امام جمعه مشهد: جهاد تبیین یک تکلیف عمومی برای همه است

مشهد - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: علت این که رهبر معظم انقلاب در حکم جهادی، جهاد تبیین را به جای جهاد تبلیغ انتخاب کردند این بود که جهاد تبیین در قشر خاصی محدود نمی‌شود و یک تکلیف عمومی برای همه عناصر انقلابی مؤمن، متدین و مقلد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سید احمد علم الهدی شنبه شب در چهارمین دوره طرح زائران حرم رضوی که با حضور مبلغان جهادی عرصه سلامت و مقابله با بیماری کرونا برگزار شد، افزود: این در حالی است که جهاد تبلیغ منحصر به یک قشر خاص مانند فضلا، روحانیت و علما است که وظیفه شان تبلیغ است.

وی ادامه داد: علت دیگر انتخاب جهاد تبیین به جای جهاد تبلیغ این است که هدایت بر ۲ بخش است بخش نخست ارائه طریق و نشان‌دادن راه و بخش دوم رساندن به مقصد و مطلوب است یعنی این‌که دست فرد را بگیرید و به مقصد برسانید چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید ای پیغمبر وظیفه تو انذار و ارائه طریق است و هر قومی هادی مخصوصی دارد که دست آن‌ها را بگیرد و به مقصد و مطلوب برساند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر(ص) فرمودند من منذر هستم و وظیفه‌ام ارائه طریق است اما آن کسی که دست امت را می‌گیرد و به مطلوب می‌رساند حضرت علی علیه‌السلام است لذا هدایت امت منحصر به امام علی علیه‌السلام است و به‌جز وجود ایشان هدایتی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بنابراین جهاد تبلیغ، مقام ابلاغ است و فقط ارائه طریق است و ابلاغ یا جا می‌افتد یا جا نمی‌افتد اما جهاد تبیین رساندن مطلوب است و مقام‌معظم رهبری با حکم جهاد تبیین خواستند بفرمایند که افرادی که در مقام تبلیغ دین و ارشاد و هدایت مردم قرار دارند ابلاغ و تبلیغ به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید جهاد تبیین کنند تا رساندن به مطلوب نیز صورت بگیرد.

علم الهدی ادامه داد: لذا جهاد تبیین به عنوان یک وظیفه جهادی در درجه اول متوجه ما روحانیون است که لباس نوکری امام‌زمان علیه‌السلام را بر تن داریم و افتخارمان خدمت‌گزاری به درگاه بقیةالله ارواحنافداه است.

وی با اشاره به آیه ۱۵ سوره حجرات با بیان این که این آیه دارای سه خصوصیت است ۲ خصوصیت ایجابی که ایمان و جهاد است و یک خصوصیت سلبی که تردید است، در توصیف جهاد به نفس و جهاد به اموال گفت: آن کس در ردیف باورمندی صفت پروردگار صفت ایجابی منحصر مؤمنون و صادقون قرار گرفته‌است و آن عبارت است از جهاد به اموال و جهاد انفس است و جهاد انفاس مقدم بر جهاد به اموال است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: شما روحانیون نوکران بااخلاص امام‌زمان(عج) هستید و دلیل بر اخلاص شما، جهاد شما است چرا که در دوران شیوع کرونا که بخش عمده جهان را فرا گرفته بود شما نیروهای جهادی در اجرای احکام شرعی و آرامش جامعه مومنانه جهاد به نفس کردید و بدون ترس و وحشت جان برکف برای نجات هم نوعان خود به میدان آمدید و توانستید در میدان امتحان الهی سربلند باشید و باعث رضایت خداوند و امام زمان (عج) شوید و ثابت کنید نوکری صاحب الزمان در هر شرایطی شدنی است و این عمل خالصانه شما بسیار ارزشمند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha