راه‌اندازی گمرک مرز یزدان در سطح ملی پیگیری می‌شود

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از بازارچه مرزی یزدان مقرر شد موضوع راه‌اندازی گمرک یزدان در سطح ملی پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی پنجشنبه شب در نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی خراسان جنوبی که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در استانداری برگزار شد، افزود: بازدیدی از بازارچه‌های مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه و گلورده در شهرستان درمیان داشتیم که در حال حاضر تعطیل است.

وی گفت: طرف مقابل چون گمرک رسمی ندارد برای تداوم فعالیت‌های تجاری آن طور که باید پای کار نیست.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در این بازدید طی تماس تلفنی با سفیر ایران در افغانستان موضوع را پیگیری کرد و در این ارتباط قول داده شد که در سطح ملی موضوع راه‌اندازی گمرک یزدان پیگیری شود.

وی اظهار داشت: همچنین پیشنهاد شد که گازرسانی به روستای کلاته نظر افغانستان به فاصله هزار متر انجام شود و طی تماس تلفنی معاون وزیر امور خارجه با وزیر نفت قول انجام این کار گرفته و از طرف استان هم پیگیری‌ها و مکاتبات لازم انجام خواهد شد.

اشرفی افزود: همچنین ضمن بازدید از ظرفیت‌های تجاری بازارچه و گمرک ماهیرود در شهرستان سربیشه، جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در این سایت مرزی برگزار و برای قوام فعالیت‌های تجاری با افغانستان موضوع قرنطینه‌های نباتی مطرح شد که ‌پیگیری می‌شود تا واردات محصولات کشاورزی از افغانستان را داشته باشیم.

وی با اشاره به احداث جاده دسترسی بازارچه مرزی ماهیرود و استان فراه افغانستان گفت: برای احداث این جاده بخشی از اعتباراتی که در حوزه امور خارجه بوده محقق شده و نزدیک چهار میلیون یورو باقی مانده که مقرر شد در حداقل زمان این اعتبار تخصیص یابد.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی هم گفت: به دنبال این هستیم که همزمان با فصل برداشت محصولات استراتژیک خراسان جنوبی، همایش سرمایه‌گذاری را در استان برگزار کنیم و همزمان همایش روز مزرعه را نیز داشته باشیم.

مهدی حیدری‌فرد اظهار داشت: تشکیل شورای مدیریت روابط خارجی پیشنهاد وزارت امور خارجه بوده که به استان‌های کشور ابلاغ شده و هدف از تشکیل آن نظم‌بخشی به تحرکات روابط خارجی و هم‌افزایی مدیران متولی است.

وی گفت: این شورا در سه سطح برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت و ارزیابی فعالیت خواهد داشت و در یک سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و برنامه‌ها به صورت پراکنده دنبال می‌شود.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر دعوت از سفرای آسیای میانه در استان دنبال می‌شود افزود: همچنین خواهر خواندگی بیرجند مرکز استان با شهر ترمذ ازبکستان دنبال می‌شود و مجوز لازم قرار گرفته شده، تفاهم‌نامه از طرف ما نهایی شده که باید وزارت خارجه پیگیری‌های آن سو را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های آژانس بین‌المللی ژاپن "جایکا" در دستور کار قرار دارد گفت: به دنبال این هستیم که از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم و دعوتنامه برای سفیر ژاپن ارسال شده است.

حیدری‌فرد عنوان کرد: برای حضور بخش‌ خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیاز است که حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی بیشتر شود تا اعزام هیات به این نمایشگاه‌ها را داشته باشیم.

وی با اشاره به همکاری‌های علمی و آموزشی با کشورهای مختلف گفت: چند پیشنهاد از کشورهای مختلف از جمله افغانستان و هند داشته‌ایم که به دانشگاه‌های استان ارسال شده ولی پاسخی دریافت نکردیم.

خراسان‌ جنوبی در چهار شهرستان سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه و مرز ماهیرود در این استان است.

این استان دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است که پایانه مرزی ماهیرود فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.

همچنین فعال‌سازی بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه همزمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و دنبال می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha