روایت روزنامه بیزینس ریکوردر از تلاش تهران-ریاض برای عادی‌سازی روابط

تهران- ایرنا- روزنامه پاکستانی «بیزینس ریکودر» آغاز گفت وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه را تحول اطمینان بخش برای کشورهای حوزه خلیج فارس دانست و نوشت: مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض حکایت از تلاش آنان برای تقویت ثبات منطقه‌ای و پایان دادن به خصومت‌ها در روابط دوجانبه است.  

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه بیزینس ریکودر چاپ اسلام آباد در سرمقاله امروز خود با عنوان «ایجاد پل در خلیج فارس» به سفر اخیر نخست وزیر عراق به عربستان و سپس به ایران دیدار با مقام‌های بلندپایه دو کشور پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد تلاش‌های بغداد به بار نشسته و ایران و عربستان پس از شش سال در شرف تکمیل روند عادی‌سازی روابط و حتی گشایش سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های یکدیگر هستند.  

در این سرمقاله آمده است: آن طور به نظر می‌رسد که تهران و ریاض برای تقویت ثبات منطقه‌ای تلاش می‌کنند و دوست مشترک آنان یعنی عراق در حال تلاش برای به نتیجه رسیدن این فرآیند است زیرا دولتمردان بغداد از پیامدهای تنش و یارگیری در خلیج فارس آگاه هستند و می‌خواهند تا ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقه‌ای کنار هم بنشینند و اختلافات خود را روی میز دیپلماسی حل نمایند.  

بیزینس ریکوردر نوشت: رئیس‌جمهوری ایران از میانجی‌گری بغداد استقبال کرده و بر لزوم مذاکره رهبران منطقه با یکدیگر برای حل مشکلات منطقه تأکید دارد. از طرف دیگر موضع عربستان سعودی در این مورد، همانطور که ولیعهد سعودی پیش‌تر اعلام کرده، این است که کشورش و ایران «همسایه‌های همیشگی» هستند و برای هر دوی ما بهتر است آن را حل کنیم و به دنبال راه‌هایی باشیم که بتوانیم با آن‌ها همکاری کنیم.  

این روزنامه افزود: البته چالش‌های فراوانی پیش روی عادی‌سازی روابط ایران و عربستان است که دو مورد مهم آن موضوع توافق هسته‌ای ایران و بحث عادی‌سازی روابط برخی از دولت‌های منطقه با اسرائیل به شمار می‌رود. این قضیه یک آزمون برای دوام روابط ایران و عربستان خواهد بود و نرمش غربی‌ها نسبت به اسرائیل بر هیچ کس پوشیده نیست.  

به نوشته این روزنامه پاکستانی، از زمان امضای توافقنامه موسوم به آبراهام، تعدادی از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده‌اند، و اگر عربستان سعودی هنوز این کار را نکرده باشد، ممکن است با توجه به سفر آتی جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به طور جدی به این فکر کند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران مخالف «هر شکلی از نزدیکی» با اسرائیل است.  

بیزینس ریکودر در پایان نوشت که ریاض ملاحظاتی نیز درخصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران دارد اما باید درک کنند که آغاز مجدد گفت وگوهای غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن و احیای برجام یک تحول اطمینان بخش برای کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha