۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84816226
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت «میدل ایست آی» از  اعزام مخفیانه مقامات صهیونیستی به قطر

تهران-ایرنا- تارنمای "میدل ایست آی" گزارش داد: مقامات صهیونیستی به عنوان بخشی از تغییر سازمانی امنیتی که تل آویو را در حوزه مسئولیتی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) قرار می دهد، به قطراعزام شده اند.

به گزارش ایرنا، این رسانه آنلاین مستقر در لندن  این موضوع را به نقل از مقامات سابق آمریکایی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در مصاحبه با میدل ایست آی عنوان کرده و به نقل از منابع مذکور افزود: دستکم یکی از اماکنی که مقامات اسرائیلی به آنجا سفر کرده اند،  پایگاه هوایی العدید آمریکا است که همچنین مقر عملیات نیروهای آمریکایی در خاورمیانه موسوم به سنتکام است.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی سال گذشته در اقدامی که بر پایه توافق عادی سازی سال ۲۰۲۰ بود، مشارکت با سنتکام را آغاز کرد. در این توافق بحرین و امارات روابط کامل دیپلماتیک را با رژیم صهیونیستی برقرار کردند و مراکش و سودان به دنبال آنها به عادی سازی روابط با این رژیم پرداخت.

مقامات برخی کشورهای حوزه خلیج فارس که از اعزام مقامات صهیونیستی مطلع هستند به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود. آنها از بیان این که چه تعداد مقام صهیونیستی در حال حاضر در قطر حضور دارند خودداری کرده اند.

رژیم صهیونیستی  و قطر به عنوان دو متحد اصلی آمریکا، روابط دیپلماتیک رسمی ندارند اما در  موضوعاتی از جمله فلسطین همکاری دارند.

قطر آنچه را که «روابط کاری»با رژیم صهیونیستی توصیف می کند، تایید کرده است؛ روابطی که در حمله سال گذشته این رژیم به غزه بیشتر نمود یافت.

میدل ایست آی نوشت: با این حال، افشای سفر مقامات نظامی اسرائیل به قطر که پیشتر گزارش نشده بود، نشان می‌دهد که چگونه روابط دو طرف ازمناطق سنتی مانند فلسطین گسترش یافته به ویژه که آمریکا برای تقویت همکاری امنیتی بین شرکای عرب خود و تل آوی تلاش می‌کند.

این رسانه افزود: گزارش ها حاکی از آن است که در ماه مارس، مقامات نظامی قطر - همراه با مقامات عربستان سعودی، امارات، مصر و اردن - با همتایان آمریکایی و اسرائیلی خود در شهر شرم الشیخ مصر گردهم آمدند تا در مورد طرحی برای دفاع موشکی مشترک گفتگو کنند.

میدل ایست آی نوشت: سنتکام در پاسخ به سوال این رسانه درباره استقرار مقامات نظامی اسرائیل در پایگاه های آمریکایی در قطر، پاسخ به این پرسش را به ارتش اسرائیل ارجاع داد. ارتش رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد.

قطر کشوری غنی از گاز با ۲.۸ میلیون نفر جمعیت که تنها ۳۰۰ هزار نفر از آنها اتباع قطر هستند، روابط پیچیده ای با رژیم صهیونیستی داشته است.

قطر اولین کشور از حوزه خلیج فارس بود که با رژیم صهیونیستی روابط تجاری برقرار کرد. در طول انتفاضه دوم، عربستان سعودی و سایر کشورها قطر را تحت فشار قرار دادند  تا دفتر تجاری خود در این رژیم را تعطیل کند. زمانی که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۹ تهاجم خود به غزه را آغاز کرد، دفتر تجاری که بازگشایی شده بود، بسته شد.

قطر مدتهاست که خود را به عنوان مدافع  فلسطین معرفی کرده است. شبکه رسانه‌ای الجزیره و شعبه‌های آن که توسط دولت قطر تامین مالی می‌شوند، از نظر بسیاری منتقد تل آویو هستند.

دوحه همچنین روابط نزدیکی با حماس دارد صدها میلیون دلار کمک به فلسطینیان در کرانه باختری و غزه با هماهنگی سازمان ملل متحد ارائه می کند.

دوحه از طریق روابط خود با حماس به این کشور کمک کرد تا درباره آتش بس در درگیری ماه مه  که به کشته شدن بیش از ۲۶۰ فلسطینی در غزه و کرانه باختری اشغالی منجر شد مذاکره کند. پس از آتش بس، قطر تعهد کرد  ۵۰۰ میلیون دلار برای حمایت از بازسازی غزه اختصاص دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha