اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی بر ذبح قربانی

اردبیل- ایرنا- سرپرست اداره دامپزشکی خلخال گفت: با هدف اطمینان شهروندان از سلامت گوشت مصرفی و سلامت دام‌های قربانی، اداره دامپزشکی این شهرستان با اجرای طرحی ضربتی بر ذبح بهداشتی قربانی نظارت خواهد کرد.

حامد ادم عارف روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه  عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز از شهروندان درخواست می‌شود برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در برخی از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز و خارج از نظارت بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.

سرپرست اداره دامپزشکی خلخال گفت: از مردم انتظار می رود در موقع خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی بسته بندی شده به مشخصات درج شده بر روی برچسب محصول (تاریخ تولید، تاریخ انقضا، کد بهداشتی، نوع و محل تولید) توجه کافی کنند.

وی گفت: دام زنده قربانی باید از نظر ظاهر سالم بوده و حتماً در موقع ذبح از دستکش، روپوش و عینک استفاده شود.

اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی بر ذبح قربانی

و ی از اعمال محدودیت‌های مربوط به خرید و ذبح قربانی در این شهرستان خبر داد و افزود: برخلاف سال‌های قبل از شیوع کرونا و همچنین شیوع بیماری تب کریمه کنگو که گوسفند قربانی در میادین و بازار شهر به فروش می‌رسید، امسال نیز خرید و تهیه گوسفند قربانی با اعمال محدودیت از سوی این اداره و همکاری شهرداری خلخال انجام و خرید و فروش دام قربانی تنها در محل میدان دواب و زیر نظر دامپزشکی امکان‌پذیر خواهد بود.

سرپرست اداره دامپزشکی خلخال گفت: برای اطمینان مردم از سلامت گوشت و آلایش خوراکی مصرفی و سلامت دام‌های قربانی اداره دامپزشکی خلخال با اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی دامپزشکی و با تجهیز و ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار در قالب پرسنل فنی و متخصص در بازرسی گوشت در عید سعید قربان جهت انجام عملیات نظارت بهداشتی و خدمت به شهروندان به حال آماده‌باش درآمده است.

وی کرد: از ذبح قربانی در منزل و یا معابر عمومی برای پیشگیری از شیوع و پیشگیری از ابتلا به بیمارهای مشترک انسان و دام به خصوص بیماری شایع تب خون ریزی دهنده کنکو پرهیز کنند ضمن اینکه تا جایی که امکان دارد از انجام ذبح قربانی در معابر عمومی جلوگیری خواهد شد.

سرپرست اداره دامپزشکی خلخال گفت: برای انتقال دام‌های قربانی به کشتارگاه خلخال برنامه‌ریزی شده و افرادی که قصد قربانی کردن در روز عید قربان را دارند می‌توانند از صبح روز چهارشنبه با مراجعه به این محل و پرداخت هزینه ناچیز آن برای ذبح گوسفند و ذبح گاو و گوساله اقدام کنند.

وی افزود: نگهداری حداقل ۲۴ ساعت لاشه قربانی در سردخانه کشتارگاه برای اطمینان از مصرف گوشت قربانی ضرورت داشته و تنها در صورت اصرار صاحب قربانی متصدی کشتارگاه ملزم به تحویل لاشه به صورت گرم به صاحب قربانی است.

اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی بر ذبح قربانی

وی اظهارکرد: شهروندانی که به دلایلی نتوانند گوسفند قربانی خود را تحویل کشتارگاه دهند، می‌توانند با مراجعه به گروه‌های دامپزشکی مستقر در میادین اصلی در روز عید قربان و یا ضمن مراجعه به اداره دامپزشکی و حضور گروه سیار دامپزشکی در منزل بصورت رایگان از سلامت دام و لاشه دام قربانی خود اطمینان حاصل کنند.

سرپرست اداره دامپزشکی خلخال گفت: شهروندان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها و روستاهای اطراف تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود، خودداری و هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل کنند.

وی با توصیه به مردم جهت پرهیز از خرید گوشت قرمز کشتار شده در واحدهای بین راهی جاده‌ای خلخال به استان گیلان که فاقد هرگونه نظارت بهداشتی ودامپزشکی کشتار هستند، افزود: مردم باید فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی تهیه کنند.

سرپرست اداره دامپزشکی خلخال در زمینه گوشت‌های منجمد وارداتی که در بیشتر فروشگاه‌ها وجود دارد، بیان کرد: این گوشت‌ها کاملاً بهداشتی و با نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه به فروش می‌رسند ضمن اینکه کارشناسان دامپزشکی در کشورهای مبداء بر روند تهیه این گوشت‌ها از جمله انتخاب دام، ذبح شرعی و بهداشتی و نیز حمل و بارگیری این لاشه‌ها به کشور نظارت کامل دارند ولی باید دقت شود که به هنگام عرضه از حالت انجماد خارج نشده باشند.

اجرای طرح ضربتی نظارت بهداشتی بر ذبح قربانی

او گفت: به موسسات خیریه و همچنین نهادهای حمایتی، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان خلخال توصیه شده از تحویل گوشت قربانی ذبح شده در خارج از کشتارگاه جدا پرهیز کنند.

سرپرست اداره دامپزشکی خلخال افزود: معاینه دام زنده و لاشه از سوی گروه‌های ثابت و سیار دامپزشکی خلخال در قالب سه گروه دامپزشکی در محل کشتارگاه، محل اداره دامپزشکی و سیار انجام خواهد شد.

 اعمال محدودیت‌های کرونا و همچنین شیوع بیماری تب کریمه کنگو همراه با افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز بویژه گوسفند زنده در بازار و در آستانه عید قربان هرچند بر آیین‌های سنتی  این روز سایه زده ولی به طور کامل مانع از برگزاری آن نشده و شهروندان با رعایت موارد بهداشتی به استقبال این عید می‌روند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha