۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱:۴۵
کد خبر: 84808172
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناتو در صدد تاسیس پایگاه در آلبانی است

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۱:۴۵
کد خبر: 84808172
ناتو در صدد تاسیس پایگاه در آلبانی است

تهران-ایرنا- نخست وزیر آلبانی اعلام کرد، ناتو درحال مذاکره با دولت او برای ایجاد یک پایگاه دریایی در پورتو رومانو، بندری در حال ساخت در سواحل دریای آدریاتیک است.

به گزارش ایرنا از رویترز، ادی راما جمعه‌شب در کنفرانس خبری گفت، پورتو رومانو که در نزدیکی شهر ساحلی دورس واقع شده و به عنوان بزرگترین بندر آلبانی، دارای یک بخش تجاری و همچنین یک پایگاه نظامی دریایی خواهد بود. 

وی افزود که این پایگاه با همکاری مشترک ناتو و آلبانی ساخته و تامین مالی خواهد شد. 

راما در ماه مه اعلام کرده بود که دولت او پیشنهاد داده است که ناتو در پایگاه دریایی پاشالیمان این کشور در ۲۰۰ کیلومتری جنوب تیرانا مستقر شود. 

پایگاه زیردریایی پاشالیمان در دهه ۱۹۵۰ توسط روسیه تاسیس شد که می‌توانست ۱۲ زیردریایی را در خود جای دهد. 

آلبانی در سال ۲۰۰۹ به عضویت ناتو درآمد. 

از ۳۰ کشور عضو ناتو، دو کشور در آمریکای شمالی (کانادا و ایالات متحده آمریکا) و ۲۷ کشور در اروپا واقع شده‌اند. این در حالی است که ترکیه در اوراسیا قرار دارد. تمام اعضای ناتو مجهز به نیروی نظامی هستند. 

سه کشور از اعضای ناتو از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس دارای سلاح هسته‌ای می‌باشند. ناتو در زمان تأسیس ۱۲ عضو رسمی داشت که رفته رفته تا آوریل سال ۲۰۰۹، ۱۶ عضو دیگر به تعداد کشورهای عضو اضافه شد. 

به گزارش ایرنا، ایجاد پایگاه نظامی ناتو در آلبانی در میان جنگ روسیه و اوکراین اتفاق می‌افتد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. 

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به نبردی فرسایشی هشدار داده است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha