سرزمین آفتاب در انتظار میزبانی از رئیس جمهور

اراک - ایرنا - آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت مردمی در بیست و نهمین سفر استانی خود، میهمان مردم مومن و انقلابی استان مرکزی و خطه مفاخر ایران است و مردم این سرزمین بی صبرانه در انتظار میزبانی از وی هستند.

به گزارش ایرنا، مردم این خطه در هفته اخیر با اطلاع رسانی‌های انجام شده چشم انتظار دیدار با آیت الله سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور دولت مردمی سیزدهم هستند.

اوایل هفته جاری، سفر رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان مرکزی قطعی شد و برنامه‌ریزی‌ها برای میزبانی هر چه باشکوهتر از کاروان دولت شتاب بیشتری به خود گرفت و اکنون به گفته استاندار مرکز تمامی تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.  

رئیس جمهور صبح جمعه ۳۱ تیرماه وارد فرودگاه اراک می‌شود و پس از گفت و گوی کوتاه تلویزیونی به خمین سفر می‌کند و از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه در مصلی این شهر با مردم زادگاه امام راحل دیدار می‌کند و پس از آن

۱۵ برنامه بازدید از مکان‌های مختلف مرکز استان مرکزی برنامه‌ریزی شده که بعد از سفر ایشان به خمین انجام می‌شود.  

دیدار مردمی آیت الله رئیسی در شهر اراک نیز از ساعت ۱۷ در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک برگزار می‌شود و دیدار با نخبگان، حضور در شورای اداری استان و نشست خبری از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان مرکزی است.

این استان در همجواری استان‌های تهران، قزوین، لرستان، اصفهان، قم و همدان با ۲۹ هزار و ۴۰۵ کیلومتر مربع وسعت و یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت از جمله مناطق کشور است که اقلیم‌های کوهستانی، بیابانی، دشت، تالاب و عرصه های جنگلی را در کنار هم دارد.

مفاخر و مشاهیر استان مرکزی 

استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه پرور کشور است تعداد مفاخر کشور بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر هستند که یک چهارم معادل یک هزار و ۱۰۰ نفر مربوط به استان مرکزی است و این امر نشانگر اهمیت خطه این استان در فرهیخته پروری است از این رو به این استان لقب بهشت مفاخر، سرزمین آفتاب و پایتخت مفاخر و مشاهیر را داده‌اند.

از جمله مشاهیر و مفاخر این استان می‌توان به امام خمینی (ره)، ای الله اراکی، کربلایی کاظم ساروقی،  پرفسور حسابی، امیر کبیر، دکتر محمد قریب و سلمان ساوجی اشاره کرد.

سرزمین آفتاب در انتظار میزبانی از رئیس جمهور

استان مرکزی پایتخت صنعتی ایران

فعالیت بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی در استان مرکزی این استان را به عنوان پایتخت صنعتی کشور معرفی کرده است.

استقرار ۲۱ صنعت مادر تخصصی و پیمانکاری کلان هر یک با نیروی کار بیش از ۵۰۰ نفر، ۴۶ شهرک و ناحیه صنعتی، ۲ منطقه ویژه اقتصادی و ایستادن بر سکوی چهارم صنعتی کشور شرایط ویژه ای را برای استان مرکزی رقم زده بنابراین امروز باید ساز و کارهای این حوزه به گونه‌ای باشد که رونق تولید و نشاط صنعتی استان با نگاه حمایتی و کارسازی مسئولان همراه شود.

وجود خوشه‌های صنعتی نظیر آلومینیوم، قطعات خودرو، گل و گیاه و سنگ، عایق رطوبتی، صنایع ریلی، نفت و گاز و پتروشیمی تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قطب چهارم صنعت ایران است که انگیزه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری در استان بالا برده است.

نگاهی گذرا به سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ استان مرکزی نشانگر نقش آفرینی صنعت این استان در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیرند.

این استان در دوران حکومت قاجار برای نخستین بار پا به عرصه صنعت ایران نهاد در آن زمان فرش های دستبافت اراک به کشور های اروپایی مرکزی و غربی و بخش های شمالی قاره آمریکا صادر شد. بار دیگر در دروان پهلوی صنعت این منطقه جان تازه ای گرفت و حدود ۴۰ صنعت در شهر اراک راه اندازی شد. از دیگر موارد موثر در صنعت این منطقه در دوران پهلوی می توان به گذر راه آهن سراسری از اراک، ایجاد صنایع بزرگ ماشین سازی و آلومینیوم سازی هم چنین احداث شرکت های چون نورد آلومینیوم، هپکو، آونگان، کمباین سازی، واگن پارس و ماشین سازی که در رده صنایع سنگین قرار داشتند اشاره کرد.

در نهایت به دنبال موج سوم صنعت که در سال ۱۳۶۰ در دوران جمهوری اسلامی ایران وارد این منطقه شد گسترش صنایع مادر محصور شد و بیشتر تمرکز بر ایجاد بخش های صنعتی صنایع متوسط و کوچک قرار گرفت.

شهر اراک دارای صنایع مختلفی مانند انرژی، نفت و پتروشیمی، مبلمان، چوب، مواد معدنی، ساختمانی، نساجی، شیمیایی است که در این میان واگن پارس، کمباین سازی، شرکت آلومرول (تولید آلومینیوم)، صنایع آذرآب (فعالیت در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی، ساخت پالایشگاه‌های گاز، پالایشگاه‌های نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، سدها، کارخانه جات سیمان، نیروگاه‌های‌ برق‌آبی، نیروگاه‌های گازی، نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید تجهیزات مربوط به آنان) و شرکت املاح معدنی ایران از مراکز تولید صنایع اساسی کشور محسوب می شوند.

برخی از ویژگی‌های پایتخت صنعتی ایران عبارتند از وجود صنایع مادر، استقرار بزرگترین کارخانه تولید کننده آلومینیوم ایران،  بزرگترین ماشین سازی کشور،  بزرگترین تولید کننده بنزین کشور،  بزرگترین تولید کننده بالابر های هیدورلیکی و تولید کننده جرثقیل درخاورمیانه، بزرگترین کمباین سازی در خاورمیانه،  بزرگ ‌ترین واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه و اولین تولیدکننده ماشین‌آلات ساخت‌ و ساز در خاورمیانه است.

سرزمین آفتاب در انتظار میزبانی از رئیس جمهور

ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان مرکزی 
استان مرکزی علاوه بر اینکه دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و ۹۰ هزار بهره‌بردار معادل ۲۰ درصد شاغلان این خطه درعرصه کشاورزی فعالیت می‌کنند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات مازاد حاصل از آن‌ها به سایر مناطق ارسال می‌شود و در این میان، یک‌هزار و ۱۱۵ هکتار از این اراضی استان زیر کشت گلخانه‌ای شامل ۴۹۵ هکتار فضای گلخانه‌ای و ۶۲۰ هکتار در فضای باز است.

کشت گل و گیاه‌های زینتی و سبزی و صیفی در اراضی گلخانه‌ای این استان برای پنج هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.

۱۵۰ میلیون بوته گیاهان فصلی و نشایی، ۲۷۰ میلیون شاخه گل شاخه بریده، ۵۲ میلیون گلدان گل گلدانی و ۸۸ میلیون اصله درخت و درختچه زینتی سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود و استان مرکزی در زمینه تولید گل‌های فصلی و نشایی مقام نخست، گل شاخه بریده مقام دوم، گل گلدانی و درخت و درختچه‌های زینتی مقام سوم را دارد که نشان از جایگاه قدرتمند کشاورزی این خطه به‌ویژه کشت و کار گلخانه‌ای است.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

سرزمین آفتاب در انتظار میزبانی از رئیس جمهور

جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی

استان مرکزی با پیشینه‌ای کهن و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار به جای مانده از دوران پیشین و اشیاء تاریخی استان مرکزی گنجینه‌ایی گران‌بها و میراثی نفیس است که زندگی، آداب و رسوم و سنن گذشتگان و چگونگی شکل‌گیری تاریخ این خطه را به تصویر کشیده است.

تاکنون بیش از دو هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که ۹۰۸ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.

۳۸۰ اثر ثبتی استان مرکزی در حوزه تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی، بیش از ۳۰۰ اثر بناهای تاریخی برجسته، پنج اثر جلوه های ناب طبیعی و ۲۷ اثر مناسک آیینی و میراث معنوی است و علاوه بر آن صدها اثر نیز در جلوه های دیگر به ثبت رسیده است.

ماهیت اقلیمی، اکولوژیک و نوع ساختار زمین شناختی، جهت چین خوردگی‌ها، رسوبات آهکی، شکل گیری گسله‌ها و تاثیرات اکولوژیکی در استان مرکزی بستر مناسبی برای فعالیت سراب‌ها و چشمه های متعدد و غارها فراهم کرده است.

تالاب میقان

در ۲۰ کیلومتری شمال شرق اراک، تالاب میقان قرار دارد این تالاب یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک در زمستان و پاییز است. تالاب در فصل سرما از فلس‌های نمک سفیدپوش می‌شود طوری که تصور می‌شود برف آمده است. تبخیر آب در این تالاب زیاد است به همین دلیل گاه به کویر میقان یاد می‌شود. پرنده نگری، شنیدن آوای پرندگان، تماشای طلوع و غروب خورشید از جذابیت‌های تالاب میقان است.

حوضه آبریز تالاب میقان به صورت کاسه بسته‌ای است که بین رشته کوه‌های زاگرس و کوه‌های ایران مرکزی واقع شده و تمام سطح آن در استان مرکزی قرار گرفته است و میانگین بارندگی سالانه حوضه آبریز تالاب میقان ۲۸۷ میلیمتر است.

تالاب میقان که در فصل خشک کویر میقان نیز خوانده می‌شود در مرکز ایران و در فاصله حدود هشت کیلومتری شمال شرقی کلانشهر اراک و پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر داودآباد در پست‌ترین قسمت دشت اراک و فراهان واقع شده است.

شهرستان محلات

یکی از جاهای دیدنی استان مرکزی محلات است این شهرستان محلات در جنوب شرق استان مرکزی قرار دارد و با تهران ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد. محلات معروف به هلند ایران، مهد پرورش گل و گیاهان زینتی ایران است. بهترین زمان سفر به محلات، بهار و تابستان است که می‌توان در هتل، مهمانسرا یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی ساکن شد.

آبگرم محلات

هر کجای ایران که چشمه آبگرم وجود داشته باشد به دلیل خواص ارزشمند آن و شفابخش بودن آبگرم، مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. محلات نیز در جاده دودهک خورهه، چشمه آبگرم دارد. آبگرم محلات امکانات مناسبی دارد که مناسب استفاده عموم است.

سایر چشمه‌های آبگرم مانند حکیم، آب شفا، گبری و آب سلیمانی در فاصله کمی از چشمه آبگرم محلات قرار گرفته‌اند مجتمع‌های اقامتی متعددی در منطقه آبگرم محلات قرار دارند که پذیرای مسافران هستند.

روستای خورهه

خورهه محل برآمدن خورشید است که در ۵۰ کیلومتری شمال شرق محلات قرار دارد. روستای کوهستانی خورهه همچنان بافت تاریخی خود را در گذر سال‌ها حفظ کرده و غارهای شاه بلبل و سوراخ گاو از جاذبه های تاریخی این روستا است.

ستون‌های باستانی بازمانده از عمارت اربابیه از جاهای دیدنی محلات استان مرکزی، روستای خورهه است. قالیچه، جوراب پشمی و کرباس بافی از سوغات این روستای سنتی است.

چنار ۲ هزار ساله

خیابان‌های محلات با درختان چنار مزین شده‌ و یکی از این درختان که از کهن‌ترین درختان محلات است حدود ۲ هزار سال دارد و همچنان استوار و تنومند پا بر جا مانده است. محل قرارگیری درخت چنار به یکی از میادین اصلی محلات تبدیل شده است که به میدان چنار شناخته می‌شود. در سفر به محلات با این درخت کهنسال عکس بگیرید اما به آن صدمه‌ای نرسانید تا برای نسل آینده نیز به یادگار بماند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha