۱۹ تیر ۱۴۰۱، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84815072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خدمات دامپزشکی خراسان شمالی در عیدقربان رایگان است 

بجنورد- ایرنا- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه خدمات دامپزشکان در روز عید قربان رایگان است، گفت: امروز ۶۴ گروه دامپزشکی به سلامت ذبح دام نظارت می کنند.

علی اکبر دلیرصحرایی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به مناسبت روز عید قربان، ۲۵ گروه ثابت دامپزشکی و ۳۹ گروه سیار در قبل، حین و پس از کشتار دام نظارت دارند و از مردم انتظار می رود تا از این خدمات رایگان استفاده کنند. 

وی افزود: در روز عیدقربان، ۸۸ نفر شامل ۲۹ نفر دامپزشک، ۵۹ نفر بازرس گوشت و ۱۳ نفر ناظر شرعی به مردم خدمات رایگان ارایه می دهند.  

دلیرصحرایی اظهار داشت: ۶۴ گروه دامپزشکی از ساعات اولیه صبح روز عید قربان تا زمانی که تقاضا برای کشتار وجود داشته باشد در کشتارگاه ها و نیز شبکه های دامپزشکی مستقر و گروه های سیار هم در خیابان ها و روستاها در حال گشت زنی هستند و نسبت به خدمات رسانی اقدام می کنند.

نظارت بر مراکز عرضه دام 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: خدمات دامپزشکی در مکان های ۲۰ گانه مراکز دامپزشکی و پست ها در روز عیدقربان رایگان است و البته خدمات در بخش خصوصی هم در این روز برای مردم بدون هزینه انجام می شود.

وی افزود: کارشناسان دامپزشکی در مراکز عرضه دام زنده هم مستقر هستند تا خدمات مشاوره ای و نظارتی لازم برای سلامت دام زنده را به مردم ارائه دهند، علاوه بر آن خدمات بخش خصوصی هم در این زمینه رایگان است و مردم از توان مراکز و کلینیک های بخش خصوصی برای بررسی سلامت دام قربانی استفاده کنند. 

خدمات دامپزشکی خراسان شمالی در عیدقربان رایگان است 

وی خاطرنشان کرد: خدمات رایگان دامپزشکی به ویژه در روز عید قربان تا دورترین روستاهای خراسان شمالی گستردگی دارد، به طوری که حدود ۶۵ درصد از خدمات گروه های دامپزشکی استان در این روز در روستاها انجام می شود. 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: ۱۲ گروه از ۶۴ گروه دامپزشکی در روز عید قربان در مناطق ترکمن نشین مستقر بوده و به مردم خدمات می دهند.

وی خاطرنشان کرد: شمار دام های ذبح شده در مناطق ترکمن نشین استان در روز عیدقربان بیش از میانگین استانی است و شمار قابل ملاحظه ای دام در این مناطق کشتار می شود که عمده آن در روستاها است از این رو گروه های دامپزشکی در این مناطق حضور یافته و سلامت دام ها را قبل، حین و پس از کشتار بررسی می کنند. 

دلیرصحرایی با اشاره به اینکه کارشناسان دامپزشکی در روز عید قربان در کشتارگاه ها حضور دارند گفت: برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری ها به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مردم انتظار می رود که کشتار دام های قربانی را به کشتارگاه ها بسپارند.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا و احتمال انتقال بیماری مشترک انسان و دام به ویژه تب کریمه کنگو بهترین راهکار برای پیشگیری از هر گونه بیماری دریافت خدمات از کشتارگاه ها است. 

طبق یک سنت ابراهیمی هر سال در عید قربان (۱۰ ذی‌الحجه)، مومنان بر حسب وسع مالی خود و همزمان با مناسک حج، دام را ذبح کرده و گوشت حاصل از آن را در بین خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند.

 اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در روز عید قربان سال گذشته بر ۲ هزار و ۳۹۰ لاشه بازرسی و نظارت کرد و این نظارت ها منجر به معدوم سازی ۸۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی شد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha