معاون هواشناسی استان: احتمال بارش های سنگین در هرمزگان می‌رود

بندرعباس - ایرنا -معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: بایستی برای همه نقاط این استان غیر از جزایر جنوبی آمادگی بارندگی هایی که در برخی مواقع سنگین بوده را داشته باشیم که احتمال تبدیل آن‌ها به سیلاب می‌رود.

کیانوش عارفی روز چهارشنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود: سامانه مونسون باد مرطوبی است که از اقیانوس هند به سوی خلیج فارس و دریای عمان می‌آید و هر جا شرایط مساعد بود می بارد که در روزهای قبل تا شرق هرمزگان می آمد در بشاگرد تبدیل به بارش می‌شد و امروز سراسر هرمزگان را در بر گرفته است.

وی ابراز داشت: وقتی این باد مرطوب تبدیل به ابر شد جابه جا می‌شود و در این شرایط احتمال بارش در سواحل وجود دارد چرا که بسیار گسترش یافته است.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان اضافه کرد: امروز برای غرب هرمزگان و مناطق زلزله زده بیشتر تأکید داریم تا نیروهای امدادی مشغول فعالیت در آن منطقه آمادگی لازم را برای شرایط بارندگی داشته باشند چونکه آسیب پذیرتر است و این شرایط برای امروز، فردا و پس فردا وجود دارد.

۴۶ میلی متر باران در شیح حضور بستک بارید

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: میزان بارش روز گذشته روستای شیخ حضور بستک که ناشی از فعالیت مونسون است به ۴۶ میلمتر رسید و با توجه به فعالیت این سامانه در این استان تاکید بر رعایت نکات ایمنی و توجه به توصیه‌های صادر را داریم.

مهرداد حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان بارش در چاه بنارد ۲ میلیمتر و در جناح بستک ۷ و نیم میلی متر بود، همچنین در تنگ قوچان، ۱۴ و نیم میلی متر در دهنوسریران، ۱۳ و هشت دهم میلی متر در دهستان بالا، سه میلی متر در طاشکوییه، ۹ میلی متر در سیرمند، ۶ میلی متر در علی آباد، سه و نیم میلی متر در شمیل جائین، ۶ و ۶ دهم میلی متر در سرچاهان، ۲ و سه میلی متر طاشکویه و یک و ۶ دهم میلی متر در باغات شهرستان حاجی آباد بارید.

هشدارهای سطح نارنجی هواشناسی و دریایی صادر شده است

وی ادامه داد: فعالیت این سامانه از مدتی پیش آغاز شده بود و اکنون درحال گسترش به سایر نواحی است و هشدار سطح نارنجی هواشناسی و هشدار سطح نارنجی دریایی در تاریخ ۱۲ تیر از سوی این اداره کل صادر شده و هرمزگان در حالت آماده باش قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط آب و هوایی که مرکز، شمال و غرب و همچنین ارتفاع های مرکزی هرمزگان را متاثر کرده و می کند، احتمال جاری شدن روان آب در رودخانه‌‍های فصلی و آسیب به سازه‌های سبک به خصوص در ساعت های بعد از ظهر وجود دارد که از تقاضا داریم افراد از قرار گیری در این رودخانه ها و حاشیه آنها به شدت اجتناب کنند تا شاهد حادثه ای مانند سال گذشته در حاجی آباد نباشیم.

حسن زاده اضافه کرد: سازه های سبک هم با توجه به وزش تندبادهای لحظه‌ای در معرض خطر قرار دارند که بایستی تقویت شوند، علاوه بر آن از رفتن به ارتفاع‌ها و چرای دام در مناطق مرتفع خودداری شود.

وی گفت: صرفه جوبی در مصرف آب و برق با توجه به افزایش میزان شرجی هوا را در یاد داشته باشیم تا از بروز مشکل در این زمینه جلوگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان افزود: همچنین در این شرایط آب و هوایی ناشی از فعالیت سامانه مونسون احتمال اختلال در ترددهای دریایی، آسیب به تورهای ماهیگیری، آسیب به شناورهای سبک به خصوص در دریای عمان و تنگه هرمز و همچنین قفس های پرورش ماهی وجود دارد.

حسن زاده اظهار داشت: از فعالیت های تفریحی و شنا در دریای عمان و تنگه هرمز به خصوص اطراف جزیره لارک خودداری شود و شناورهای سبک تردد دریایی نداشته باشند.

وی ابراز داشت: تمهیدهای لازم برای تردد ایمن شناورهای مسافربری  در تنگهه هرمز و کشتی های تجاری در دریای عمان بکار گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha