هزینه مورد نیاز مرمت قلعه هرمز به ۲ هزار میلیارد ریال رسید

بندرعباس - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: هزینه مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز باگذشت زمان به ۲ هزار میلیارد ریال رسید.

عباس نوروزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حداقلی ترین هزینه لازم برای مرمت این بنای تاریخی است و اگر مرمت در چند سال قبل انجام می‌شد بین ۵۰۰ تا یک هزار میلیارد ریال هزینه می‌برد.

وی ادامه داد: هر چه زمان بگذرد و مرمت لازم برای این بنا انجام نشود میزان هزینه مورد نیاز نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به صحبت‌هایی که در گذشته در خصوص مشارکت پرتعالی ها در مرمت این بنا شده است، اضافه کرد: استفاده از این ظرفیت نیاز به تصمیم مسوولان ارشد داشته و ۲ مرتبه هم برای این منظور تفاهم شد اما به مرحله اجرا نرسید.

شایان ذکر است براساس خبر منتشره ایرنا در دوم خرداد ۱۳۸۰ برابر با ۲۳ می۲۰۰۱ سفیر پرتغال در جمهوری اسلامی ایران گفت : در راستای فعالیتهای فرهنگی بین ایران و پرتغال، قلعه های تاریخی پرتغالیها در جزایر قشم و هرمز واقـع در استان هرمزگان بازسازی می شوند.

" ژوزه مانوئل دا گوستا آرسونیو "، سفیر وقت پرتغال در ایران، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در قشم افزود : در سفر به این منطقه و بازدید از قلعه پرتغالیهای این جزیره مقرر شد ، بنیاد فرهنگی " گلبنکین " پرتغال و منطقه آزاد قشم، با همکاری یکدیگر این آثار تاریخی را مرمت کنند.

وی گفت: به همین منظور در مهر ماه امسال مقارن با " اکتبر میلادی " یک هیات فنی و تکنیکی برای بررسی دقیق وضع قلعه برای اولین بار وارد ایران خواهد شد.

سفیر پرتغال در تهران افزود: تمامی هزینه بازسازی و مرمت این قلعه ها را بنیاد فرهنگی " گلبنکین " پرتغال بر عهده دارد.

او گفت: این دو مجموعه پس از بازسازی و ساخت با همان مصالح دوران گذشته بدون دخل و تصرف و براساس نقشه هایی که از آنها در دست داریم ، در اختیار منطقه آزاد قرار خواهد گرفت.

آقای آرسونیو افزود: در سفر به قشم اطلاع پیدا کردیم، که مدارکی برای معرفی این بناها در ایران وجود دارد ، که باید با حوصله و بدون عجله آن‌ها را بررسی و این آثار را احیا کرد.

وی گفت : انجام کارهای فرهنگی موجب استحکام روابط بین دو کشور ایران و پرتغال خواهد شد و این پروژه شروع خوبی برای گسترش فرهنگی است.

سفیر پرتغال در تهران گفت: بنیاد " گلبنکن " یک بنیاد شخصی است و ربطی به دولت پرتغال ندارد.

وی با بیان اینکه این بنیاد متعلق به یک شخص است افزود : وی تمام ثروت خود را برای احیا بناهای فرهنگی و امور خیریه اختصاص داده است.

او گفت: این بنیاد تاکنون ۱۱ بنای تاریخی از جمله قلعه و کلیسا را که در زمان امپراطوری پرتغال در کشورهای مختلف از جمله آمریکای جنوبی، برزیل و مالزی ساختخ شده بود ، بازسازی و مرمت کرده است.

مدیر بنیاد فرهنگی "گلبنکین" نیز در این نشست خبری گفت: هدف از بازسازی و ساخت و مرمت این دو قلعه تاریخی، انجام یک کار فرهنگی برای بسط و گسترش روابط بین ایران و پرتغال است.

" ژوزه بلانکو "، افزود : هدف از بازسازی این بناهای تاریخی، نشان دادن پرتغال به عنوان امپراتوری مانند گذشته نیست ، بلکه بیشتر کــار فرهنگی و روابط دوستانه بین المللی مد نظر است.

وی تصریح کرد : امروز پرتغال در مقابل ایران، کشور کوچکی به حساب می آید.

وی گفت: من وقتی از نزدیک قلعه های پرتغالیها در قشم و هرمز را دیدم، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

همچنین براساس خبر دیگری که در تاریخ ۲۶ فروردین سال ۱۳۸۸ منتشر شده، ایران و جمهوری پرتغال برای بازسازی و مرمت قلعه های تاریخی پرتغالی در جزایر قشم و هرمز در خلیج فارس به توافق رسیدند که این توافق در جریان نشست سه شنبه شب فریبرز دولت آبادیمعاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با مانوئل دا کوستا آرسینیو سفیر پرتغال در کاخ سعدآباد تهران بدست آمد.

دولت آبادی گفت: سند همکاری دو کشور در این زمینه که بحثهای فنی، تخصصی و اقتصادی قلاع پرتغالی را در بر می گیرد، ماه آینده به امضا خواهد رسید. وی گفت: موضوع مرمت قلعه های پرتغال در جزیره قشم و هرمز از قدیم بین دو کشور مطرح بوده و اکنون دو کشور بر سر چارچوب کلی آن به توافق رسیده اند.

معاون رییس سازمان میراث فرهنگی افزود: از نظر ما، قلعه های پرتغالی در خلیج فارس، نمادی از ایستادگی، پایمردی و مبارزه مردم ایران است و به لحاظ ارزشهای تاریخی و معماری باید احیا شود.

وی خاطرنشان کرد: پرتغال نیز از مرمت و بازسازی این قلعه ها که با تاریخ آن کشور در جهان ارتباط دارد، استقبال می کند. بر اساس این گزارش، مدیرکل دفتر بین الملل سازمان میراث فرهنگی، مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و جمعی از مسوولین سازمان میراث فرهنگی در این نشست حضور داشتند.

به گفته شرکت کنندگان در این نشست، قلعه پرتغالی جزیره قشم کوچک است و عناصر معماری چندانی را در بر ندارد، حال آنکه قلعه جزیره هرمز دارای آب انبار ویژه، کلیسا، زندان و مقر اداری با معماری خاص و مساحت بسیار است.

قلعه های پرتغالیها در جزایر قشم و هرمز کــه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، در سال ۱۶۲۱ میلادی به دستور پادشاه اسپانی ساخته شده و در سال ۱۶۲۲ میلادی بدست سپاهیان ایران فتح شدند.

تاکنون بخشی از این آثار توسط میراث فرهنگی مرمت شده است و هنوز بـــا گذشت چند قرن ، آثاری از جمله توپ جنگی در این قلعه وجود دارد.

این قلعه ها در زمان پرتغالیها به عنوان دژی برای مقابله با سایر نیروها بنا شده که در زمان امام قلی خان سردار دلیر ایرانی فتح و پرتغالیها از منطقه توسط وی بیرون رانده شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha