و جان‌باختگان آن به اخبار روز کشورها بازگشته و مسئولان حوزه سلامت کشورهایی که پیشتر دست از تدابیر پیشگیرانه اجباری و داوطبلانه کشیده بودند به استفاده مجدد از ماسک به‌ویژه در فضاهای بسته و شلوغ همچون وسایل نقلیه عمومی و نیز تزریق دز یادآور واکسن برای افراد مسن و در معرض خطر، توصیه می‌کنند.

تدروس ادهانوم قبریسوس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز گذشته در نشستی خبری در ژنو، پیش‌بینی کرد که جهان از مرحله پایانی همه گیری کرونا فاصله دارد و هشدار داد: ویروس (کرونا) در حال نفوذ است و باید آن را به عقب برانیم.

جهان همچنان در اضطراب همه‌گیری کرونا

وی گفت: با افزایش موارد بستری و انتقال کووید۱۹ ، دولت‌ها باید اقدامات آزموده و اثبات شده مانند استفاده از ماسک، بهبود تهویه  و رعایت شیوه‌نامه‌های آزمایش و درمان را به کار گیرند.

مایکل رایان مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که شمار موارد ابتلا به کووید در دو هفته اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته و بیشتر ابتلا به زیرسویه اُمیکرون بی.ای ۴ و ۵ مربوط است.

وی همچنین به لغو اقدامات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و همچنین کاهش غربالگری ها اشاره کرد که نظارت بر همه گیری را پیچیده می کند.

ادهانوم همچنین عنوان کرد: ویروس به گردش آزادانه ادامه می‌دهد و ایالت‌ها به طور موثر بار بیماری را بر اساس ظرفیت‌های خود توزیع نمی‌کنند، هم برای بستری شدن در بیمارستان برای موارد شدید و هم افزایش تعداد افراد در وضعیت پس از کووید، که اغلب به عنوان کووید طولانی شناخته می‌شود

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه (۱۱ ژوئیه / ۲۰تیر) شمار موارد تایید شده ابتلا به کووید۱۹ را بیش از ۵۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد از ابتدای همه‌گیری برآورد کرد که به مرگ بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر منجر شده است.

بنابر داده‌های آماری منتشر شده (Our World in Data)، ۶۱.۳ درصد جمعیت دنیا واکسیناسیون کامل داشته اند و ۶۶.۸ درصد مردم نیز دستکم یک دز واکسن دریافت کرده اند.

آژانس سازمان ملل متحد پس از تصمیم متفق القول کمیته اضطراری کووید-۱۹، همه‌گیری را در مرحله «اضطراری سلامت عمومی با ابعاد بین آلمللی» حفظ کرد که این مرحله بالاترین سطح هشدار سازمان محسوب می‌شود.

جهان همچنان در اضطراب همه‌گیری کرونا

 آمریکا با بیش از ۹۰ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای گرفتار  این بیماری قرار دارد و هند در رتبه دوم و برزیل در رتبه سوم جهان قرار دارند. در هفته گذشته در آمریکا ۶۸ هزار کودک به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

شعبه اروپایی سازمان جهانی بهداشت، روز سه شنبه دوز تقویت‌کننده دوم واکسن علیه کووید-۱۹ را برای افراد آسیب پذیر توصیه کرد، در حالی که در ۷ روز گذشته نزدیک به ۷ میلیون مورد در این قاره ثبت شده است.

فرانسه که هفته گذشته با ثبت ابتلای بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلا در روز رسما آغاز موج هفتم بیماری را در کشور اعلام کرد، روزهاست که آمار ابتلای روزانه بیش از یک هزار مورد را ثبت می کند. در تازه‌ترین آمار،  در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۱۵۸ مورد ابتلا و ۱۲۳ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ اعلام شده است.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این بیماری به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha