موردی از ابتلا به بیماری وبا در مشهد شناسایی نشده است

مشهد-ایرنا-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون موردی از ابتلا به وبا در مشهد و شهرهای زیر پوشش این دانشگاه شناسایی نشده است، مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده این بیماری صحت ندارد.

دکتر سید جواد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله با شروع فصل گرما و ابتلای برخی از شهروندان به بیماری های ویروسی که علائم مشترک با "وبا" دارند، شایعاتی مبنی بر شیوع این بیماری در جامعه انتشار می‌یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: برخی میوه‌های فصل گرما ذاتا مسهل کننده هستند و شهروندان صرف این علامت، نگران درگیری با بیماری نشوند، در صورتی که فرد بیش از ۳ مرتبه در روز شکم روی همراه با اسهال داشته باشد، باید به مراکز بهداشت مراجعه کند.

وی اسهال‌های مکرر در فردی که با بیمار مبتلا تماس داشته است را از علائم اصلی ابتلا به بیماری وبا دانست و گفت: ۷۵ درصد مبتلایان به وبا علائم بالینی ندارند و فقط همراه با اسهال خفیف است، ۲۰ درصد اسهال متوسط و تنها حدود ۵ درصد علائم بالینی مانند اسهال خیلی شدید و دل درد دارند.

دکتر حسینی با اشاره به مشاهده برخی از موارد وبا در همسایگان شرقی و غربی کشور گفت: افرادی که قصد سفر به مناطق آلوده به بیماری را دارند باید مراقب سلامتی خود باشند و بهداشت فردی شامل شستن دست با آب و صابون، مصرف آب آشامیدنی سالم و خوردن میوه و سبزی پس از ضدعفونی را رعایت کنند، همچنین مواد غذایی را از مراکز بهداشتی تهیه کنند. 

وبا، باکتری "ویبریو کلرا" است که از طریق نوشیدن آب آلوده یا خوردن مواد غذایی غیر بهداشتی وارد بدن شده و موجب بروز عفونت در روده می‌شود. این بیماری در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته‌ است. این باکتری در میوه‌ها، سبزیجات خام، آب‌های راکد، محصولات دریایی و غذاهای آلوده وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی پیش از این اعلام کرده بود، سالیانه حدود چهار میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که ۱۴۳ هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha