۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۲۳:۰۱
کد خبرنگار: 3139
کد خبر: 84811605
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سهم کشاورزان بیله‌سوار از شبکه آبی مغان محقق نشده است 

اردبیل-ایرنا- فرماندار بیله‌سوار گفت: اقتصاد و درامد منطقه وابسته به کشاورزی است و امور اب موظف به عقد قرارداد با کشاورزان در راستای کشت محصولات اولویت دار از جمله دانه های روغنی باید باشد نه اینکه کشت جالیزی و محصولات اب بر در منطقه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صاحبعلی اصغری در جریان بازدید از کانال اصلی شبکه آبیاری مغان در حوزه شهرستان بیله سوار اظهار کرد: سال گذشته شاهد کشت بیش از هشت هزار هکتار دانه‌های روغنی در شهرستان بودیم که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه قانون اهرم پیشگیرانه خود را از دست داده است، عنوان کرد: امور آب موظف است به جای حمایت از کشت محصولات آب‌بر عقد قرارداد با کشاورزانی که اقدام به کشت دانه‌های روغنی و محصولات استراتژیک می‌کنند را در اولویت قرار دهد.

فرماندار بیله سوار افزد: امروز بیش از هر زمان دیگری به کشت محصولات استراتژیک نیاز داریم و نباید بخاطر برخی مصوبات داخلی مانع از توسعه کشاورزی راهبردی در منطقه باشیم.

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم شهرستانهای بیله سوار، پارس آباد و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی هم گفت: حقابه کشاورزان و الگوی کشت مورد توافق توسط شبکه امور آب مغان در شهرستان بیله سوار رعایت نشده است.

وی گفت: شبکه امور آب مغان بجای حمایت از محصولات استراتژیک از جمله دانه‌های روغنی در کشت دوم حمایت و عقد قرارداد با جالیزکاران را در اولویت قرار داده که این رویکرد با سیاست‌های جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در تضاد است.

جهانگیرزاده افزود: حقابه شهرستان بیله سوار ۱۵ متر مکعب برثانیه است که بررسی کارشناسان نشان می‌دهد فقط یک متر مکعب برثانیه آب در کانالهای آبی شهرستان وجود دارد و این امر باعث شده کشت دوم محصولات روغنی از جمله سویا در شهرستان در چند سال اخیر به حداقل برسد.

وی برداشت غیرمجاز از کانال آبی، کشت محصولات جالیزی و آب‌بر و پایین دست بودن اراضی کشاورزی را از جمله عوامل دیگر در کاهش آب کانالهای آبی در حوزه شهرستان بیله سوار عنوان کرد و گفت: امور آب باید نسبت به عقد قرارداد با کشاورزانی که نسبت به کشت محصولات استراتژیک از جمله دانه روغنی می کنند، اقدام کند.

بازدید از کانال آبی شبکه مغان در حوزه شهرستان بیله سوار و طرحهای عمرانی بخش قشلاق دشت و شهرداری جعفرآباد از جمله برنامه های بازدید نماینده مردم بیله سوار، پارس اباد و اصلاندوز و فرماندار بیله سوار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha