تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و تسریع در ارتقای جایگاه بانوان

تهران - ایرنا - معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بیان عملکرد دولت سیزدهم گفت: از جمله مهمترین اقداماتی که دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده انجام داده است، تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که با اجرای آن گامی اساسی برای تحول در این حوزه برداشته خواهد شد.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، دولت سیزدهم نگاه خاصی به حوزه زنان و خانواده دارد و مهمترین اقدامی که در این مدت یک سال فعالیت دولت انجام شده، تشکیل ستاد ملی زن و خانواده است که با تشکیل این ستاد برنامه‌های عملیاتی خوبی در دستور کار قرار گرفت.

تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ارتقای ساختار و جایگاه بانوان در استان‌ها، تشکیل صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار، انجام دورکاری برای بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال، تسهیلات برای دهه شصتی‌ها، اشتغال بانوان، توانمندسازی آنان و فعالیت‌های حوزه بین‌الملل از جمله مهمترین این اقدامات است.

البته دولت سیزدهم هنوز در مسیر یک سالگی خود قرار دارد و به طور یقین در سال‌های پیش‌رو برای توسعه فعالیت‌های حوزه زنان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد تا جایگاه بانوان ایرانی به واقعی‌ترین و بلندترین جایگاه خود برسد که امیدواریم این کارها عملیاتی شده تا بانوان نیز در این مسیر پیشرفت‌های جدی داشته باشند.

تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این باره به خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا اظهار داشت: آسیب‌شناسی گسترده‌ای در دولت سیزدهم در مورد زنان سرپرست خانوار انجام شده است، در ابتدای برنامه ششم توسعه اقتصادی سه میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود داشت که متاسفانه به دلیل اجرا نشدن برنامه‌های ویژه برای زنان سرپرست خانوار تعداد این افراد ۲ برابر شده است.

وی با ابراز امیدواری به این موضوع که تا پایان برنامه هفتم هیچ زن سرپرست خانوار نداشته باشیم که توانایی تامین معشیت خود را نداشته باشند، گفت: دولت سیزدهم با تدوین سند جامع توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، برای توانمندسازی این زنان اقدامی عملیاتی انجام داده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: در این دولت، نهایی شدن تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به منظور موانع جذب اعتبار برای اشتغال‌زایی این زنان سرپرست خانوار برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم نتیجه مطلوبی در این راستا شاهد باشیم.

خزعلی اضافه کرد: دولت سیزدهم ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی در چند ماه این برنامه جامع را تدوین و به هیات دولت تقدیم کرد. در این برنامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار چهار مقوله آموزش، مشاوره، اشتغال و حمایت‌های رفاهی دیده‌ شده  و ۱۴ گام برای آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: برای زنان سرپرست خانوار اقدامات این چنینی در دولت سیزدهم انجام شده است که تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و ارجاع آن به هیات دولت می‌تواند در حل مشکلات این بانوان بسیار اثرگذار باشد.

تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و تسریع در ارتقای ساختار بانوان

ارتقای ساختار بانوان در دستگاههای اجرایی
وی درباره خدمات دولت در یکسال گذشته نیز اظهار داشت: در حوزه زنان یکی دیگر از برنامه‌ها تسریع در ارتقای ساختار زنان در دستگاه‌های اجرایی و مشاوران امور بانوان در استان‌ها است که این موضوع به عنوان یک مصوبه در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور در حال محقق شدن است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: این مصوبه مربوط به ساختار معاونت و ساختار مشاوران مرتبط با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است که این مشاوران در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون قرار دارند که به همین منظور ارتباط معاونت با این مشاوران و جایگاهی که در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دارند مورد بررسی قرار گرفته است.

خزعلی ادامه داد: در این نشست به این موضوع تاکید شد که باید پست‌هایی به این افراد اختصاص داده شود که در سطح معاون و مدیرکل باشند و همین طور در تصمیم‌گیری‌های کلان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز این مشاوران دخالت داده شوند و در همه شوراها نظر آنها گرفته شود و صاحب رأی و نظر در شورا باشند.

 وی خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبه و حضور مشاوران امور بانوان در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در فرایند کارها و برنامه‌هایی که برای زنان زمینه اجرایی پیدا می‌کند، اگر عملیاتی‌ شود حتی زمانی که بانوان در تصمیم‌گیری دستگاهی یا وزارتخانه‌ای سهیم باشند، این نقش موثرتر واقع می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اضافه کرد: توجه به ساختار مشاوران امور بانوان در دستگاه‌ها و استان ها در دولت سیزدهم برای همه روشن است چرا که در دولت یازدهم در سال ۹۲ جایگاه مشاوران پست مدیریتی از آنها گرفته شد و به یک پست انشایی تبدیل شد این در حالی است که  مشاوران امور زن و خانواده باید در سطح معاون وزیر یا مدیرکل به آنها پست داده شود و در شوراها نظر آنها اعمال شود و مساله زنان و خانواده نیز توسط این افراد رصد شود.

تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و تسریع در ارتقای ساختار بانوان

تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار
خزعلی یکی دیگر از برنامه‌های مهم و اساسی دولت در ستاد ملی زن و خانواده در دولت سیزدهم را تشکیل صندوق ضمانت برای دریافت تسهیلات موردنیاز زنان سرپرست خانوار  عنوان کرد و اظهار داشت: این مصوبه نیز به تصویب هیات دولت رسیده است تا بانوان که مشکل ضمانت بانکی برای اشتغال یا دریافت تسهیلات اشتغالزایی دارند از این پس ضمانت توسط این صندوق صورت گیرد.

وی درباره وثیقه برای دریافت تسهیلات بانوان کارآفرین نیز تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سفرهای استانی به عنوان مشکل جدی بانوان سرپرست خانوار مطرح می‌شد، مشکل ضمانت بانکی بود که در ستاد ملی زن و خانواده با عملیاتی شدن این مصوبه و تصویب آن در هیات دولت به نوعی مشکل این بانوان حل شده است.

خزعلی معتقد است: با توجه به اینکه ضمانت تسهیلات اشتغالزایی به عنوان یکی از مشکلات جدی زنان سرپرست خانوار است، به همین منظور و برای ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در ستاد ملی زن و خانواده صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار با ۵۰ میلیارد تومان تودیع به تصویب رسید و قرار است این تسهیلات به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: امیدواریم این زنان حمایت شده و مشکل ضمانت تسهیلات آنان حل شود که البته معتقدیم با تشکیل این صندوق، مشکل ضمانت تسهیلات بانوان کارآفرین در حال حل شدن است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: کارهای بزرگ نیاز به تسهیلات بیشتری دارد، برای این موضوع نیز دنبال پشتیبانی بهتر برای کار و وسایل کار آنان  هستیم تا دیگر نیاز به وثیقه سنگین نباشد، چون معتقدیم یکی از وظایف ما این است که حمایت از بانوان داشته باشیم و از طریق دستگاه‌های اجرایی این کار را انجام می دهیم.

تدوین سند جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و تسریع در ارتقای ساختار بانوان

تسهیلات برای دهه شصتی‌ها
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه خانواده در دولت سیزدهم کارهای متعددی انجام شده که همه این اقدامات برای تحکیم خانواده است، اظهار داشت: یکی از این موارد تسهیلات دهه شصتی‌ها است.

خزعلی با اشاره به تجرد متولدین دهه ۶۰ گفت: درباره فرزندآوری متولدین دهه ۶۰ مشکلاتی وجود دارد و در صورتی که در سال‌های آینده ازدواج نکنند فرصت فرزندآوری آنها از دست می‌رود. به همین منظور برای زوجین دهه ۶۰ روستایی حمایت‌هایی در نظر گرفته شد چون تجرد در روستاها بیشتر از شهرهاست و اکنون درصد تجرد روستاها ۱۲ در هزار اما در شهرها پنج در هزار است.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی برای ازدواج زوجین متولد دهه ۶۰ روستایی، در سال ۱۴۰۰ گفت: امیدواریم با هماهنگی با دستگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ نیز این تسهیلات به موقع پرداخت شود.

استفاده از دورکاری برای بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال
خزعلی اظهار داشت: از دیگر اقدامات دولت سیزدهم توجه به کانون خانواده‌هاست که یکی از طرح‌ها در این زمینه استفاده از دورکاری برای بانوانی است که فرزند زیر ۶ سال دارند که اگر حتی یک تا دو روز هم باشد برای این خانواده‌ها بسیار دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: اشتغال برای بانوان نیز از دیگر برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است تا بانوانی که فرزند کوچک دارند از شرایط ویژه‌ای در فعالیت کاری خود برخوردار باشند.

حضور مناسب معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در مجامع بین‌المللی
اداره‌کل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان بازوی اجرایی و ویترین جهانی برای انعکاس پیشرفت وضعیت زنان و خانواده کشور و با هدف توسعه همکاری‌های بین‌المللی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی و نیز تاثیرگذاری در موضوعات و مسائل روز زنان در جهان، دامنه­ گسترده‌­ای از تبادلات و تعاملات بین­ المللی را در دستور کار خود دارد.

خزعلی درباره اقدامات حوزه بین‌الملل نیز خاطرنشان کرد: در حوزه بین‌الملل نیز این معاونت حضور خوبی در مجامع بین‌المللی داشته است؛ مدیریت آموزش آیوا یکی از این برنامه‌هاست تا به زنان اقیانوسیه آموزش داده ‌شود.

وی با بیان اینکه برای موضوع آموزش در این حوزه، دنبال گسترش خدمات هستیم، اظهار داشت: به همین منظور نشست‌های دوجانبه و چندجانبه نیز از دیگر برنامه‌ها در این حوزه برنامه‌ریزی شده است که در سازمان ملل متحد و در قالب نشست‌های مجازی با کشورهای همسایه برگزار می‌شود.  

خزعلی اظهار داشت: در بخش بین المللی کارگروه «آیورا» و توانمندسازی زنان به ایران سپرده شد که برای آن برنامه‌ریزی و از استرالیا تحویل ایران شد و به همین منظور تعهدنامه‌ها و قوانین بومی شده است و بخش بین‌الملل این معاونت با کشورهای مختلفی در این راستا رایزنی کرده است تا بتواند آیین‌نامه و تعهدنامه را مطابق ارزش‌های خود تنظیم کرده و در نهایت تصویب شد و تاکید داریم این آموزش و توانمندسازی توسط خود زنان‌ برای زنان انجام شود.

دیگر اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha