هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به بخش آبخیزداری اختصاص یافت

شهرکرد - ایرنا-مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: امسال در سطح کشور یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۹ ردیف موافقتنامه در حوضه آبخیزداری اختصاص داده شد.

به گزارش ایرنا، هوشنگ جزی روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات ساخت نخستین پارک آبخیز چهارمحال و بختیاری در حوضه آبخیز هفشجان با اشاره به اهمیت آبخیزداری در شرایط کنونی افزود: باید رویکرد در مدیریت حوضه آبخیز کشور تغییر پیدا کند و اهمیت حفاظت آب و خاک برای همه تشریح شود.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون فرونشست زمین در کشور رو به افزایش است که نیاز است طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز کشور در مجلس به شدت دنبال شود و اجرای طرح‌های آبخیزداری به خصوص پارک‌های آبخیز نقطه آغازی برای حفاظت از آب و خاک شود.

به گفته وی، هم‌اکنون فرسایش خاک در کشور حدد ۱۶.۷ تن در هکتار است که این میزان در منطقه زاگرس بین ۲۵ تا ۳۰ تن در هکتار است و سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب خاک وارد سدها می‌شود که اجرای طرح‌های آبخیزداری گامی موثر در راستای جلوگیری از عوامل تخریب منابع طبیعی، فرسایش خاک و فرونشست زمین است.

وی به افت شدید آبخوان‌ها و افزایش فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: توجه به آبخیزداری و مدیریت حوضه آبخیز باید در سطح کشور مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به راه اندازی پارک‌های آبخیز در سطح کشور گفت: پارک آبخیز محلی برای رفت آمد مردم و گردشگران در سطح ملی و بین‌المللی و نمادی از هویت اجتماعی و فرهنگی در طرح‌های منابع طبیعی است.

به گفته وی، پارک آبخیزداری پارکی بیانگر دانش، فرهنگ و توانمندی‌های برای مردم خواهد بود که با مشارکت جوامع محلی در چهارمحال و بختیاری و شهر هفشجان ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان است و دفتر مدیریت جامع کارون بزرگ به استان چهارمحال وبختیاری واگذار شده است.

بخشی از حوضه بزرگ کارون از چهارمحال و بختیاری سرچمشه می‌گیرد و به جلگه جنوبی کشور سرازیر می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha