مقام ارشد بهداشتی آمریکا: مصونیت مبتلایان پیشین به کرونا در برابر موج جدید ضعیف است

تهران - ایرنا - دکتر آنتونی فائوچی مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفت، افرادی که پیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، مصونیت کمی در برابر نوع فرعی فعلی، BA.۵، خواهند داشت.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری ایندیپندنت، فائوچی روز سه‌شنبه در جریان یک جلسه توجیهی در کاخ سفید، در مورد شیوع نوعی  از کرونا که اکنون بیش از ۶۰ درصد موارد را در ایالات متحده تشکیل می‌دهد، گفت: « اومکیرون به‌عنوان یک دسته کلی از سویه های کرونا مشکل‌سازترین دسته بوده و هست.»

وی گفت: «هر واریانت جدید نسبت به نسخه قبلی قابلیت انتقال بیشتری دارد. اگر در طول موج اول یا حتی دوم به ویروس مبتلا شده اید، در این موج فعلی چندان امیدی به محافظت نداشته باشید.

کارشناسان بهداشتی در سراسر جهان در هفته‌های اخیر درباره نوع جدید اومیکرون هشدار داده‌اند و آن را به دلیل توانایی در آلوده‌سازی مجدد افراد در عرض چند هفته ، یک سویه «موذی» عنوان می کنند.

اندرو رابرستون، کارشناس ارشد بهداشت در استرالیا، می گوید: «آنچه که ما شاهدش هستیم، تعداد فزاینده ای از افرادی است که به نوع BA.۲ کرونا مبتلا شده اند و پس از چهار هفته دوباره آلوده می شوند.»

فائوچی در سخنرانی روز سه‌شنبه خود هشدار داد که تا زمانی که ویروس به طور کنترل نشده به گسترش خود ادامه دهد، انواع جدید تهدیدی برای جامعه خواهند بود.

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفت: یکی از عللی که باعث می‌شود این زیرشاخه جدید افراد را با سرعتی خطرناک‌تر از انواع قبلی اومیکرون آلوده کند، به این سبب است که به طور قابل‌توجهی از آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسیناسیون و ابتلای سابق فرار می‌کند.

روشل والنسکی، معاون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز در این نشست خبری افزود: «افراد مبتلا به سویه های قبلی، حتی BA.۱ یا BA.۲، احتمالا هنوز در معرض خطر سویه هی BA.۴ یا BA.۵ هستند».

علیرغم این هشدارها، هم دکتر فائوچی و هم کارشناسان بهداشت در سراسر کشور متذکر شدند که واکسیناسیون ها و تقویت کننده ها ایمنی نسبی ایجاد می کنند و همچنان می توانند به طور قابل توجهی در برابر عفونت های بالقوه شدیدتر محافظت کنند و به جلوگیری از خطر بستری شدن در بیمارستان کمک کنند.

اخیرا نیز دکتر دان باروچ، در مقاله ای تحقیقی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ثابت کرد که در برابر سویه های BA.۴ و BA.۵ کاهش سه برابری آنتی بادی های خنثی کننده  ناشی از واکسن ها و ابتلا وجود دارد که به طور قابل ملاحظه ای کمتر از BA.۱ و BA.۲ است.

دکتر باروچ به سی ان ان گفت: «البته احتمال دارد که ایمنی واکسن همچنان محافظت قابل توجهی در برابر بیماری شدید با BA.۴ و BA.۵ ایجاد کند.»

طبق گزارش نیویورک تایمز، تعداد بستری های کرونایی در بیمارستان های آمریکا طی دو هفته گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha