۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۶
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84816274
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ جایگاه ذبح بهداشتی دام در روز عید سعید قربان در البرز دایر می شود

کرج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: همزمان با روز عید سعید قربان، ۳۰ جایگاه ذبح بهداشتی دام در محل های از پیش تعیین شده توسط شهرداری های استان دایر می شود.

دکتر غلامرضا توکلی روز شنبه در آستانه روز عید سعید قربان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از آماده باش اداره کل دامپزشکی استان در عید قربان خبر داد و افزود: با توجه به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و پیشگیری از این بیماری و دیگر بیماری های مشترک بین انسان و دام توصیه اکید ما ذبح دامهای قربانی در کشتارگاه ها و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه درعید قربان هشت اکیپ ثابت، ۱۱ اکیپ سیار، ۳۰جایگاه دام، ۳۱ بازرس گوشت، ۳۶ دکتر دامپزشک به حال آماده باش هستند، اظهار داشت: این اکیپ ها در مناطق از پیش تعیین شده توسط شهرداری تمام شهرستانهای استان مستقر بوده و شهروندان به منظور اطمینان از سلامت دام قربانی و گوشت و آلایش دامی از خدمات بهداشتی این اکیپ ها به صورت رایگان  بهره مند می شوند.

وی بیان داشت: همچنین سه کشتارگاه فردیس، ساوجبلاغ و اشتهارد در روز عید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات به شهروندان می باشند.

توکلی به شهروندان توصیه کرد که به هنگام خرید گوشت قرمز به مهر بهداشتی دامپزشکی و نیز لیبل دامپزشکی دقت نموده و از خرید گوشت و آلایش دامی حاصل از کشتار غیر مجاز دام که در حاشیه شهرها و روستاها عرضه می شود اجتناب کنند.

وی گفت: برای جلوگیری مردم از ابتلا به بیماری های مشترک به خصوص تب کریمه کنگو حتما از دستکش در هنگام کشتار و قطعه بندی لاشه استفاده کنند و لاشه قطعه قطعه شده را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه و امعاء و احشاء (جگر و دل و قلوه) را حداقل ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در پایان افزود: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دامهای قربانی مستقر در اداره کل دامپزشکی البرز در روز عید قربان  با شماره تماس ۳۲۷۳۷۱۷۹ وشماره تلفن ۳۲۲۵۵۳۱۱ اداره دامپزشکی شهرستان کرج و سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ از ساعت ۶ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر  آماده ارائه هرگونه راهنمائی و پاسخگویی به سئوالات شهروندان محترم می باشد.

۳۰ جایگاه ذبح بهداشتی دام در روز عید سعید قربان در البرز دایر می شود

۳۳ ناظر شرعی در روز عید قربان فعال هستند

مسوول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان البرز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر ساله در روز عید سعید قربان ناظران شرعی در کنار ناظران بهداشتی فعال هستند که امسال ۳۳ ناظر شرعی در جایگاه های کشتار بهداشتی دام حضور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین علی محبی اهمیت حضور ناظران را ذبح حلال دام عنوان کرد و افزود: بعضی مواقع ممکن است فردی که اقدام به ذبح می کند قربانی را به سمت قبله نخوابانده و یا بسم الله نگفته و یا اینکه به قربانی آب ندهد که تمام اینها باعث حرام شدن قربانی می شود.

وی اظهار داشت: اگر کسی دسترسی به جایگاه برای ذبح قربانی نداشته باشد حتما موارد شرعی را رعایت کند به خصوص اینکه برای ذبح از چاقوی آهنی به طور حتم استفاده کند و از چاقوهای استیل، آلومینیومی و یا هر جسم برنده دیگری که جنس آن از آهن نباشد استفاده نکنند.

وی با اشاره به اینکه زمان بازگشت حجاج از تمتع نزدیک می باشد، تاکید کرد در زمان ذبح قربانی در جلوی پای حجاج به طور حتم رعایت موارد شرعی و بهداشتی را داشته باشند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha