۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84812270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحلیلگران تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه را غیرممکن می‌دانند

تهران-ایرنا- تحلیلگران انرژی تصمیم گروه هفت درباره تعیین سقف برای  نفت روسیه را زیر سوال برده و هشدار داده اند که این طرح در صورتی که مصرف کنندگان این محصول در آن مشارکتی نداشته باشند، تاثیر معکوس خواهد داشت و غیرممکن خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان بی سی نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه را ارائه داد و گروه هفت توافق کرد  نحوه اعمال آن را بررسی کند.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت این طرح قیمت های نفت را بالاتر خواهد برد.

گروه هفت این پیشنهاد را با هدف فشار بر کرملین برای تامین مالی جنک اوکراین و تلاش برای حفظ مشتریانش در بحبوحه افزایش قیمت های انرژی عنوان کرده است.

آمریکا بزرگترین حامی محدودیت قیمت نفت روسیه است. در ماه مه، جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا، این ایده را برای همتایان اروپایی خود توضیح داد و گفت که این پیشنهاد در قالب تعرفه یا سقف بر نفت روسیه عمل می کند و در یک دوره زمانی موقت و تا زمان اعمال ممنوعیت کامل، به اروپا کمک می کند.

اتحادیه اروپا پس از چندین هفته مذاکرات سخت بین ۲۷ کشور، در اواخر ماه مه با اعمال تحریم تدریجی نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ موافقت کرد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت، این ایده بسیار جاه طلبانه است و قبل از این که به واقعیت تبدیل شود باید بسیار بر روی آن کار شود.

سخنگوی کمیسیون اروپا، به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، در ایمیلی به سی ان بی سی گفت: ما نگرانی های کشورهای  گروه هفت را درباره فشار ناشی از افزایش قیمت انرژی و بی ثباتی بازار و این که چگونه این نابرابری ها را در سطح ملی و بین المللی تشدید می کند، درک می کنیم.

وی افزود: در این زمینه، کمیسیون اروپا همانطور که از سوی رهبران اروپایی موظف شده است، به کار خود درباره راه‌های مهار افزایش قیمت انرژی، از جمله ارزیابی امکان‌سنجی اعمال محدودیت‌های موقت قیمت واردات در صورت لزوم و به عنوان یک فوریت ادامه خواهد داد.

اعمال سقف قیمت چگونه ممکن است کار کند؟

تحلیلگران انرژی دقیقا این سوال را مطرح کرده و درباره تاثیر آن هشدار داده اند.

نیل اتکینسون تحلیلگر مستقل نفت به سی ان بی سی گفته است تعیین سقف قیمت تنها زمانی می تواند کارساز باشد که همه تولیدکنندگان کلیدی و مهم‌ تر از آن همه مصرف‌کنندگان کلیدی همکاری کنند و سپس راهی برای اجرای این طرح پیدا شود.

وی افزود: واقعیت این است که بزرگترین مصرف کنندگان نفت روسیه، چین و هند هستند.

اتکینسون گفت که چین و هند از تخفیف نفت خام روسیه «بسیار سود» برده اند. نفت روسیه با تخفیف شدید ۳۰ دلار یا بیشتر در مقایسه با قیمت های آتی نفت خام برنت بین المللی به قیمت ۱۱۰ دلار در هر بشکه فروخته می شود و چین و هند از آن بهره مند می شوند.

اتکینسون همچنین بر فقدان اتحاد در باره حمله روسیه به اوکراین تاکید کرد وگفت چین و هند تاکنون نتوانسته‌ اند به صراحت کرملین را محکوم کنند.

وی افزود: در هر صورت، روس‌ها منفعل نمی نشینند. آنها می توانند با ذخایر نفت و در واقع گاز، بازی کنند... آنها می توانند از جهاتی با گروه هفت وارد چالش شوند، بنابراین من فکر می کنم این طرح واقعاً عملی نیست.

آمریتا سن، یکی از بنیانگذاران و مدیر تحقیقات شرکت «انرژی اسپکتس» Energy) Aspects)، نیز گفت: صادقانه بگویم از نظر من تعیین سقف قیمت،  مکانیسمی نیست که کار کند.

سن گفت این ایده که کشورهای سراسر جهان با سیاستگذاران غربی، به ویژه در رابطه با امنیت انرژی، همسو هستند، «بزرگترین کج فکری در حال حاضر» است و به نظر من باید واقعا از بین برود.

از دیدگاه کلودیو گالیمبرتی، معاون ارشد شرکت تحقیقات انرژی «ریستاد»، مستقیم ترین مکانیسم برای اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه، از طریق بیمه است.

تحلیگران تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه را غیرممکن می‌دانند

وی توضیح داد که گروه بین المللی باشگاه های حفاظت و غرامت در لندن حدود ۹۵٪ از ناوگان جهانی کشتیرانی نفت را پوشش می دهد. کشورهای غربی می‌توانند با خریداران اجازه حفظ این بیمه را بدهند منتهی تا وقتی که سقف قیمت مشخصی را برای نفت روسیه می پردازند.

این مقام شرکت ریستارد گفت: با این حال، موانع زیادی وجود دارد که می‌تواند چنین طرحی را از مسیر خود خارج کند.

روسیه چه واکنشی در مقابل این تصمیم داشته است؟

گالیمبرتی گفت، در میان بارزترین مثال‌ها، این واقعیت است که روسیه می ‌تواند به سادگی تصمیم بگیرد که با قیمت ‌های تعیین‌ شده از فروش خودداری کند، به‌ویژه اگر معیار بسیار پایین و نزدیک به هزینه تولید باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر تمایل خود را برای توقف عرضه گاز طبیعی به کشورهای به اصطلاح «غیر دوست» نشان داده است. از دیدگاه پوتین اینها کشورهایی هستند که از برآورده کردن تقاضای مسکو برای پرداخت گاز به روبل خودداری کرده‌اند.

روسیه هشدار داده است که هرگونه تلاش برای محدود کردن قیمت نفت روسیه می‌تواند بازار انرژی را ویران کند و قیمت کالاها را حتی بیشتر کند.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه با رویترز اقدام رهبران غرب درباره تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه را «تلاش دیگری برای دخالت در سازوکارهای بازار» توصیف کرد و گفت این  اقدام ممکن است فقط باعث بهم خوردن توازن در بازار شود و قیمت ها را در نهایت افزایش دهد.

نواک گفت مطمئن است که روسیه در ماه های آینده تولید نفت خود را به میزان قبل از سطح اعمال تحریم ها خواهد رساند که عمدتا به دلیل تغییر مسیر فروش نفت روسیه در بازارهای آسیایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha