مشترکان کردستانی از کولر آبی به جای گازی استفاده کنند

سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: مصرف کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی چهار برابر بیشتر است و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، استفاده از کولرهای گازی در استان به صرفه نیست.

هیوا لهونیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در کردستان حتی در مناطق گرمسیر مانند سروآباد نیازی به استفاده از کولر گازی نیست و با کولر آبی هم می‌توان فصل گرم را سپری کرد.

وی با بیان اینکه ۳۲ درصد مصرف برق کشور مربوط به سیستم‌های سرمایشی است، اضافه کرد: مصرف کولر گازی مدل ایستاده نسبت به کولرهای گازی اینورتر (کم مصرف) چهار برابر و در مقایسه با کولر آبی ۱۶ برابر بیشتر است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به اینکه امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف برق افزایش قابل توجهی دارد، افزود: اگر مشترکان در ساعات اوج مصرف روزانه (۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۴) کولر آبی را روی دور کُند قرار دهند، مصرف برق حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف کاهش می‌یابد.

لهونیان با بیان اینکه به ازای افزایش یک درجه‌ای دما در کشور مصرف برق حدود یک هزار و ۳۰۰ مگاوات بیشتر می‌شود، اضافه کرد: در صورت کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات پیک بار توسط مشترکان در کشور، حدود ۶ هزار مگاوات صرفه جویی می‌شود که می‌توان آن را خرج زیرساخت‌های صنعت برق و صادرات کرد.

وی به نحوه استفاده صحیح از سیستم‌های سرمایشی اشاره کرد و اظهار داشت: وجود سایبان برای کولر آبی، تعویض به موقع پوشال و سرویس آن می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف برق داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: درجه مناسب برای کولرهای گازی بین ۲۵ تا ۲۶ درجه است، ضمن اینکه مشترکان خانگی استفاده از وسایل پرمصرف مانند جارو برقی و لباسشویی را به ساعات غیر اوج مصرف موکول کنند.

در حال حاضر ۷۱۲ هزار مشترک در بخش های مختلف از خدمات شرکت توزیع نیروی برق کردستان بهره مند هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha