مدیرکل محیط زیست استان همدان: ۶۰ گونه جانوری و گیاهی استان در خطر انقراض است

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: ۲۶ گونه جانوری و ۳۴ گونه گیاهی استان در معرض خطر انقراض قرار گرفته که نشاندهنده کاهش ظرفیت محیط زیستی و امکان حیات زیست‌مندان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیده مریم محمدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته همدان، اظهار داشت: نمی توان گفت که تخریب کوهستان، گرد و غبار، خشک شدن و آلودگی رودخانه ها، تغییر اقلیم و گرم شدن زمین، از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی، آلودگی هوا و از بین رفتن منابع طبیعی و طبیعت به ما ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از ادامه این روند باید همه با هم همکاری کنند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست از توسعه پایدار مبتنی بر استقرار صنایع دانش بنیان و صنایع کم آب بر متناسب با ظرفیت های محیط زیستی حمایت جدی می کند.

محمدی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای انجام وظایف ذاتی خود نه تنها مخالف توسعه نیست بلکه از توسعه پایداری که نسل های آینده هم بتوانند از آن بهره مند شود، حمایت می‌کند. 

وی ادامه داد: صنایع و کارخانه های تولیدی و معدنی می توانند با حرکت به سوی دانش بنیان شدن و استاندارد سازی هم به رونق تولید و هم با کمترین آلودگی به حفظ محیط زیست کمک کنند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: برای دستیابی به توسعه پایدار  همه طرح های بزرگ صنعتی، عمرانی و معدنی در راستای اصل پیشگیری از تخریب محیط زیست باید پیوست و مجوز زیست محیطی داشته باشند. 

محمدی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ محیط زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان طبق قانون اساسی به همراهی همه مردم و مسئولان نیاز دارد.

وی افزود: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست پیشگیری از تخریب، کاهش آلودگی ها، احیا و حفاظت از منابع طبیعی، آب، خاک و هوا، حفاظت و احیای جانوران و گیاهان و حفاظت از اکوسیستم های طبیعی از جمله دریا، تالاب ها، جنگل ها، مراتع، بیابان و کوهستان است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: البته این وظایف مهم به عهده همه از جمله مسئولان تا صاحبان صنایع و اقشار مختلف مردم است. 

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، مصرف کمتر پلاستیک، استفاده از سبد و کیسه پارچه ای یا زنبیل، جدا کردن زباله های خشک از تر و کمک به بازیافت پلاستیک، کاغذ و مواد شیشه ای و فلزی، استفاده کمتر از خودرو، انجام معاینه فنی برای جلوگیری از آلودگی هوا، کاشت گیاهان و درختان و خودداری از قطع غیر ضروری درخت و توجه به روش های نوین کشاورزی باید مورد توجه همه افراد باشد.

محمدی افزود: رها سازی پلاستیک در طبیعت و اراضی کشاورزی باعث تخریب بافت خاک و کاهش حاصلخیزی زمین در سال های زراعی بعد می شود.

وی تصریح کرد: گردو غباری که بهار امسال در همدان تجربه کردیم حاصل دست اندازی انسان در طبیعت، از بین رفتن پوشش گیاهی، بیابانی شدن زمین ها و تخریب رودخانه ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در این استان با تغییر اقلیم مواجه هستیم، افزود: کاهش بارش برف در فصل زمستان، بارش یکباره و سیل آسا باران در بهار و افزایش دما در تابستان نشانه های تغییر اقلیم در استان است.

به گفته وی، تغییر اقلیم بیشترین آسیب را به بخش کشاورزی وارد کرده چراکه به دلیل کاهش بارندگی و منابع آبی، تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته است. 

محمدی تاکید کرد: برای سازگاری با این وضعیت استفاده از روش های نوین برای آبیاری و تغییر در نوع کشت از جمله کشت محصولات  کم آب بر با هدف حفظ منابع آبی زیر زمینی برای تسل های آینده و حفظ امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی خاطر نشان کرد: همدان روزی باغ شهر بود اما امروز با کاهش مساحت باغ ها و افزایش ساخت و ساز بدون جایگزینی پوشش گیاهی مواجه شده که این وضعیت به افزایش دمای هوا و آلودگی هوا منجر می شود. گیاهان با ارزش الوند و جانوران متنوع با محیط زیست همکاری کنند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha