تراز تجاری استان همدان با ۱۶ میلیون دلار مثبت است

همدان- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: تراز تجاری استان در سه ماهه نخست امسال با ۱۶ میلیون و ۲۲۵ هزار دلار و حجم مبادلات تجاری ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار مثبت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد شانیان روز چهارشنبه در کارگروه صادرات غیرنفتی استان همدان افزود: سه ماهه نخست سالجاری ۱۶ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۹۴۵ کیلوگرم کالا به ارزش حدود ۲۱ میلیون دلار از گمرک این استان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: سهم بخش صنعت از صادرات کالا در این مدت ۶ میلیون و ۲۵۳ هزار کیلوگرم به ارزش هفت میلیون و ۲۴۲ هزار دلار است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۶۶ درصد کاهش ولی از نظر ارزشی ۱۱۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: سه ماهه اول سالجاری ۲ میلیون و ۴۵۸ هزار کیلوگرم محصولات کشاورزی به ارزش سه میلیون و ۹۱ هزار دلار از گمرک همدان صادر شده است که از نظر وزنی و ارزشی ۵۰ درصد کاهش داشته است.

شانیان اظهار داشت: همچنین صادرات پنج میلیون و ۳۷۵ هزار کیلوگرمی بخش معدن هفت میلیون و ۸۲۵ هزار دلار آورده برای استان داشته است که از نظر وزنی ۱۶۶ درصد و ارزشی ۳.۲ برابر نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

وی گفت: ۶ تن و ۱۰۰ کیلوگرم صنایع دستی و فرش به ارزش ۹ هزار و ۴۹۰ دلار فصل بهار سال ۱۴۰۱ از گمرک همدان صادر شده است که در این بخش نیز با کاهش ۸۴ درصدی از نظر وزنی و ۹۵ درصدی از نظر ارزشی مواجه هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان اظهار داشت: صادرات مواد شیمیایی در فصل بهار امسال به ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۱۳ کیلوگرم به ارزش ۲ میلیون و ۷۶۳ هزار دلار رسیده است که میزان صادرات این بخش از نظر وزنی و ارزشی رو به کاهش بوده است.

شانیان خاطرنشان کرد: سهم صنعت از صادرات سه ماهه نخست سالجاری ۳۴.۵۷ درصد، بخش کشاورزی، ۱۴.۷۵ درصد، معدن، ۳۷.۳۵ درصد، صنایع دستی ۰.۰۵ درصد و مواد شیمیایی ۱۳.۲۸ درصد بوده است

وی اظهار داشت: سه ماهه سال ۱۴۰۱ صادرات استان از گمرک همدان از نظر ارزشی به ۲۰ میلیون و ۹۵۱ هزار دلار و از نظر وزنی به ۱۶ هزار و ۵۳۳ تن رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۶۸ درصد کاهش اما از نظر ارزشی ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: واردات کالا از گمرک همدان نیز در فصل بهار سالجاری به چهار میلیون و ۷۲۶ هزار دلار و وزن یک هزار و ۱۱۱ تن رسیده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی ۷۷ درصد و وزنی ۷۵ درصد کاهش داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha