آثار بانوان خوشنویس در «قلم مهر» به نمایش گذاشته شد

تهران-ایرنا-نمایشگاه «قلم مهر» آثار خوشنویسی بانوان هنرمند با حضور رئیس انجمن خوشنویسان ایران و جمعی از مسئولان و هنرمندان در فرهنگسرای گلستان برپا شد.

به گزارش ایرنا از مراکز فرهنگی و هنری منطقه هشت، آیین گشایش نمایشگاه آثار خوشنویسی قلم مهر با حضور استاد غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان و استاد عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

استاد امیرخانی در این آیین اظهارداشت: مرحوم بیانی پایه‌گذار انجمن خوشنویسان بودند و سال ۱۳۲۹ ایشان استادان بزرگ را جمع کردند و انجمن خوشنویسان و کلاس‌های آزاد خوشنویسی تشکیل شد و سال ۱۳۴۴ اساتید مرحوم سیدحسن و سیدحسین میرخانی به انجمن خوشنویسان آمدند اما حضور آنان از نظر  هنر خوشنویسی و معرفتی که در سایه خوشنویسی وجود دارد بسیار درخشان بوده است.

وی گفت: ایشان به معنای واقعی اهل عرفان بودند و باید ببینیم در کجا این رشد و این شخصیت بروز پیدا می‌کند، حساس‌ترین بخش آن است که بتوانیم خودخواهی خود را مدیریت کنیم ما همه انسانیم و این حس و خودخواهی را داریم ما برتری طلب هستیم اما باید ببینیم چه کسی این خودخواهی را با خیرخواهی همراه و آن را متعادل می‌کند این برای ما درس بزرگی است که در عین حال که هر کس نظر خود را دارد در کمال احترام و ادب و ملایمت آن را بیان کند.

رئیس انجمن خوشنویسان افزود: یکی از بزرگترین مشکلات مردم دنیا این است که بلد نیستند باهم درست صحبت کنند، من خواهشی دارم از کسانی که از نمایشگاه قلم مهر دیدن می‌کنند و آن اینکه قلم و کاغذی را بردارند و هر نقدی که بر این نمایشگاه دارند بنویسند.

امیرخانی بیان کرد: امروز بعد از ۵۰ سال، خوشنویسی بانوان به ثمر نشسته است، ۵۰ سال پیش کلاس خوشنویسی فقط نستعلیق بود و کلاس‌های ثلث و شکسته نبود استاد کابلی یک تنه ۵۰ سال با همت و تلاش خود کلاس‌های خوشنویسی را راه انداخت و عزت بخشید و به ثمر رساند، همچنین انتشارات انجمن خوشنویسان در این راه بسیار مثمر ثمر بوده است، درآمدی که از انجمن داشتیم می‌توانستیم هر سال سمینار سرپرستان ایران را برپا کنیم و همایش سراسری برگزار کنیم. انجمن خوشنویسان ایران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در حدود ۷۳ سال، بیش از هر جای دیگری تولید معرفت کرده است.

آثار بانوان خوشنویس در «قلم مهر» به نمایش گذاشته شد

در بخش دیگر برنامه، محمدحسین ساکت نیز ضمن قدردانی از بانوان هنرمند شرکت‌کننده در نمایشگاه مهر قلم اظهارداشت: ما در اصفهان بانوان خطیب بسیاری داشتیم که از قرن چهارم تا هفتم بیشترین کارایی را در دانش داشتند حتی کسانی بودند که از بغداد مثل خطیب بغدادی، از ماوراءالنهر مثل سمعانی که از دانشمندان بزرگ بودند، اجازه حدیث می‌دادند و حدیث خود دانش بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است، بسیاری از بانوان استاد خوشنویس بودند که اجازه حدیث به این دو دادند و با این پیشرفت علمی ما حدود یکهزار و ۴۰۰ بانوی حدیث‌دان داشتیم و این نبوغ ایرانی را می‌رساند، در حال حاضر بیش از یکهزار بانوی خوشنویس داریم که از هنرمندان ایرانی این چنین بر می‌آید و انتظار داریم که این خیل استادان بانو بتوانند بر افتخارات و بالندگی‌های خوشنویسی بیافزایند.

وی گفت: اگر خوشنویسی این تاثیر را نداشته باشد که در انسان‌ها اخلاق را بدمد آن هنر هیچ ارزشی ندارد، باید در راه هنر آرامش و شکیبایی داشت خود هنر این ویژگی را دارد، ما باید هنرسرا باشیم در سرای هنر، این وظیفه هر هنرمندی است و من شاد باش می‌گویم به بانوان در این بخش از هنر و آرزو دارم که بانوان خوشنویس ایرانی موفق باشند.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان نیز در این آیین بیان کرد: نمایشگاه قلم مهر به بانوان خوشنویس اختصاص دارد که در این خصوص هرچه بیشتر صحبت شود بهتر است، در مورد بانوان باید بگویم که از چند جهت باید آنان را ستود چراکه عهده‌دار زندگی، آفرینش، مادری و تربیت هستند و در این همه مشقت و زحمت و هنری که دارند، هنرمند خوشنویس هم هستند.

براتی افزود: انجمن خوشنویسان هم‌اکنون ۳۶۵شعبه در ایران و خارج از کشور دارد و در حوزه هنر خوشنویسی حدود ۹هزارو ۵۳۵ فارغ‌التحصیل ممتاز داریم که تعداد فارغ‌التحصیلان فوق ممتاز خانم ۶۹۳ نفر هستند و این در حالی است که افرادی که سال ۱۳۵۷ در دفتر مرکزی حوزه انجمن خوشنویسان آزمون خوشنویسی دادند، حدود ۸ نفر آقا بودند و این باعث افتخار ماست که بگوییم ما امروزه ۲۴ استاد فوق ممتاز خانم در انجمن خوشنویسان داریم که در عرصه فرهنگ و هنر ایران مشغول فعالیت هستند.

وی ضمن تشکر از حضور بانوان در عرصه‌های فرهنگ و هنر گفت:  ۲۴ بانوی فوق ممتاز خوشنویسی؛ استادان الهه خاتمی، صغری حسینی، فریده حکیم‌پور، راضیه فولادی سپهر، زهره رئیس الساداتی، شهناز ملکی، فاطمه وصال، فرشته شکاری، مینا بهدادفر، ازهار الشرکاء، زهره عباسی، مرضیه صدیقی، فاطمه محمدکرمی، سمیه ناطقی، فاطمه مقیمی، مریم سادات موسوی، مریم امام وردی، مریم خیام نکویی، شهربانو نجفی، هیلدا خدر، فاطمه کاظمی، گوهر همایی مقدم، عذرا عبدالله‌پور و الهام میرطلایی افتخار و کارنامه انجمن خوشنویسان هستند.

نمایشگاه گروهی خوشنویسی قلم مهر با هدف معرفی آثار بانوان هنرمند فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان تهران در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و نقاشی‌خط تا ۱۵ تیرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نشانی میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک میزبان علاقه‌مندان است. در این نمایشگاه ۶۰ اثر از ۶۰ بانوی خوشنویس به نمایش گذاشته شده است.

آثار بانوان خوشنویس در «قلم مهر» به نمایش گذاشته شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha