۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 84819202
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افشای پرده‌ای جدید از جنایات نظامیان انگلیس در افغانستان

تهران - ایرنا - تحقیقات انجام شده از سوی رسانه انگلیسی بی بی سی نشان می دهند نیروهای ویژه ارتش(SAS) انگلیس تنها در یک دوره ماموریت شش ماهه در افغانستان در طول اشغال نظامی این کشور، دهها نفر از غیرنظامیان افغان و یا افراد بازداشت شده در شرایطی مشکوک به قتل رسانده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای «بی بی سی» نوشت گزارش‌های جدید ارتش انگلیس حاکی است یک واحد نظامی از نیروهای ویژه ارتش انگلیس، دست کم 54 نفر را طی شش ماه در افغانستان  کشته است.

در همین حال وزارت دفاع انگلیس ادعا کرده است که سربازان انگلیسی با شجاعت و بطور حرفه ای در افغانستان خدمت کردند. 

با وجود این با توجه به مدارکی که به دست بی بی سی رسیده است به نظر می رسد ژنرال «مارک کارتن اسمیت» رئیس پیشین نیروهای ویژه انگلستان درباره اتهامات قتل های غیرقانونی خبردار بوده و گزارش‌هایی درباره این موضوع به دست وی رسیده بود است اما مدارک را در اختیار پلیس ارتش سلطنتی قرار نداده است، حتی پس از این‌ که پلیس ارتش سلطنتی تحقیقاتی را در این زمینه و درباره نیروهای ویژه آغاز کرد.

بی بی سی صدها صفحه از گزارش های مرتبط با نیروهای ویژه انگلیس شامل پرده پوشی بیش از ده ها حمله این نیروها به منظور قتل و دستگیری در سال 2011 در ولایت «هلمند» را تحلیل کرده است.

برخی  افراد که در بخش نیروهای ویژه خدمت می کردند گفتند شاهد قتل افراد غیرنظامی و غیرمسلح در حملات شبانه توسط افراد نیروهای ویژه بودند و این نیروها با هم بر سر کشتن انسان‌ها رقابت می‌کردند تا تعداد بیشتری را به قتل برسانند.

در سال 2019 بی بی سی و روزنامه ساندی تایمز تحقیقاتی را درباره حملات نیروهای ویژه انگلیس آغاز کردند که  منجر تشکیل پرونده  قضایی شد که وزارت دفاع انگلیس را موظف می کرد تا مدارکی را که نشانگر دست داشتن دولت در این اتفاق بود را افشا کند.  

در پایان این گزارش آمده است  مکاتبات درونی میان افسران، نشان می دهند افسران در سطوح بالای نیروهای ویژه در جریان بودند که احتمال ارتکاب قتل های غیرقانونی از سوی این نیروها وجود داشته باشد اما به رغم الزام قانونی، هیچ گزارشی در این زمینه به پلیس ارائه نکردند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha