۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84817877
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار چین به برخی کشورهای آسیایی: بازیچه قدرت‌ها نشوید

تهران – ایرنا – وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه خطاب به برخی کشورهای آسیایی و بطور تلویحی به کشورهایی که به سمت ناتو تمایل پیدا کرده اند، هشدار داد از سوی قدرت های بزرگ در منطقه به عنوان مهره های شطرنج، مورد استفاده قرار نگیرند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ که در دبیرخانه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در جاکارتا سخن می گفت، یادآور شد که برخی از کشورها در منطقه برای جانبداری (بین آمریکا و چین) تحت فشار قرار دارند.

وی افزود: ما باید این منطقه را از محاسبات ژئوپولیتکی و از استفاده به عنوان مهره های شطرنج در برابر رقابت قدرت های بزرگ و از روی تهدید و اجبار دور نگه داریم. وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: آینده منطقه ما باید در دستان خود ما باشد.

منطقه جنوب شرق آسیا به دلیل اهمیت راهبردی اش از مدت ها قبل نقطه تقابل ژئوپولیتیکی بین قدرت های بزرگ بوده است، تا جایی که برخی کشورهای منطقه از جانبداری بین آمریکا و چین ابراز نگرانی می کنند.

سخنرانی وزیر امور خارجه چین تنها چند روز پس از شرکت وی در اجلاس وزیران امور خارجه گروه ۲۰ در بالی انجام شد.

وی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، نشستی پنج ساعته با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا داشت.

وانگ روز جاری (دوشنبه) اظهار داشت که به بلینکن گفته است دو طرف باید در مورد ایجاد قوانینی برای فعل و انفعلات مثبت و حمایت مشترک از منطقه گرایی در منطقه آسیا – اقیانوسیه بحث و تبادل نظر کنند.

وی افزود: عوامل اصلی، حمایت از مرکزیت آسه آن، تقویت چارچوب شرکت های منطقه ای موجود و احترام به حقوق و منافع مشروع یکدیگر در آسیا – اقیانوسه به جای دشمنی یا مهار طرف مقابل است.

وانگ در عین حال در مورد مساله تایوان هشدار داد که واشنگتن با تحریف سیاست چین واحد، تلاش می کند با کارت تایوان برای مختل کردن و مهار توسعه چین بازی کند.

واشنگتن مدعی است به اصل چین واحد متعهد است و مروج استقلال تایوان نیست، اما به موجب قانون مناسبات تایوان و آمریکا، ایالات متحده موظف است ابزار لازم برای دفاع از تایوان در اختیار این جزیره قرار دهد.

وانگ گفت: دو طرف در سراسر تنگه تایوان از توسعه مسالمت آمیز برخوردار خواهند شد، اما زمانی که اصل چین واحد به طور خودسرانه مورد چالش قرار گیرد یا حتی تخریب شود، ابرهای تیره یا حتی طوفان های سهمگین در سراسر این تنگه شکل خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha