نماینده مجلس: حل مشکلات آب مهمترین خواسته مردم چهارمحال و بختیاری است

شهرکرد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکلات و مساله آب مهمترین خواسته مردم و از مولفه‌های دست‌یابی به توسعه، کسب رضایت‌مندی عمومی، اشتغال‌زایی و رفع محرومیت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد راستینه هفشجانی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در شهرکرد تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری به ظاهر ۱۱ درصد منابع آب شیرین ایران را دارد اما این در حالی است که این استان هیچ اختیاری برای بهره‌برداری صحیح از منابع آب ندارد.

راستینه تصریح کرد:هم‌اکنون وضعیت دشت‌های چهارمحال و بختیاری بحرانی و ممنوعه بحرانی است که این عامل باعث شده تا هیچ‌گونه فرصت سرمایه‌گذاری دقیقی در بخش‌های دامپروری، کشاورزی، صنعت و گردشگری این استان وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به مواجه بودن مستقیم نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری با مشکل و تنش آب آشامیدنی یادآور شد: در سفر رییس مجلس شورای اسلامی به بام ایران واقعیت محرومیت استان از سوی مجمع نمایندگان این استان به تصویر کشیده شد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ دکتر قالیباف در این سفر به یک نقطه از هر حوزه انتخابیه در استان سرکشی کرد که در حوزه انتخابیه شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن شهر یانچشمه به‌عنوان نقطه ثقل بازنمایی محرومیت چهارمحال و بختیاری در سه کیلومتری رودخانه زاینده‌ورد و محروم از آب آشامیدنی و تشنه در کنار این منبع آبی انتخاب شد.

وی دستاورد سفر رییس مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری را به تصویر کشیدن محرومیت استان در بخش آب، زیرساخت‌های توسعه‌ای، راه‌آهن، جاده و اشتغال دانست و گفت:‌ به‌دنبال این سفر ردیف‌های اعتباری استان در بودجه و اختصاص اعتبارات به‌خصوص در طرح‌های راه‌آهن، تامین آب آشامیدنی نیمی از مردم استان، جاده‌ها و زیرساخت‌های توسعه‌ای متحول شد.

راستینه تاکید کرد: هم‌اکنون طرح تامین آب آشامیدنی نیمی از مردم استان ۷۰ درصد، راه‌آهن ۶۲ درصد و برخی جاده‌ها مانند بن به داران، شهرکرد به شلمزار و تیران به سامان بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زمینه توسعه زیرساخت‌های این استان فراهم شده است.

وی با اشاره به به نبود زمین در شهرک‌های صنعتی استان برای جذب سرمایه‌گذاران در ابتدای فعالیت مجلس یازدهم افزود: با پیگیری‌های انجام شده هم‌اینک ۵۰۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره۲ شهرکرد پیش‌بینی شده که ۱۵۰ هکتار آن در حال واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه صنعت است.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در این مدت مساله آب حایز اهمیت بود که به‌ دنبال آن ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب فاضلاب تصفیه‌خانه بهرام‌آباد شهرستان شهرکرد برای شهرک‌های صنعتی شماره۱و ۲ مرکز استان خریداری شد.

وی با اشاره به تامین گاز و برق برای شهرک‌های صنعتی جدید در استان یادآور شد: شهرستان سامان اکنون آماده واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی است و توسعه شهرک صنعتی هفشجان شهرستان شهرکرد، گسترش شهر صنعتی بن و رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

راستینه اظهار داشت:‌ در همین راستا با ایجاد کارگروه‌های تخصصی، شناخت علمی برای افزایش انسجام میان دستگاه‌های ایجاد شد.

وی با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاران گفت: پیش‌نویس قرارداد احیا و ایجاد پالایشگاه زاگرس بسته و امضا شده است و در صورت همکاری‌ها در استان به‌زودی امضای نهایی می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت هم‌گرایی، انسجام و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران تاکید کرد: هم‌اکنون روحیه جهادی، انقلابی و دغدغه‌مند برای رفع مشکلات اقتصادی موجود و تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری هستیم.

وی قانون‌گذاری، نظارت و تسهیل‌گری را سه وظیفه مهم مختص نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری دستاوردهای مطلوبی داشت.

راستینه به اختلاف‌نظر بین نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای ملی در برخی مسائل و حوزه‌ها اشاره و تصریح کرد: این اختلاف‌نظرها و سلیقه‌ها مانع از دفاع از حقوق عمومی مردم استان نمی‌شود.

وی با اشاره به سفر اخیر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این سفر دستاوردهای بسیار خوبی برای تسریع در روند توسعه استان داشت که البته وحدت رویه بین استاندار و مجمع نمایندگان استان در تحقق آن تاثیرگذار بود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این سفر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌ها و ۱۵ هزار میلیارد ریال برای ریل‌گذاری راه‌آهن، ۶ هزار میلیارد ریال به‌منظور تکمیل طرح انتقال آب آشامیدنی نیمی از مردم استان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتبارات مطلوبی برای توسعه جاده‌ها، تکمیل شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب، روگذر جاده شهرکرد به هفشجان به سورشجان و تکمیل بیمارستان الحاقی هاجر شهرکرد اختصاص یافت.

وی گفت: ‌در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار به شهرستان شهرکرد اختصاص داده شد که برابر اعتبارات ۳۰ سال در این شهرستان است.

راستینه به تصویب طرح تحقیق و تفحص طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای اشاره و تاکید کرد:‌ این طرح با کمک و همراهی مجمع نمایندگان استان، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس یازدهم با هدف دفاع از محیط زیست، رعایت ملاحظات ۶ گانه انتقال آب بین‌حوضه‌ای تمامی مناطق کشور تصویب شد.

وی مساله محیط‌زیست را حیاتی‌ترین و مهم‌ترین موضع کشور دانست و افزود: نگاه منطقه‌ای به مسائل، سمی مهلک و عامل ضربه زدن به منافع ملی است که باعث رویارویی مردم مناطق مختلف با یکدیگر می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی  یادآور شد:‌ به‌جای توسعه‌های بی‌رویه و انتقال آب‌های بین‌حوضه‌ای می‌توان در مسیر توسعه با صنعت بومی و اشتغال‌زایی بالا اقدام و از آسیب به منافع ملی جلوگیری کرد تا جمعیت به حاشیه کلانشهرها نرود و آسیب‌های اجتماعی زیاد نشود.

راستینه با اشاره به لزوم تهیه و تدوین طرح جامع آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت:‌ این استان یک میلیارد مترمکعب تخصیص از حوضه کارون دارد که هنوز برای آن کاری نشده است.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس یازدهم برای وضعیت معیشت مردم در دولت‌های کنونی و سابق تلاش کرد و اگر دولت سابق به قانون عمل کرده بود اکنون دچار بهم‌ریختگی در بازار نبودیم.

وی افزود: دولت سیزدهم مکلف شده تا پایان شهریورماه سال‌جاری اشکالات قانونی مورد نظر مجلس شورای اسلامی را رفع کند.

راستینه تصریح کرد:‌ نمایندگان مجلس یازدهم سؤالاتی برای طرح از وزیران دارند که امکان دارد پس از آن برخی وزرای دولت سیزدهم کارت زرد بگیرند.

وی استیضاح‌های شتاب‌زده را دارای نتیجه معکوس دانست و یادآور شد: اگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به این نتیجه برسند که وزیری به مسئولیت خود عمل نکرده، با کسی تعارف ندارند و او را استیضاح می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشخص بودن مصوبه مجلس یازدهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: در این راستا دولت مکلف است براساس مصوبه شورای‌عالی کار تصمیم بگیرد.

وی گفت: مجلس یازدهم در سال گذشته ۸۹۰ هزار میلیارد ریال و در سال‌جاری ۹۰۰ هزار میلیارد ریال برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای معاونان و مدیران منصوب شده در دوران استاندار کنونی چهارمحال و بختیاری نمره قابل‌قبول دارند اما برخی دیگر ضعیف هستند و استاندار آسیب می‌بیند.

وی یادآور شد: مدیری که شهامت ریسک‌پذیری و پاسخ‌گویی ندارد نباید مسئولیت بگیرد و از استاندار انتظار می‌رود در انتصابات به سمت و سوی مدیران جوان انقلابی تحول‌خواه برود.

راستینه اظهار داشت:‌ عملکرد استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص مساله آب قابل‌قبول است و وی در این بخش از رفتارهای احساسی پرهیز و در سطح ملی برای دفع از حقوق مردم پیگیری کرده است.

وی گفت: هم‌اینک نیازمند عبور از تمامی تفکرهای سیاسی و رسیدن به تفکر انقلاب در دفاع از مردم هستیم.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت مردمی سیزدهم باید به سمت و سوی شاخص‌های دولت اسلامی فرای تمامی جریان‌های سیاسی حرکت کند و تنها راه نجات کشور عمل به قانون است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: ورزش چهارمحال و بختیاری از ضعیف بودن زیرساخت‌ها و حمایت نشدن از سوی صنعت و بخش خصوصی رنج می‌برد.

راستینه به پیگیری‌هایی برای تقویت زیرساخت‌های ورزشی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون عملیات اجرایی ساخت مرحله نخست مجموعه ورزشی پنج هزار نفری شهرکرد آغاز شده است و به‌دنبال حمایت بخش خصوصی در حوزه ورزش هستیم.

وی با اشاره به اختصاص هفت میلیارد ریال کمک و جذب ۴۵ میلیارد ریال برای هیات‌های ورزشی چهارمحال و بختیاری در هفت ماه گذشته یادآور شد: در این راستا کارگروه "حمایت صنعت از ورزش" در استان تشکیل و فعال و همچنین سند جامع آن تدوین شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ بعد از اسفندماه ۱۴۰۰ و حمله روسیه به اوکراین شاهد شکل‌گیری جدیدی در ساختار بین‌المللی هستیم و تغییرات سیاسی اساسی در ساختار جهانی ایجاد شد.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عضویت ایران در پیمان شانگهای، اقتصادهای نوظهور دنیا، ‌کشورهای همسایه و دولت‌های آسیای میانه به سرعت برای همکاری‌های اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کردند.

راستینه افزود: ‌اقتدار جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس تثبیت شده است و به‌دنبال آن علاوه بر گسترش روابط، مبادلات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه تقویت می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی به هم‌گرا شدن کشورهای همسایه برای وحدت با محوریت ایران اشاره و تصریح کرد: هرگاه به مبانی انقلاب اسلامی و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی گوش دادیم، بسیاری از چالش‌ها و تهدیدها به فرصت تبدیل شد.

وی با اشاره به تصمیم سخت دولت سیزدهم برای اصلاحات اقتصادی در سطح ملی یادآور شد:‌ مجلس یازدهم در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت را به‌علت وابستگی اقتصاد به دلار، بدهی و کسری بودجه، مکلف به اجرای قانون برای ساماندهی ارز ترجیحی کرد.

راستینه اظهار داشت:‌ آیت‌الله رئیسی دولت را با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت و ناچار است تا سال ۱۴۰۳ سالانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده در دولت قبل را جبران کند.

وی گفت:‌ برای دارو ۱۸ هزار میلیارد دلار ارز ترجیحی هزینه شده است اما رضایت‌مندی بین مردم نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصلاحات اقتصادی با ۲ عامل تحولات جهانی و تهدید امنیت غذایی در دستور کار قرار گرفت و باید امنیت غذایی را در آینده حفظ کنیم تا دچار چالش نشویم.

وی با اشاره به سختی تامین ارز در شرایط تحریم‌ها، روبرویی با شبکه توزیع انحصاری و ثبت سفارش واردات انحصاری افزود: مجلس شورای اسلامی اصرار داشت تا دولت سامان‌دهی اقتصادی با کالابرگ الکترونیکی بر روی کارت‌های سرپرستان خانوار را اجرایی کند اما دولت در آماده کردن این زیرساخت موفق عمل نکرد و پرداخت یارانه نقدی مشکلاتی را در بازار ایجاد کرد.

راستینه تاکید کرد: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به شدت دنبال لغو تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha