روسیه اظهارات آمریکا درباره وتوی قطعنامه گذرگاه مرزی سوریه را ریاکارانه خواند

نیویورک- ایرنا- دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اظهارات سفیر آمریکا در این نهاد بین المللی درباره وتوی قطعنامه غربی ها درباره گذرگاه مرزی سوریه از سوی مسکو را ریاکارانه خواند.

وی روز جمعه به وقت محلی در انتقاد از سخنان نماینده آمریکا گفت: اظهارات همکار آمریکایی من ریاکارانه بود. این اظهارات ممکن است این تصور را ایجاد کند که  روسیه با تمدید ماموریت امدادی سازمان ملل در شورای امنیت مخالف است.

معاون نمایندگی روسیه افزود:  با این حال پیش نویس قطعنامه پیشنهادی از سوی ما  شامل تمام نکته هایی است که نماینده دائم آمریکا به آن اشاره کرده است.

وی خطاب به سفیر آمریکا گفت: اظهارات شما تجلی آشکار بدبینی سیاسی و تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی در جهان است.

نماینده روسیه در نشست شورای امنیت درباره رای منفی روسیه به قطعنامه پیشنهادی نروژ و ایرلند و وتوی آن گفت: متن پیشنهادی ای که به رای گذاشته شد در وهله اول منافع دمشق را نادیده می‌گیرد، هرچند دمشق باید  ذینفع اصلی این قطعنامه باشد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای ما، شورای امنیت و سازمان ملل متحد در سال گذشته به طور کلی قادر به انجام وظایفی که ما به اتفاق آرا روی آن توافق کرده بودیم، ناتوان بودند، و پیش‌نویس قطعنامه این واقعیت را نادیده می‌گیرد.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: منظور من ارائه کمک به شمال غرب سوریه از طریق مسیرهای داخلی، افزایش شفافیت و پاسخگویی در مورد فعالیت های پروژه های سازمان ملل در سوریه، افزایش حمایت اهداکنندگان از پروژه های بازیابی فوری است.

نشست فوق العاده روز جمعه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل برای رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی درباره تمدید باز بودن گذرگاه مرزی سوریه و ترکیه، به صحنه جدال دیپلمات ها تبدیل شد تا هم پیش نویس قطعنامه غربی ها وتو شود و هم روسیه .

رای گیری در شورای امنیت بر سر گذرگاههای مرزی سوریه چندین سال است که موضوعی بحث برانگیز است.۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل ۱۸ تیرماه سال گذشته (۱۴۰۰) به اتفاق آرا به پیش نویس قطعنامه ای رای دادند که گذرگاه مرزی باب الهوی به سوریه از طریق ترکیه به مدت یکسال دیگر باز خواهد ماند؛ اکنون این مهلت در روز یکشنبه پایان می‌یابد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از مخالفت روسیه با قطعنامه پیشنهادی ایرلند و نروژ گفت: این یک روز بسیار  تاریک در شورای امنیت است. مردم به خاطر این رای و کشوری که بی شرمانه امروز از حق وتو استفاده کرد، جان خود را از دست خواهند داد.

سفیر آمریکا افزود: رای مخالف به این قطعنامه مانند حکم اعدام است. مرز باب الهوی موثرترین روشی است که ما می توانیم کمک حیاتی را به شمال غربی سوریه ارائه دهیم.

گرینفیلد  قبل از رای گیری شورای امنیت گفت: مکانیسم کمک فرامرزی سازمان ملل شفافیت و ثبات بی نظیری را ارائه می دهد. این مکانیسم تضمین می کند که کمک هایی که به شمال غرب سوریه می رود به درستی بازرسی، بررسی و ردیابی شوند. این مکانیسم همچنین به سازمان‌های امدادی یک زمان  ۱۲ ماهه  را می‌دهد هر گونه تمدید کمتر از ۱۲ ماه این مکانیسم، زنجیره ارائه کمک را مختل می کند و در نتیجه کمک کمتری به تعداد زیادی از افراد نیازمند ارائه  می شود.

آمریکا، انگلیس و فرانسه اعلام کردند که شش ماه برای برنامه ریزی و فعالیت مؤثر گروه های امدادی در سوریه کافی نیست.

جرالدین برن ناسون، سفیر ایرلند در سازمان ملل که از طرف ایرلند و نروژ صحبت می کرد، گفت: ما از این وتو دلسرد نشده ایم. این پایان راه نیست.

لانا نسیبه نماینده دائم امارات در سازمان ملل یک تمدید احتمالی ۹ ماهه عملیات امداد رسانی به سوریه را پیشنهاد کرد "تا اطمینان حاصل شود که نیازهای میلیون ها سوری در طول زمستان تامین خواهد شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha