۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۲:۲۵
کد خبر: 84818457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گفت‌ وگوی اردوغان و زلنسکی درباره صادرات غلات از اوکراین

تهران-ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره لزوم رفع محاصره بنادر اوکراین و از سرگیری صادرات غلات این کشور گفت‌ وگو کرده است.

به گزارش ایرنا از الجزیره انگلیسی،  زلنکسی دوشنبه شب در حساب توییتری خود ضمن قدردانی از حمایت‌های ترکیه گفت: من در گفت‌وگو با رئیس جمهور ترکیه در مورد اهمیت رفع محاصره بنادر اوکراین و از سرگیری صادرات غلات صحبت کردم.

وی افزود: ما باید از استفاده روسیه از غلات اوکراین در سرزمین‌های اشغال شده جلوگیری کنیم. 

به گزارش ایرنا، کی‌یف از زمان آغاز جنگ مسکو را متهم به سرقت غلات از اراضی تحت تصرف نیروهای روسیه در اوکراین کرده اما کاخ کرملین بارها این مساله را تکذیب کرده است. 

پیش از این اوکراین از ترکیه خواسته بود که یک کشتی روسیه حامل غلات بارگیری شده از این کشور را توقیف کند. 

اما وزارت خارجه اوکراین روز پنجشنبه پس از اینکه اطلاعات تارنمای «رفینیتیو»  (که مسیر کشتی‌ها را رهگیری می‌کند) رفع توقیف این کشتی از بندر کاراسو در شمال شرقی ترکیه را نشان داد، رها کردن آن را غیر قابل قبول خواند. 

اولگ نیکولنکو سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت: تاسف می‌خوریم که ژیبک ژولی کشتی روسیه‌ای که پر از غلات سرقت شده اوکراین بود، اجازه ترک بندر کاراسو را پیدا کرد، برغم اینکه شواهد کیفری به‌مقامات ترکیه‌ای ارائه شده بود. 

براساس برآوردهای کارشناسی، جنگ اوکراین، صادرات حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن گندم این کشور را با مشکل مواجه کرده است. 

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام ‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha