۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 84819008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بررسی وضعیت پیاده‌راه ۱۷ شهریور در کمیسیون‌های شورای شهر تهران

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران اقدام شهرداری در تخریب پیاده‌راه ۱۷ شهریور را عجیب و سوال برانگیز دانست اما یک عضو دیگر شورا این اقدام را در راستای رضایت شهروندان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز سه شنبه در هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر با ارائه نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: سیر تحولات شهری در دنیا متناسب با توسعه فناوری‌ها و توسعه زندگی شهری و متناسب با صنعتی شدن تغییرات چشم‌گیری داشته به همین منظور برای ادامه حیات در شهرهایی که هر روز در حال تغییر هستند، نیازمند تغییر رویکرد و نگرش هستیم.

وی ادامه داد: نوع نگاهی که در گذشته و حتی اکنون در شهرها وجود داشته یا دارد این است که با توسعه امکانات برای خودروها می‌شود بر مشکلات شهری غلبه کرد و همواره به دنبال توسعه خیابان، بزرگراه  و پارکینگ هستیم و غفلت کردیم از اینکه هرچقدر ما به این مسئله بها دهیم میل به تقاضای خودرو بیشتر می‌شود.

تشکری هاشمی اظهار داشت: با آغاز قرن بیست و یکم به پدیده جدیدی توجه شد که بر اساس آن به حمل و نقل انسان محور، زدودن خودرو محوری در شهرها و جایگزین کردن زندگی مبتنی بر حمل و نقل انسان محور و توجه به توسعه پایدار شهرها مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: در دوره مدیریت جهادی شهری، علاوه بر حدود ٨.٥ کیلومتر مسیر پیاده راهی که احداث شد، خیابان ١٧ شهریور در مسیر میدان امام حسین تا میدان شهدا به عنوان یک پیاده راه آیینی و مفرح برای مردم ایجاد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همه این اتفاقات براساس اسناد بالادستی صورت گرفت و به استناد طرح جامع تهران، گسترش پیاده‌راه، دوچرخه و عرصه‌های عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

تشکری هاشمی با اشاره به عملیات تخریب خیابان ١٧ شهریور گفت: متاسفانه شاهد بودیم بدون کسب مجوز از شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون ماده ۵ که مسئولیت تغییر کاربری را داشته، در یک اقدام عجیب و سوال برانگیز از سوی شهرداری منطقه ١٢ با جداسازی کفپوش های سنگی اقدام به تخریب این خیابان شده و مسیر برای خودروها باز شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: مشخص نیست شهردار منطقه ١٢ با کدام تشخیص، مطالعه یا کار کارشناسی و البته با کسب اجازه از کدام تشکیلات مسئول در شهرداری تهران،  بر خلاف مصوبات موجود و در عین حال مخالفت صریح معاونت حمل و نقل و ترافیک اقدام به تخریب این خیابان کرده است.

تشکری هاشمی یادآور شد: تصمیمات خلق الساعه غیر قانونی و غیر کارشناسی، منجر به تخریب سرمایه‌های شهر و توهین به مصوبات شورای شهر و اسناد بالادستی شده است و حتما درمورد تضییع حق مردم و تاراج سرمایه‌های شهر مماشات نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: تخلف از برنامه پنج ساله سوم شهرداری، نقض کمیسیون ماده ۵، اقدام به تخریب بر خلاف مطالعات پشتیبان، نادیده گرفتن نظر تخصصی معاونت حمل ونقل و حوزه زیباسازی و وارد آمدن خسارات گسترده به تاسیسات و سرمایه‌های شهری به عنوان تخلف از سوی شهرداری منطقه ١٢ محرز و آشکار است.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران به فوریت و قاطعانه نسبت به توقف هرگونه عملیات عمرانی تا زمان بررسی دقیق توسط کمیسیون های مربوطه، ارزیابی ضرر و زیان شهرداری مربوطه به سرمایه‌های شهری و تعیین و تکلیف خاطیان اقدام کند، خواستار ورود دستگاه های نظارتی به منظور حفظ و صیانت از دارایی ها و سرمایه‌های شهر و در صورت لزوم ارجاع پرونده تخلف صورت گرفته به مقام قضایی شد.
 
وی اظهار داشت: با همیاری اعضای شورای اسلامی شهر تهران از اقدامات خودسرانه، خلاف مصوبات، خلاف عقل جهانی و  اقدامات خلق الساعه جلوگیری خواهیم کرد.
 
تشکری هاشمی ادامه داد: توسعه شهر انسان محور در برنامه پنج ساله سوم مورد تاکید است و ما متعهد به اجرای آن هستیم بنابراین انتظار این بوده و هست که مدیریت شهری بر اساس اسناد بالا دستی هر خیابانی که امروز امکان توسعه فضاهای عمومی  وجود دارد را برای شهروندان زیست پذیرتر کند .

پیاده‌راه ۱۷ شهریور، طرح شکست خورده است
اما مهدی بابایی نایب رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره پیاده راه ۱۷شهریور اظهار داشت: مجریان طرح یک روز این مسیر را پیاده بروند و با مردم و اصناف خیابان صحبت کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان و کسبه از وضعیتی که ایجاد شده شکایت دارند، گفت: مردم چند سال به شهرداری می‌آمدند از وضعیت خیابان ۱۷ شهریور شکایت می‌کردند اما هیچ گوش شنوایی نبود؛ مردم اکنون هم ناراحت هستند.

بابایی با بیان اینکه تعداد زیادی از شهروندان و کسبه در خیابان ۱۷ شهریور ورشکست شدند، گفت: ۸۰ درصد کسبه خیابان، فروشنده‌های خودرو بودند که ورشکست شده و دچار تبعات اجتماعی و اقتصادی شدند.

وی از کار شهرداری منطقه ۱۲ و باز کردن این معبر تشکر کرد و گفت: شهرداری منطقه ۱۲ کار بسیار صحیحی انجام داده چرا که اصلاً امکان تردد ایمن در این خیابان وجود نداشت.

به گفته وی، پیرو تخریب گسترده معبر مردم برای تردد دچار مشکل می شدند و شهرداری منطقه ۱۲ شجاعت به خرج داد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد؛ اگر می خواهیم از کسی به مقامات قضایی شکایت کنیم، باید متخلفانی را به مقامات قضایی معرفی کنیم که این پروژه شکست خورده را اجرا کرده و مردم را معذب کردند.

ارجاع موضوع پیاده راه‌ به کمیسیون های شورای شهر
اما مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره این موضوع اظهار داشت: مطالعات اولیه‌ای انجام گرفته بود که مراسم آیینی در این منطقه برگزار شود که چون سابقه چندانی نداشت با استقبال مواجه نشد.

وی گفت: نباید به طور ناگهانی تصمیم به برچیدن سنگ های این پیاده راه اقدام می شد و لازم بود تا مشورت در این زمینه انجام شود.

چمران افزود: وقتی خیابان‌ها تکمیل نیست و نسبت آن با واحدهای مسکونی رعایت نشده، نمی توانیم بگوییم که بزرگراه ایجاد نشود. 

وی با تأکید بر اینکه نباید دچار افراط و تفریط شویم، اظهار داشت: درخواست من این است اقدامی که در خیابان ۱۷ شهریور انجام شده به صورت تخصصی در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وجود خودرو تنبلی‌ها و مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: با وجود اهمیت حمل و نقل عمومی انسان محور به خودرو نیز نیاز است؛ وقتی از این موضوع سخن می گوییم باید ظرفیت حمل و نقل عمومی را نیز در نظر بگیریم. 

وی ادامه داد: کسانی که در حوزه حمل و نقل تخصص دارند درمورد چنین مواردی صحبت می‌کنند که بخشی از آن را صحیح می‌دانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha