هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در استان‌ها دنبال می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو اصل در حوزه اجرا و سیاستگذاری مورد تاکید مجموعه وزارتخانه و شخص وزیر است به این معنا که در حوزه هم‌افزایی از مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا "مهدی رمضانی چابک" روز سه‌شنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: نیاز است در بحث حکمرانی فرهنگی جبهه واحد شکل بگیرد.

وی اظهار داشت: درخصوص حکمرانی فرهنگی اصرار داریم به این معنا که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه تصدی‌گری فاصله بگیرد و اجرا و تصدی امور را به مجموعه‌های مردمی واگذار کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلقی ما بر این است در دوره جدید و شرایط امروز متناسب با وضعیت حاکم بر دنیا و کشور در حوزه مدیریت فرهنگی بیش از هر زمان دیگری نیاز به هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی داریم.

وی ادامه داد: ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کل اوقاف و امور خیریه‌، نهاد کتابخانه‌های عمومی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، روزنامه ایران و کانون‌های مساجد قرار دارند که مجموعه‌های مستقلی بوده و مدیرکل و سازمان اداری دارند اما در ساختار کلان در ذیل این وزارتخانه هستند.

رمضانی‌ چابک گفت: این هدف مهم در سطح کلان محقق شده است یعنی روسای همه این مجموعه‌ها عضو شورای معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند لذا هر هفته این هماهنگی و هم‌افزایی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان‌ها نیز این نگاه وجود دارد یادآور شد: یکی از بندهای ۱۲ گانه ابلاغ وزیر از جمله برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در دوره جدید این است که هم‌افزایی بین مجموعه‌های فرهنگی به‌خصوص زیرمجموعه‌های وزارتخانه شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ماحصل این هم‌افزایی یک حرکت هدفمند، قاعده‌مند و هماهنگ خواهد بود به این معنا که از ظرفیت‌ها حداکثر استفاده شده و از هدررفت منابع، اعتبارات، انرژی و توان مجموعه‌ها پیشگیری و جلوگیری شود.

وی برون‌سپاری را سیاست دیگر این وزارتخانه برشمرد و گفت: باید از تصدی‌گری پرهیز کنیم و اجرا و تصدی امور به مجموعه‌های مردمی واگذار شود.

رمضانی‌ چابک افزود: برای این معنا نگاه ما این است که موسسه‌های فرهنگی و هنری رسمی شکل بگیرند و در مجموعه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها قانون این اختیار را داده و وزارتخانه آن را تفویض کرده که به موسسه‌های فرهنگی هنری تک منظوره مجوز قانونی داده و ثبت کنند.

وی بیان کرد: دو نفر که مدرک تحصیلی کارشناسی داشته باشند به‌راحتی می‌توانند موسسه ثبت کرده و کار فرهنگی را آغاز کنند بنابراین فرآیند کوتاه بوده و در اختیار مدیران کل است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مرحله ثبت رسمی در شرکت‌ها هم لازم است که اگر افراد منظم و دقیق کار را پیش ببرند در مدت زمان کوتاهی کار قابل انجام است.

وی گفت: به لحاظ حمایتی نیز دولت سال قبل از محل صرفه‌جویی هدفمندی یارانه‌ها رقم قابل توجهی برای این موضوع تحصیص داد و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در راستای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی تخصیص یافت و در سطح کشور توزیع شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مجری این حوزه‌ها و اهداف، همین موسسه‌ها و تشکل‌های مردمی هستند لذا نگاه ما این است با راهنمایی، هدایت و تدبیر روسای شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از جمله نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه، اولویت‌های فرهنگی استان‌ها را شناسایی کنند.

وی افزود: برای حل این معضلات و اولویت‌های فرهنگی و پیشرفت دغدغه‌های فرهنگی فراخوان داده شده، موسسه‌های قابل و توانمند شناسایی شوند و طرح‌های قابل اتکا را از موسسه‌ها دریافت و کارشناسی کنند.

رمضانی‌ چابک بیان کرد: رقم قابل توجهی برای حمایت از موسسه‌ها برای نیل به اهداف و وصول اهداف از پیش تعیین شده در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد که ماحصل آن تحقق اهداف از پیش تعیین شده شورای فرهنگ عمومی و رفع دغدغه‌ها و تحقق منویات نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها است.

وی اظهار داشت: این موضوع به عنوان یک سیاست مدنظر قرار گرفته که اقدام اجرایی برای آن تعریف و اعتبار نیز تعیین شده و یک برنامه عملیاتی کامل در اختیار استان‌ها است که می‌توانند در این خصوص گام‌های موثری بردارند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدون شک راهنمایی‌ها و هدایت‌های ارزشمند نمایندگان ولی فقیه در استان می‌تواند مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به سرمنزل مقصود برساند.

وی افزود: مدیران نیز اهداف متعالی که متناسب با ظرفیت‌ها و زیست‌بوم استان است و اولویت‌های فرهنگی استان محسوب می‌شود را در دستور کار قرار می‌دهند.

امروز با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیرجند "علی فرخنده" به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی معرفی می‌شود.

بازدید از نمایشگاه خوشنویسی و نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از دیگر برنامه‌های وی در این سفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha