دستگاه‌های‌ مختلف به وظایف خود در قبال کتابخانه‌های عمومی عمل کنند

شهرکرد- ایرنا- معاون نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی گفت:دستگاه‌ها و نهادهای‌ مختلف به وظایف خود در قبال این نهاد بیشتر از گذشته عمل کنند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید باقر میرعبداللهی روز سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال‌ و بختیاری افزود: نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی کشور تاکنون از باب دریافت حق طبیعی و قانونی خود از شهرداری‌ها کم به زحمت نیفتاده است و از این‌ جهت از مجموعه شهرداری‌ها می‌خواهد که به وظیفه خود در این زمینه بهتر از گذشته توجه و عمل کند.

وی از مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از مجموعه‌هایی نام برد که نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی کشور از آن برای همکاری بیشتر دعوت می‌کند و تصریح کرد: این‌روزها موضوع تغییر و اصلاح قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی کشور و همچنین بررسی آیین‌نامه‌های اجرایی این نهاد در مرکز توجه قرار دارد و اگر چه‌ کار زیادی نیز در این رابطه انجام شده است، امید می‌رود با همکاری هر چه بیشتر مجلس، در پی نهایی شدن این‌ اصلاح قانونی، تغییر جدی‌ در حوزه ارائه خدمت و معیشت کارکنان این نهاد شکل گیرد.

میرعبداللهی‌ ادامه داد: به جز شهرداری‌ها و مجلس شورای اسلامی، نهادهای دیگری همچون استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش‌ و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند از فرصت فرهنگی در اختیار نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی استفاده بهتری داشته باشند.

 معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توان انحصاری این‌ نهاد در برخورداری از شبکه گسترده مویرگی‌ کتابخانه‌ها را یادآور شد و گفت: این توان، یک‌ آورده و پیامی‌ نیز برای کتابداران دارد و آن این است که در فرم‌های جدیدی‌ از فعالیت‌ها که با عنوان خدمات کتابخانه‌ای‌ شناخته می‌شود، قرار گیرند.

وی‌ به محدودیت منابع مالی برای خریداری کتاب در نهاد به‌ویژه کتاب‌های‌ پرمخاطب مانند ادبیات داستانی، روانشناسی عمومی و مهارت‌های خانه‌داری اشاره کرد و گفت: با وجود این کمبود و محدودیت، این نهاد از بازار نشر عقب نبوده و خریدهایی را در سال گذشته انجام داده است اما به دلیل آنکه همچنان این محدودیت پابرجا بوده و از طرفی آثار درجه‌ یک و خواندنی در کشور به مراتب کاهش یافته است، باید در حوزه مدیریت کتابخانه‌های عمومی حرکت به سمت تعریف جدیدی از فعالیت‌های‌ کتابخانه‌داری‌ و کتابداری‌ انجام شود.

این مقام مسوول در نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی کشور، تعریف جدید از خدمات در کتابخانه‌ها را شامل فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی‌ دانست و افزود: شاید این‌گونه‌ فعالیت‌ها ارتباط قاطعی با شکل‌های مرسوم کتاب و کتابخوانی نیز نداشته باشد اما هم می‌تواند کتاب‌محور باشد و هم در درجه دوم از اهمیت کتاب معنا یابد که در هر حال نوعی خدمت فرهنگی است.

میرعبداللهی با ذکر سخن استادان کتابداری با این مضمون که کتابخانه تنها محل امانت کتاب نیست، اظهار داشت: امروزه در مواجه با مخاطب و تنوع مطالبات‌ آنان لازم است که کتابداران نیز مفهوم خدمت فرهنگی کتاب‌محور را بسیار عمیق‌تر و وسیع‌تر ببینند.

به گزارش ایرنا، در آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری که با حضور جمعی از مسوولان‌ و کتابداران استانی برگزار شد، احمد فرهادی با دریافت حکم دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  این مسوولیت را بر عهده گرفت.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha